Annons

Nostalgi. Kommer ni ihåg, EOS RT?

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Jag tyckte om den, otroligt tyst, inga spegelvibrationer.
DEN HADE JU FAST SPEGEL!

Frågan är varför det konceptet inte fortsatte att utvecklas.
Man tappade lite sökarljus och det, men det fungerade klockrent.
Man såg i sökaren när bilden togs, inget "smack" och svart i sökaren här inte,
Mindre risk för damm på sensorn, mindre mekanik mindre risk för fel. Oerhört tyst vid naturfoto vilket vore idealiskt.

Borde fungerat digitalt också tycker man.

MVH Mikael.
 
Nej, jag kommer inte ihåg den men konstaterar att den tillverkades runt -90. Tror jag hade en Pentax-kompakt med fast brännvidd då... Automatisk frammatning men synnerligen oautomatisk blixt mm. ;)

Rimligen finns det en betydande nackdel i form av att det ljus som går till sökaren inte går till filmen/sensorn, dvs man tappar ljusstyrka.
 
Största problemet är att spegeln stjäl 2/3 stegs ljus. Helt elektronisk sökare som Panasonic G1 är som sagt en vettig lösning.
 
Men en elektronisk sökare blir väl också svart under fotograferingsögonblicket?
 
Nej. Funkar ju som en kompakt.

Bara om kameran behöver använda den vanlig autofokussensorn blir det mörkt.
Sökaren blir mörk eller fryst under exponeringen på många (alla?) kompaktkameror. Anledningen är att sensorn byter från att fungera som en videosensor med låg upplösning (motsvarande sökaren) till att fungera som en stillbildssensor med hög upplösning. Medan den kopplar om och tar bilden blir sökaren svart eller fryst.
 
Sökaren blir mörk eller fryst under exponeringen på många (alla?) kompaktkameror. Anledningen är att sensorn byter från att fungera som en videosensor med låg upplösning (motsvarande sökaren) till att fungera som en stillbildssensor med hög upplösning. Medan den kopplar om och tar bilden blir sökaren svart eller fryst.

Det där handlar nog mest om processors kraft och om man kameran ska visa den tagna bildern direkt. En systemkamera kan ta bilden utan att skärmbilden påverkas.
 
Fast spegel alternativt elektronisk sökare är nog nästa steg för exempelvis Canons 1D-serie. Får åtminstone intrycket av att spegelrörelsen är en av de största flaskhalsarna i dagens DSLR-konstruktion när det kommer till seriebildshastighet.

Möjlighet till omvänd spegellåsning där spegeln förblir nerfälld men halvtransparent kanske?
 
ANNONS