Annons

Nikon D5000 Okular-fel

Produkter
(logga in för att koppla)

shogunami

Medlem
Hej!

Nu är det så att jag har haft min nikon D5000 sen den 18'e Juli 2009.
Den har alltid funkat superbra och jag är väldigt nöjd med den.
Har inte använd den på ungefär 2 veckor nu och när jag såg hur fint löven hade fallit på tomten så bestämde jag mig för att fota lite, men när jag slog på kameran så såg jag ett sträck över hela skärmen i okularet. Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men när jag slår av kameran så syns sträcket inte.

Har gjort två paintbilder för att demonstrera.
Alla vet nog att man ser något sånt här i okularet när kameran är avstängd men skyddet avmonterat; http://pici.se/p/LhkWpCvso

Men nu ser det ut så här när kameran är påslagen :S; http://pici.se/p/lWezSXwrA

Sträcket har aldrig varit där tidigare och jag har aldrig behandlat kameran dåligt. Aldrig sett något liknande, vad kan felet vara? Är kameran skadad eller funkar den fint i alla fall?
Bör jag lämna in den?

Tack på förhand!

Edit: Sidans inbyggda sökfunktion hjälpte inte mycket, men google gjorde och länkade tillbaka mig till fotosidan.se, haha. Hittade fler mer samma problem, men frågor återstår. Bör jag lämna tillbaka kameran för reparation?
 
Senast ändrad:

shogunami

Medlem
Verkar som att jag får undvika att ta med kameran på min en-veckas resa, till jag vet hur jag ska gå till väga. Vill inte riskera pajja kameran :(
 

jelu1661

Aktiv medlem
Konstigt fel. Men eftersom det bara uppträder när du slår på kameran så borde det ha något med inikatorerna att göra. Om jag var du så skulle jag lämna in den om jag hade garanti kvar, och annars skita i det. Jag skulle aboslut ta med kameran på resan ändå. Jag antar att det sitter i sökaren och inte påverkar bilderna?
 

shogunami

Medlem
Tänkte att det kanske hade något med slutaren att göra och om jag tar fler bilder så förvärrar det problemet. Har garanti kvar eftersom jag bara haft den i strax över tre månader.

Tar och lämnar in den när jag kommer tillbaka, eller kanske kollar med någon kamerabutik i Malmö och ser vad de säger om saken.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Slutaren har det knappast att göra med, slutaren sitter ju bakom spegeln så ett problem med slutaren ser du aldrig i sökaren.

Om jag inte missat något grundläggande?

Låter kameran riktigt när du tar en bild? Något annat som inte är som det borde?
 

shogunami

Medlem
Inte så superkamerakunnig här, tänkte mest att jag inte vill riskera att paja något genom att ta fler foton. Verkar dock som om det är ett vanligt fel :( Ska besöka en kamerabutik i Malmö och se vad de säger.

Kameran låter som den ska och beter sig som den ska i övrigt. hmmphf.
 

frwe

Aktiv medlem
Om bilderna blir OK så fortsätt fota. Lämna in den när du kan avvara den ett tag. Det där sitter bara i sökaren om bilderna blir bra.

Edit: Du har väl LiveView på den? Syns det inte där, se ovan /FW
 

shogunami

Medlem
Syns ingenting i Live-View och ingenting på själva bilderna heller. Orkar dock inte fota i Live-View, man vet inte om det kommer ta 2 sekunder eller 6 sekunder att fota :p
 

dumbo

Aktiv medlem
Det är en elektrisk ledare som går till AF-punkten i fråga och används för att "tända" denna när den är vald. Det finns sådana till de andra åxå.
På D70:n vill jag minnas att det till och med står nämnt i manualen att man ibland kan se dessa och att det är normalt. De verkar synas olika mycket på olika kameror.
Är det mycket störande kan Nikon säkert byta ut den display som sitter i sökaren och är du ändå/fortfarande orolig så kan det ju vara bra att låta Nikon ta en titt på kameran. Jag skulle dock med 99% säkerhet säga att det inte är nån fara att använda kameran iaf.
 
ANNONS