Annons

Ny leksak - Falcon 8 mm fisheye [även Samyang, Polar, Walimex, m. fl.]

hsjoman

Aktiv medlem
Jag fick hem mitt Falcon 8mm fisheye (även kallat Samyang, Bower, Vivitar och Bower) idag och tänkte dela med mig av min väldigt korta erfarenhet av det. Objektivet är manuellt och har en bländarring för att välja bländare.

Jag har köpt det via ebay England och fick hem det på tre arbetsdagar, vilket jag inte kan klaga på. Inledningsvis kan jag säga att byggkvaliteten verkar vara god och fokusringen flyter fint med ett lagom motstånd. Bländarringen är nästan för lätt och jag saknar ett par steg. Stegen är 3.5, 5.6, ~6, 8 etc upp till 22.

Det jag var orolig över var att ställa skärpa manuellt då jag har en aps-c (dvs liten sökarbild) och vanlig fokuseringskiva (eller mattskiva?). Jag insåg ändå att på 8mm kan det inte vara så svårt och det är det faktiskt inte. Dessutom är det mest på avstånd kortare än 3 meter fokusen har betydelse, efter det är det skärpa genom hela bilden (iaf tillräcklig för mig).

Totalt har jag gett 2100kr och jag tror att jag kommer ha en del roligt med det!
 

Bilagor

Dez

Aktiv medlem
Kul!

Jag väntar hem en 85 1,4 från samma tillverkare, ska bli spännande att se om det är något att ha.
Visst är det så att man får blända ner manuellt efter fokusering?
 

xztraz

Medlem
Det beror på vilket kamerasystem du använder, med Canon bländar du ned manuellt. Nikon har automatisk nedbländning även med manuella objektiv.
Ingen cpu i samyanglinsen vilket gör den helt manuell vad gäller bländare.

Kör den på en d200. Funkar kanon. Lite latjo exponering ibland när man kör med blixt.. men det tror jag inte beror på linsen utan snarare att det är så himla bred vinkel och det rör till det för ljusmätningen med blixt ibland.

otroligt trevlig optik!
 

Makten

Aktiv medlem
Ingen cpu i samyanglinsen vilket gör den helt manuell vad gäller bländare.
Nja, eftersom den är AI-kompatibel så bländar den ner först när du tar bilden. På en Canon-kamera däremot ser du nedbländningen direkt i sökaren när du vrider på bländarringen, vilket är en ganska stor nackdel.

Att det inte funkar så bra med blixt är inte så konstigt, eftersom blixten oftast inte kan lysa ut mer än motsvarande 24 mm i småbildsformatet, vilket är väldigt mycket snävare än ett 180-graders fisköga.
 

xztraz

Medlem
Nja, eftersom den är AI-kompatibel så bländar den ner först när du tar bilden. På en Canon-kamera däremot ser du nedbländningen direkt i sökaren när du vrider på bländarringen, vilket är en ganska stor nackdel.

Att det inte funkar så bra med blixt är inte så konstigt, eftersom blixten oftast inte kan lysa ut mer än motsvarande 24 mm i småbildsformatet, vilket är väldigt mycket snävare än ett 180-graders fisköga.
Ah läste lite för fort :) Jo den bländar inte ner förrän man trycker av på nikon.

Blixten får man studsa bakåt för att täcka nått av bilden :)
 

drejjan

Aktiv medlem
Jag fick hem mitt Falcon 8mm fisheye (även kallat Samyang, Bower, Vivitar och Bower) idag och tänkte dela med mig av min väldigt korta erfarenhet av det. Objektivet är manuellt och har en bländarring för att välja bländare.

Jag har köpt det via ebay England och fick hem det på tre arbetsdagar, vilket jag inte kan klaga på. Inledningsvis kan jag säga att byggkvaliteten verkar vara god och fokusringen flyter fint med ett lagom motstånd. Bländarringen är nästan för lätt och jag saknar ett par steg. Stegen är 3.5, 5.6, ~6, 8 etc upp till 22.

Det jag var orolig över var att ställa skärpa manuellt då jag har en aps-c (dvs liten sökarbild) och vanlig fokuseringskiva (eller mattskiva?). Jag insåg ändå att på 8mm kan det inte vara så svårt och det är det faktiskt inte. Dessutom är det mest på avstånd kortare än 3 meter fokusen har betydelse, efter det är det skärpa genom hela bilden (iaf tillräcklig för mig).

Totalt har jag gett 2100kr och jag tror att jag kommer ha en del roligt med det!
Denna funkar inte till en FF va? Tänkte om ett byte kommer. Annars vore det där riktigt trevligt inför vintersäsongen:) Har dock aldrig köpt från utlandet, och är ej heller 18=inget VISA. Föräldrarna är lite vresiga vad gäller kortköp, får väl antagligen vänta.
 

hsjoman

Aktiv medlem
Hej igen,

Testade fiskögat lite mer ingående i helgen på en bröllopsfest och det som slog mig mest att det känns som om fokuspunkt kvittar. Med en blixt slagen i taket och bländare 5,6 så blir det ingen skillnad värt att nämna och oftast inte ens urskiljbar.

Det stod mestadels på 1,5m och jag kanske träffade någon hyperfokal eller vad det heter, för skärpan satt i hela lokalen jag var i.

Ska bli kul i vinter med lite brädåkning! Med ett fisheye ser ju även den sämsta åkaren grym ut! :)
 

hsjoman

Aktiv medlem
skriv gärna lite recensioner :) La upp samyangen som produkt.
Det gör jag gärna, men jag ogillar när det skrivs recensioner efter för lite testande... Typexemplet på recensioner jag ogillar är: Betyg 5-5-5-5 Jag har precis packat upp det och har snart kommit igenom packplasten.

Så jag återkommer med en riktig recension om ett par tusen! :)
 

xztraz

Medlem
Det gör jag gärna, men jag ogillar när det skrivs recensioner efter för lite testande... Typexemplet på recensioner jag ogillar är: Betyg 5-5-5-5 Jag har precis packat upp det och har snart kommit igenom packplasten.

Så jag återkommer med en riktig recension om ett par tusen! :)
Ja jisses man måste ju testat sakerna först :) borde finnas en parameter för antal dagar i ägo som vägs in i betyget :)
 

Makten

Aktiv medlem
Denna funkar inte till en FF va? Tänkte om ett byte kommer.
Du kan antagligen använda det tillsammans med en 1,4x-telekonverterare, eller så beskär du bara bilden om du inte behöver så hög upplösning. Med tanke på att Falcon-objektivet ger rätt så annorlunda bildprojektion jämfört med andra fiskögon så skulle jag personligen tycka att det vore värt att behålla det även vid uppgradering till FF.
 

xztraz

Medlem
Du kan antagligen använda det tillsammans med en 1,4x-telekonverterare, eller så beskär du bara bilden om du inte behöver så hög upplösning. Med tanke på att Falcon-objektivet ger rätt så annorlunda bildprojektion jämfört med andra fiskögon så skulle jag personligen tycka att det vore värt att behålla det även vid uppgradering till FF.
Så här der det ut på en fullformatare
http://www.360pano.de/en/samyang_5D_1D.html

Är ju bara att beskära i efterhand eller köra i dx-läge.
 

sukram

Aktiv medlem
Jag har länge sökt efter ett fisheye och "leka" med, och 6000+ för nikons egna är ju inte intressant.

Detta verkar helt klart vara ett intressant alternativ.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Jag är riktigt sugen på att köpa canonvarianten av samyangs 8mm... men fototip.pl har inte haft det i lager sedan jag började intressera mig (för någon vecka sedan).
 

HusKul

Aktiv medlem
Alltid trevligt om det är någon internetbutik med gott rykte. Ebayköp odyl har jag tyvärr en del dåliga erfarenheter av, och tycks inte vara ensam om det.
jag förstår men hur många känner du som har köpt från fototip.pl?

mike-s-photo som säljer Falcon 8mm har ju sålt grymt mycket mer än fototip.pl på Ebay och har 99.8% positiv feedback

30098 sålda artiklar och 99.8% positiv feedback
är nog ärligare än sin bästa polare ;)
 
ANNONS