Annons

D90: SRS, bara i live view?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har en D90 och har läst i reklam och tester något som heter SRS (Scene Recognition System). Jag fattar inte riktigt vad den gör och om den kan kopplas i och ur. Handboken nämner inte saken med ett ljud.

Troligtvis är det inget som jag behöver veta, men det vore liksom kul, om ni förstår!

Så här kan det stå, t.ex.:

Thanks to the Nikon D90's 420-pixel matrix metering sensor, the SRS can combine color metering with autofocus sensor data and tune white balance and exposure with a particular bias toward getting faces exposed properly.

Men ansikten känns väl bara igen i LV-modus?

Per.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Pressreleasen på dpreview säger så här:

First introduced on Nikon’s D3 and D300 flagship cameras, the D90’s Scene Recognition System uses a 420-pixel RGB sensor to analyse scene and colour information of the subject being photographed. Based on these readings, the camera optimises its focus, exposure and white balance just before the shutter is released. The D90 also recognises human faces to render up to five faces with newfound sharpness and accuracy and more natural skin tones in your images. In the camera’s 11-point AutoFocus mode, it uses the subject’s colour information to maintain a sharp focus as the subject moves in the frame.
http://www.dpreview.com/news/0808/08082702nikond90previewed.asp

Inte direkt någon data man kan sätta ihop sitt eget SRS-system med... :eek:)
 

furo

Aktiv medlem
Jag fattar inte riktigt vad den gör och om den kan kopplas i och ur.
1: Försöker gissa vad det är du fotograferar, med hjälp av färg och vad som är i fokus.
Människofärg=viktigt, i fokus=viktigt och de segmenten får prioriet i mätningen.
Och dessutom med hjälp av ett motiv-bibliotek den jämför aktuell färg/ljus/fokus med och optimerar med hjälp av vad ditt motiv liknar.

2: Den bör rimligtvis bara vara aktiv i 3D-matris-mätningsmod. Men den går nog inte att stänga av i den mätmetoden.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Per, jag skrev inte att jag egentligen fattade något. :)

Jag sökte lite och hittade en sida hos Nikon som förvisso främst nämner D3 och D300, men D90 har väl en förenklad variant antar jag.

http://imaging.nikon.com/products/imaging/technology/scene/19/index.htm
Now we are talking! Det där var precis det jag behövde för att fatta! Tack ska du ha.

Tack, Urban, för sammanfattningen, den verkar stämma fint med artikeln jag fick länken till.

Per.
 
ANNONS