Annons

Min 5D hann inte med idag

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hej på er allihop.

Jag fullkomligen avgudar min 5D, speciellt när EF70-200/f2,8L optiken sitter påmonterad, detta byter jag aldrig bort, men, men, men,
det kan vara så att jag kan behöva ett lite snabbare hus som också.

Skulle nämligen idag fotografera vår lilla dvärgpincher då hon under
en lydnadskurs skulle springa från tränaren till min dotter.
Satt på huk med kameran (5D:n och 70-200:at), inställt på AI Servo och med de 6 utökade fokuspunkterna aktiverade, hann ta 4 bilder, alla suddiga, AF:en hängde inte med.

Vad ska man satsa på, fundera närmast på en beg 1D Mark II.
Vad skiljer den mot 1D Mark II N förresten?

En 1D Mark II variant tillsammans med EF70-200/f2,8L bör väl fixa AF
under en sådan "hundrush"? ;-)


MVH Julle.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det skiljer inte så mycket mellan 1D Mark II och 1D Mark IIn. Lite finputs, bara. Senaste modellen har fått Picture Styles, exempelvis, samt lite annan småstädning bland inställningarna.
Det skiljer betydligt mer till Mark III.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej på er allihop.

Jag fullkomligen avgudar min 5D, speciellt när EF70-200/f2,8L optiken sitter påmonterad, detta byter jag aldrig bort, men, men, men,
det kan vara så att jag kan behöva ett lite snabbare hus som också.

Skulle nämligen idag fotografera vår lilla dvärgpincher då hon under
en lydnadskurs skulle springa från tränaren till min dotter.
Satt på huk med kameran (5D:n och 70-200:at), inställt på AI Servo och med de 6 utökade fokuspunkterna aktiverade, hann ta 4 bilder, alla suddiga, AF:en hängde inte med.

Vad ska man satsa på, fundera närmast på en beg 1D Mark II.
Vad skiljer den mot 1D Mark II N förresten?

En 1D Mark II variant tillsammans med EF70-200/f2,8L bör väl fixa AF
under en sådan "hundrush"? ;-)


MVH Julle.
Att fota snabbt springande hundar är inte lätt. Ai Servo på 5D hänger inte med. Jag har provat flera många gånger. Min nya 5DMKII har jag inte testat än men misstänker det är samma sak.'
Sätter jag sedan samma objektiv på min 1DMKIIN så blir det ett helt annat resultat.
Även om skärpan sitter så ser hunden knepig ut på många av bilderna och inte till sin fördel. Till exempel när den landar på framtassarna efter ett språng och huden i kinderna och under ögonen dras ner av kraften.
En begagnad 1DMKII eller bättre och du klarar att fånga ditt yrväder i språnget.
Här är en länk till mitt: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1561099.htm
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hej och tack för era svar.

Ni som testat båda kamerorna.
Hur är bildkvalitèn på 1D Mark II jämfört med 5D?

Funkar 1D Mark II att använda till bröllop/modell/porträtt bilder?
Är den långt ifrån 5D:s fantastiska bildkvalitèt som FF sensorn ger?

MVH Julle.
 

NPA

Aktiv medlem
Jag upplevde samma dilemma, dock ej med hundar. Plåtar yrkesmässigt och behövde, vid sidan om min 5DMKII ett hus med snabbare AF och fler bilder i sek. Framförallt gäller detta när jag skall fotografera Freeride MTB. Efter att ha övervägt samma beslut som du och provat olika hus, så blev det 50D. Den slog 1DMKII:eek:rna i alla avseenden. Dessutom vill du ju ofta vrida upp ISO talet för att öka slutartiden och därmed undvika rörelseoskärpa i snabba motiv. Kom också ihåg att f/2.8 inte är det främsta valet för motiv som rör sig snabbt. Utökad bländare ger ökad chans till att skärpan sitter. Jag kör i prinicp alltid på f/4 - f/8.

Nya 7D verkar vara jäkligt vass i förhållande till pengarna. Kolla in Canons PRO networks hemsida för mer info och filmer kring kameran:

http://www.canon-europe.com/cpn_eos7d/
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej och tack för era svar.

Ni som testat båda kamerorna.
Hur är bildkvalitèn på 1D Mark II jämfört med 5D?

Funkar 1D Mark II att använda till bröllop/modell/porträtt bilder?
Är den långt ifrån 5D:s fantastiska bildkvalitèt som FF sensorn ger?

MVH Julle.
Det är stor skillnad i kvalitet om man pixelpeepar men om man gör en utskrift så kan jag inte se skillnaden i A4-A3 format.
Sedan kan man ju inte förneka att 5D ger en bättre rawfil att utgå från. Tål betydligt mer än filen från 1DMKIIN.
 

past

Medlem
Jag fotar mycket fågelhundar i rörelse under jakt, vilket kräver mycket av utrustningen. Har bytt kamerahus flera gånger pga dålig AF som ej hinner med. Har nu en 30D som jag är skapligt nöjd med. Får bäst resultat med att bara använda mittpunkten för AF. Vet ej om 5D har liknande AF system som 30D, men pröva att bara köra på mittpunkten.
Har även testat med olika objektiv. Har fotat ett tag med EF70-200/f4L och köpte sedan ett EF300/f4L IS. 300:an är mycket snabbare på AF och är nu mitt favorit objektiv för hund fotografering.
 
ANNONS