Annons

10D - Glömmer alltid ISO1600 på

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Tjoho!
Det är så att jag har ett lite problem. Efter jag fotat med ISO1600 glömmer jag ALLTID att ställa om till ISO100. Senast igår behövde jag fota om en hel del bilder pga av slarv.

Finns det någon inställning/ något knep så man kan komma ihåg att kolla iso:n innan man börjar fota?

ThomasT skrev:
Tjoho!
Det är så att jag har ett lite problem. Efter jag fotat med ISO1600 glömmer jag ALLTID att ställa om till ISO100. Senast igår behövde jag fota om en hel del bilder pga av slarv.

Finns det någon inställning/ något knep så man kan komma ihåg att kolla iso:n innan man börjar fota?

Sätt en liten tejpremsa (kontorstejp eller liknande) bak på displayen (nertill bredvid canonmärket) med texten ISO eller dylikt.
Varje gång då du ser på displayen kommer du då på att kolla iso-inställningen.
Har själv gjort samma tabbe vid flera tillfällen och retar mig på detta.

/PG

Har oxå glömt det ett antal ggr... och man e lika irriterad efter varje gång..... så det kanske man skulle ha på önskelistan till Canons nästa Firmware uppgradering

defiant skrev:
[...] på önskelistan till Canons nästa Firmware uppgradering
Inte bara Canon - med Nikon D70 finns inte heller någon indikator för ISO-inställningen. Enklaste lösningen vore väl att kunna välja att kameran alltid ska ställa in lägsta ISO varje gång man slår på den.

Annars kanske en ISO-siffra i sökaren vore bra, men då räcker det ju inte med en mjukvaruppdatering...

kaw skrev:
Inte bara Canon - med Nikon D70 finns inte heller någon indikator för ISO-inställningen. Enklaste lösningen vore väl att kunna välja att kameran alltid ska ställa in lägsta ISO varje gång man slår på den.

Aldrig i livet! Sjutton vad irriterad jag hade blivit om man fotar t.ex. reportage eller något annat som kräver snabba ryck. Bröllopsbilderna skulle ju gå åt helvete med en sådan inställning...

Men visst kunde det få finnas en inställning så att de som vill kan kativera en sådan funktion.

/Jens

jensohlsson skrev:
Men visst kunde det få finnas en inställning så att de som vill kan kativera en sådan funktion.
Precis :)

Jag skulle helt enkelt låta bli att stänga av kameran om jag vill behålla ISO-inställningen. Skillnaden i batteriförbrukning är försumbar, åtminstone med en D70.

Det är ju enklare att komma ihåg att ställa upp känsligheten än tvärt om eftersom man påminns av en annars för lång exponeringstid eller minusindikator för ljusmätningen.

kaw skrev:
Det är ju enklare att komma ihåg att ställa upp känsligheten än tvärt om eftersom man påminns av en annars för lång exponeringstid eller minusindikator för ljusmätningen.
Åh andra sidan borde man ju bli lite misstänksam om slutartiderna är väldigt snabba oxå.

MaxZ skrev:
Iaf på 1D och 1Ds MkII går det att ställa in så att ISO-talet syns i sökaren.

hittar inte detta.... någon som kan säga vilken sida i manualen eller beskriva hur man gör.. har iofs en 1D MKII... men tycker det borde gå där oxå....

defiant skrev:
hittar inte detta.... någon som kan säga vilken sida i manualen eller beskriva hur man gör.. har iofs en 1D MKII... men tycker det borde gå där oxå....

CFn 08 ställer värdet på övre LCD/bakre LCD:

CFn 08-0 ger Återstående bilder/Filnummer
CFn 08-1 ger ISO/Återstående bilder
CFn 08-2 ger ISO/Filnummer
CFn 08-3 ger Bilder i mappen/Återstående bilder

Jag kör CFn 08-1 och då har jag ISO-talet i övre LCD:n samt i sökaren.

ThomasT skrev:
Tjoho!

När det står 1/4000 f/22 i sökaren börjar klockor ringa, för mig iaf ;-)

Staffan

MaxZ skrev:

tack.. skall genast pilla dit inställningen

Re: Re: 10D - Glömmer alltid ISO1600 på

StaffanH skrev:
När det står 1/4000 f/22 i sökaren börjar klockor ringa, för mig iaf ;-)

Staffan

Precis. Det märks med all önskvärd tydlighet i de allra flesta situationer om ISO är uppskruvat eller inte. Följer man med värdena, vilket man borde göra om man vill försäkra sig om att det fotografiska slutresultatet är vad man vill, så borde man rätt snabbt kunna lära sig att se "inställningsproblem".

En annan grej är att alltid återställa kameran till neutrala inställningar när man lägger bort den. Jobbigt? Kanske. Värt beväret? Definitivt. Och man lär sig ganska snabbt att göra det på rutin. Jag har vissa värden på ISO, Av, Tv, M som jag alltid ställer in när det är slutfotat. Plus att jag kolla att exponeringen är ställd till +/- 0. En gång märkte jag inte att den var på -2... och det misstaget lär jag inte göra om... :)

EDIT: jo, FEC är bra att kolla också och nollställa inför nästa session.

MaxZ skrev:

Kör samma.....
Tänk om man dessutom kunde få visningen "flytande"
i sökaren vid ändring.....som med bländare och slutartid.....önsketänkande.

Jerry

MaxZ skrev:

Tackar o bockar med det ödmjukaste. Jag har inte bara en gång gjort bort mig med detta. Jag har försökt tvinga mig att alltid återställa efter tagning. Samma huvud sommar och vinter är dock ett sådant hinder att inget hjälper.

ANNONS
Götaplatsens Foto