Annons

5D mkII, 1D-serien - AF och justering av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

macrobild

Avslutat medlemskap
I tråden 5dmk2 jämfört med 5d och senare i tråden AF i 5dmk2 har jag och Lennart Aspman mfl tagit upp skilnader i AF, justering av AF samt även microjustering.

Alla som har 5dmk2 eller Canon 1d serien med garanti kvar och som har problem med att att inte få bilderna så skarpa som man kan förvänta sig kan nu vända sig till bla Intervision för att få kamera och objektiv kalibrerade.

Idag lämnade jag in min ena 5dmk2 som är justerad sedan tidigare och de två objektiv som ännu inte har blivit justerade.

Objektiven får inte vara äldre än 7 år (kvitto) och garanti skall gälla för 5dmk2 och 1d serien.
Bild: Christer på Intervision i Malmö kontrollerar mitt ena 5dmk2 kamerahus och där det visade sig att korssensorn i mitten gav två olika värden beroende på om avläsningen var horisontell eller vertikal.
Efter kontroll och justering av mina två kamerahus och ett antal objektiv så fungerar nu min utrustning utmärkt.
 

Bilagor

Senast ändrad:

macrobild

Avslutat medlemskap
Kontroll av AF och absolut skärpeplan.
Med dagens högupplösta kameror som exv 5dmk2, d3x , Sony 900, 1dsmk3 så ses övergången från var absolut skärpeplan ligger och oskärpa tydligt.Flera av mina objektiv antingen framfocuserar eller bakfocuserar.
Jag hade bla stora problem med ett 100mm macro som inte kunde microjusteras så det blev bra på närområdet och oändlighet samtidigt. Mitt 50mm objektiv kunde uppvisa tre olika skärpeplan i en serie av 3 bilder.Objektiven justerades och är nu perfekt över hela registret, dvs från macro till oändlighet tillsammans med mina 2 st 5dmk2 och 50mm är jämn i en serie av tre bilder..
 

Bilagor

Senast ändrad:

Hyland

Aktiv medlem
Finns dom I Göteborg med? Kanske man kunde få bukt med mitt oskarpa 24-70 2,8 L i samband med att jag får 5D MKII om någon månad eller två.

Om man uppfyller Garanti kvar på hus och inte äldre än 7 år optik så står dom för kostnaden för justeringen?

Låter bra att du har fått ordning på din utrustning Mikael efter alla turer. Antar det känns som om vageln på ögat försvunnit.

mvh
Mikael
 

photographer

Aktiv medlem
Finns dom I Göteborg med? Kanske man kunde få bukt med mitt oskarpa 24-70 2,8 L i samband med att jag får 5D MKII om någon månad eller två.

Om man uppfyller Garanti kvar på hus och inte äldre än 7 år optik så står dom för kostnaden för justeringen?

Låter bra att du har fått ordning på din utrustning Mikael efter alla turer. Antar det känns som om vageln på ögat försvunnit.

mvh
Mikael

Dom finns i Göteborg närmare bestämt i Mölndal.

Du kan även glädja dig åt att Canon RCC i Mölndals utrustning är av betydligt modernare karraktär än den dom har på Intervision ;-)


//Peter
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Det är möjligt, för mig är det resultatet som räknas och vad Intervision i Malmö har åstakommit med min utrustning.
 

62174

Avslutat medlemskap
Kontroll av AF och absolut skärpeplan.
Med dagens högupplösta kameror som exv 5dmk2, d3x , Sony 900, 1dsmk3 så ses övergången från var absolut skärpeplan ligger och oskärpa tydligt.Flera av mina objektiv antingen framfocuserar eller bakfocuserar.
Jag hade bla stora problem med ett 100mm macro som inte kunde microjusteras så det blev bra på närområdet och oändlighet samtidigt. Mitt 50mm objektiv kunde uppvisa tre olika skärpeplan i en serie av 3 bilder.Objektiven justerades och är nu perfekt över hela registret, dvs från macro till oändlighet tillsammans med mina 2 st 5dmk2 och 50mm är jämn i en serie av tre bilder..
Hej, tack för intressanta inlägg om fokseringsproblemen med 5D MK II. (Jag har inte fått tag i kameran ännu men det ska väl bli så småningom...tips mottages gärna om leverantör!) En sak undrar jag över: Du skriver att kamera och/eller objektiv justeras för att fokus ska hamna rätt. Vad är det som justeras? Är det mekanik i kamera resp. objektiv eller är det en mjukvarumässig sak? Vore kul att veta. Och om man fokuserar noggrannt, manuellt (med skärmsökaren till exempel...) finns fokuseringsproblemen där också?
 

macrobild

Avslutat medlemskap
För mig har det varit 2 problem, det ena är att korssensorn i mitten inte har varit
rätt inställd,korrigering görs genom en specifik 5dmk2 programvara och kameran kopplad till dator,det andra problemet har varit att vissa objektiv har legat så snett att en microjustering inte har fixat upp problemet, även detta korrigeras med programvara där man ställer focus exakt.Korrigeringen av objektivet görs med hjälp av dator och att objektivet monteras på en 1dsmk2 kamera som kan kommunicera med objektivet och lägga in nya värden till optikens elektronik och AF motor.
se AF tråden
 
Senast ändrad:

¿prodigy¿

Avslutat medlemskap
Lämnade du in alla objektiv? Eller enbart de som inte gick att microjustera?

Jag bor i Linköping, så jag antar att jag måste skicka allt, eller finns det något ställer även här i närheten?

Är det enklaste sättet att se detta problemet genom att ta tre bilder i rad och se om någon av dem inte är skarp?

Jag antar att de enbart hanterar Canon-objektiv, eller kan man även skicka med sitt Sigma 50mm?
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Att få hjälp med att kalibrera sin utrustning gäller bara Canon.
Övriga frågor, ta dessa direkt med Intervision i Stockholm, Malmö eller Canon RCC.
 

Anders Olsson

Aktiv medlem
Rätt från början

I tråden 5dmk2 jämfört med 5d och senare i tråden AF i 5dmk2 har jag och Lennart Aspman mfl tagit upp skilnader i AF, justering av AF samt även microjustering.

Alla som har 5dmk2 eller Canon 1d serien med garanti kvar och som har problem med att att inte få bilderna så skarpa som man kan förvänta sig kan nu vända sig till bla Intervision för att få kamera och objektiv kalibrerade.

Idag lämnade jag in min ena 5dmk2 som är justerad sedan tidigare och de två objektiv som ännu inte har blivit justerade.

Objektiven får inte vara äldre än 7 år (kvitto) och garanti skall gälla för 5dmk2 och 1d serien.
Bild: Christer på Intervision i Malmö kontrollerar mitt ena 5dmk2 kamerahus och där det visade sig att korssensorn i mitten gav två olika värden beroende på om avläsningen var horisontell eller vertikal.
Efter kontroll och justering av mina två kamerahus och ett antal objektiv så fungerar nu min utrustning utmärkt.
Bra jobbat Micke. Ännu bättre hade varit om de kunde lova att alla nya leveranser från och med nu ska vara rätt justerade i AF från början och att även linserna ska vara kontrollerade innan de lämnar fabriken.
 

reflux

Aktiv medlem
Att få hjälp med att kalibrera sin utrustning gäller bara Canon.
Mikael, tack för informationen och kämpandet med Canon.
Innebär detta att de även sköter eventuell microjustering? När jag lämnade in min 1D mkIII med 24-70 till RCC i somras för den berömda sub-mirror-fixen och bad dem kalibrera optiken så tog de 700:- för det men någon objektiv-/kameraspecifik microjustering gjordes ej och inte fanken tyckte jag att det blev bättre än innan heller. Hoppas att det kanske blir bättre den här gången då.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Idag hämtade jag mina två senaste inlämnade objektiv från Intervision dvs min 24-70 och 70-200/2.8 is har även de kalibrerats och justerats.

En rättelse: Intervision och RCC kontrollerar alla 1dMK3 1dsmk3 och 5dmk2 tillsammans med objektiven gratis även om garantitiden har gått ut på exv 1dmk3.

Detta erbjudande gäller alltså inte de äldre modellerna exv 1dmk2, jag skrev tidigare 1D serien viket var fel.
För mer info tala med Intervision eller RCC
 
Senast ändrad:

dajli

Aktiv medlem
Objektiven får inte vara äldre än 7 år (kvitto) och garanti skall gälla för 5dmk2 och 1d serien.
Jag kan tillägga att objektiven måste vara svenskköpta för att 7 år ska gälla. USA-köpta får vara högst 1 år gamla. Mitt 50/1,4 inköpt i USA för ett drygt år sedan tog de inte emot utan kostnad på RCC i Göteborg.
 

reflux

Aktiv medlem
Jag kan tillägga att objektiven måste vara svenskköpta för att 7 år ska gälla. USA-köpta får vara högst 1 år gamla. Mitt 50/1,4 inköpt i USA för ett drygt år sedan tog de inte emot utan kostnad på RCC i Göteborg.
Åhå? De kollade aldrig mina, hade mitt USA-köpta 24/1.4 inne för justering samtidigt som kameran och då sa de inget om det till mig?

Men å andra sidan är jag lite besviken över att de inte gjorde någon mikrojustering; äger man inget stativ är det lite krångligt att göra själv, i synnerhet på ett 70-200.
 

dajli

Aktiv medlem
Åhå? De kollade aldrig mina, hade mitt USA-köpta 24/1.4 inne för justering samtidigt som kameran och då sa de inget om det till mig?

Men å andra sidan är jag lite besviken över att de inte gjorde någon mikrojustering; äger man inget stativ är det lite krångligt att göra själv, i synnerhet på ett 70-200.
Det kan vara så att de är snällare när det gäller L-optik? 50/1,4 är ju inte L...
 

dajli

Aktiv medlem
Kan uppdatera med att jag pratade med Joakim på Canon RCC Mölndal igen för några veckor sedan, då sa de att policyn numera är att alla objektiv yngre än 7 år är gratis att kaliberera om man har en 5DMII. Oavsett L eller inte, och var det är köpt. Alltså som Mikael skrev från början. Verkar som det inte gått fram till alla anställda från början vad som gällde bara.
 
ANNONS