Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1,4x-telekonverter, tappa ett bländarsteg right?

Produkter
(logga in för att koppla)

SunKi

Aktiv medlem
Hej!

Har just införskaffat en 1,4x telekonverter, en Soligor PRO till min Minolta Dynax 7..

Som ni vet så ska man ju tappa ett bländarsteg vid användning av den. Provade den just på mitt Minolta 300mm f4... och blev väldigt förvånad när jag fortfarande kan använda bländare 4..
Har en 2x från samma tillverkare, där ställs det om så att man inte kan använda f4 utan istället blir största bländare f8.. gör inte 1,4x-konvertern det automatiskt? Vad skulle hända om jag kör med f4 ändå? underexponerad? Konstigt värre är det iaf.

1,4x = 1 bländarsteg
2x = 2 bländarsteg

Vissa konvertrar ger rätt bländarinformation i sökaren, andra inte. Det är bara om man kör manuellt med lös mätare som det egentligen spelar så stor roll.

När du ställer in bländare 4 med ditt objektiv och monterar på 1,4x konverter blir den effektiva bländare = 5.6.

Eftersom kameran mäter ljuset TTL, kommer den automagiskt att anpassa sig.

Ett enkelt test, montera på objektivet utan konverter, ställ in bländare 4 och kolla vilken slutartid du får. Montera sedan på konvertern, ha kvar kländare 4, nu skall slutartiden vara 1/2 av den förra. Med 2x konverter 1/4 jämfört med objektivet utan konverter.

-- Nicke

Ok, tack för svaren.. svaret på min fråga är alltså att konvertern inte ger rätt värde till kameran, och att skärpedjup osv kommer att bli efter f5,6 då?

Jepp, med 1.4x konvern och bländare 4, blir det skärpedjup som en 420mm objektiv med bländare 5.6.

-- Nicke

Tack för svaren, hade jag tänkt efter lite så borde jag förstått det eftersom bländartalet är en funktion av brännvidden och bländaröppningen, och att bländaröppningen aldrig kan bli större än största bländaren för objektivet ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto