Annons

Tappade min a200

Produkter
(logga in för att koppla)

nanil

Medlem
Hejsan alla glada, nu är det såhär att jag har dragit på mig oturen att tappa min kära Sony a200 i marken. När jag startar den är det ett vibrerande/knarrande ljud i ca 1.5-2 sekunder. Jag har även lagt märke till att bildstabilisatorn inte fungerar fullt ut längre.

Vad tror ni med lite erfarenhet vad felet är? Jag har fortfarande garantin kvar osv..

I övrigt blir bilderna bra och den presterar som den gjort förr förutom "SSS" systemet vad jag märkt.
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
När jag startar den är det ett vibrerande/knarrande ljud i ca 1.5-2 sekunder.
Kameran försöker kalibrera bildstabiliseringen men ger upp efter en stund.

Jag har även lagt märke till att bildstabilisatorn inte fungerar fullt ut längre.
Beror på att bildstabiliseringen har skadats av fallet.

Vad tror ni med lite erfarenhet vad felet är?
Bildstabiliseringen är trasig. Det brukar bli resultatet när kameran tappas.
 

bengan-j

Avslutat medlemskap
A200 vill i backen helt enkelt. Jag har släppt min i gatan också. Dock klarade den fallet bättre än din. Min bakfokus blev till och med lite lindrigare efteråt.

Kondoleanser.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
I regel gäller inte garantin vid fallolyckor. Det är därför jag inte bryr mig om om det finns garanti eller ej (köp gärna utomlands). Kamerans garanti är gjord så att sannolikheten att den skulle gå sönder p g a det som täcks (tillverkningsfel) under garantitiden är så liten att den är nästan försumbar. Men för all del, testa om Sony vill reparera den - men du behöver kanske inte nämna att du tappat den om det inte syns - de vill ju stoltsera med att de har garanti. Annars är ju de få A200 som finns billiga - du kan köpa på Pixmania A200+18-70 för 3800:-.
 

nanil

Medlem
Det finns inte en enda repa på kameran.(dock så smashades motljusskyddet, men det har inte med saken o göra =) Så ska testa garanti, sen har jag även hemförsäkran med "drulle" tillägget som Orfeous säger. Vet bara inte vart självrisken landar men, sånt som märks
 

mayro

Aktiv medlem
Bara skicka in kameran så blir den reparerad..... Inside i Solna har servicen.. Och det tar 2 veckor ca att få den fixad troligen...

Men om du måste skicka via nån säljare så tar det ju längre tid givetvis....
 

Zebulah

Aktiv medlem
Det finns inte en enda repa på kameran.(dock så smashades motljusskyddet, men det har inte med saken o göra =) Så ska testa garanti, sen har jag även hemförsäkran med "drulle" tillägget som Orfeous säger. Vet bara inte vart självrisken landar men, sånt som märks
Hur gammal är kameran? När jag tappade min kamera och fick samma fel så kollade jag med mitt försäkringsbolag och på en digital systemkamera var det inte alls speciellt stor värdeminskning. Tror att det bara var 60% värdeminskning på en 2 år gammal kamera så med det inräknat så var det ingen ide att försöka ta ut det via drulleförsäkringen.
 

samuel_k

Aktiv medlem
Jag har fortfarande garantin kvar osv..
Det har du inget för eftersom garantin täcker fabrikationsfel och inget annat – det är inte Sonys fel att kameran åkte i backen! :) Du kan ju prova, men det är inte värt att försöka mörka att den blivit tappad. Dels är det ju bedrägeri, men framför allt upptäcks tappskador ganska enkelt när den väl går på service. Och det brukar leda till ganska saftiga räkningar; tänk också på att servicefolket tar betalt för själva undersökningen samt frakt och ev. kassering även om du bestämmer dig för att inte låta reparera kameran.

Så enda sättet att få den där reparationen betald av någon annan är genom någon typ av försäkring, annars är det ganska kört...
 

nanil

Medlem
Skulle bara säga till folket att jag lämnade in kameran på Zieger teknik, de skickade den till Ungern. Lämnade in den i onsdags och fick tillbaka den nu på fredag. Den gick på garantin och jag kan bara säga att det är helt otroligt vilken snabb service, otroligt!

+ 700kronor av försäkringsbolaget (vilket jag tyckte var lite) innan jag lämnade in den för reparation. Tummen upp
 

mayro

Aktiv medlem
Sonys servicetider till oss vanliga amatörer är enormt bra anser jag...

Grattis till din reparerade kamera också...
 
ANNONS