Annons

Samyang hos Cyberphoto

Nazar

Aktiv medlem
Såg att Cyberphoto börjar sälja Samyangs 8/3,5 och 85/1,4 objektiv. Helt klart spännande tycker jag.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Varför skulle bländarna gå sönder?
Får hem mitt på måndag. Blev lite orolig när man läser sånt här då.
Det finns att läsa en del om här och på andra forum att en del haft problem med bländaren på 85/1.4 efter ca 1000 exponeringar. Det vanligaste tycks vara att den ställer sig på full öppning och inte går att blända ned.

Men det verkar inte heller som att folk har haft problem att få sina objekitv reparerade eller utbytta. För pengarna är det fortfarande värt risken i mitt tycke. Tycker man inte det kan man alltid hosta upp fem gånger så mycket för motsvarande nikonobjektiv eller vad man nu använder.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Varför skulle bländarna gå sönder?
Får hem mitt på måndag. Blev lite orolig när man läser sånt här då.
Kolla på nätet... Den är knasigt konstruerad och är sannolik att gå sönder om du anvnder den mycket. Vrid försiktigt och inte så ofta så håller den nog, men MÅNGA har gått sönder tydligen. Finns någon tråd här på forumet också hrjag för mig.Fast, vad tusan - man skall köra detta ojektiv fullt öppet ändå, så knasar den är det väl bara att operera bort bländaren.


Personligen låter jag bli att blända ner exemplar - det är ändå rligast fullt öppet!
 

Bilagor

hsjoman

Aktiv medlem
Roligt!

Vad kul att de har tagit hem dem. Nu är det väl bara att ta hem 14mm 2,8 också.

En sak som slog mig var den påtagliga purple fringing på cyberphotos 1.4 testbild http://www.cyberphoto.se/bildexempel/samyang85/IMG_1101_14.JPG. Titta kring de vita partierna i bilden.

Hursomhelst tycker jag inte att det spelar någon roll för detta objektiv kommer inte användas dagligen av dess köpare (mest på grund av den manuella fokusen). Jag tror däremot att det kommer användas friskt vid väl valda tillfällen så som bröllop mm. Då kan man väl kosta på sig lite extra efterarbete.

Ljusstarkt åt folket!

/Henrik
 

Makten

Aktiv medlem
En sak som slog mig var den påtagliga purple fringing på cyberphotos 1.4 testbild http://www.cyberphoto.se/bildexempel/samyang85/IMG_1101_14.JPG. Titta kring de vita partierna i bilden.
Minsta lilla felfokus kommer oundvikligen att ge detta fenomen. Och att fokusera rätt på det där avståndet är så gott som omöjligt. Förresten är objektivet inget vidare på långt håll, och det är nog få som använder det till sånt.

Tillägg: Förresten har de testat på en 7D, som har extremt hög pixeldensitet, vilket gör att 100% på skärmen avslöjar bra mycket mer tråkigheter än vad man ser med en kamera med större pixlar.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Det överdrivet tröga focuseringen släpper precis som andra konstaterat efter några veckors användande. Och jo, objektivet är tråkigt på långt avstånd - det västa är att oändligt focus går lite för långt så man måste focusera på oändligheten - skruvar du bara till ändläget så blir det inte skarpt - jag funderar på om det går shimsa ut objektivtuben för att justera in ändläget så att det faktist blir oändligt focus och inte mer. Någon som har hittat en sprängskiss/ritning på objektivet? Gamla objektiv som hade M42 gängan gängad i sin tur i en M39 gänga gick ju utmärkt att shimsa genom att placera shims mellan själva fästet och fattningsringen (det knepet fungerar även på Peleng 8mm med canon fattning för övrigt). Kan vara bra att ha om man måste ge sig på bländaren förr eller senare också - kanske går det ersätta bländaren med Prost 135 f/2.8 bländaren - de verkar rätt lika i storlek och jag har ett par kitt nya sådana som reservdelar (vilka aldrig har behövt användas eftersom de aldrig går sönder...)

Ett exempel på hur trist objektivet är på oändligheten. Då har jag ändå bländat ner men behöll focus justerat till oändligheten. Det blir bättre om man bländar ner llite mer och justerar till riktigt focusläge istället för "överfocus", men men slutsatsen är nog att det finns bättre objektiv för kontrastrika oändlighetsbilder... Jag jämnförde med några oändliga bilder med Simga 70mm f/2.8 MACRO och det är INTE smickrande för Samyangen. Slutsats - använd objektivet till det är bra till (f/1.4 och avstånd 1-10m).

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/4058692776/sizes/o/
 

Makten

Aktiv medlem
Bengt, att manuella objektiv ibland går att fokusera förbi oändligheten är inte särskilt ovanligt. Kanske finns det en stoppjustering för fokusgängan istället, om man har tur. Att skimsa låter lite onödigt. Bättre då att använda kamerans AF-indikator, om den har sådan.

Att jämföra med ett f/2,8-objektiv som Sigma 70/2,8 är ju dessutom djupt orättvist ur ett prestandaperspektiv. Samyangen är två hela steg ljusstarkare, och naturligtvis kommer det att suga ordentligt vid full bländaröppning vid en jämförelse.
Jag säger inte att Samyangen är ens bra vid oändligheten, men jag tycker att den är fullt användbar när man faktiskt behöver f/1,4. Det gjorde du ju uppenbarligen inte i din exempelbild;-)
 

bengt-re

Aktiv medlem
Bengt, att manuella objektiv ibland går att fokusera förbi oändligheten är inte särskilt ovanligt. Kanske finns det en stoppjustering för fokusgängan istället, om man har tur. Att skimsa låter lite onödigt. Bättre då att använda kamerans AF-indikator, om den har sådan.

Att jämföra med ett f/2,8-objektiv som Sigma 70/2,8 är ju dessutom djupt orättvist ur ett prestandaperspektiv. Samyangen är två hela steg ljusstarkare, och naturligtvis kommer det att suga ordentligt vid full bländaröppning vid en jämförelse.
Jag säger inte att Samyangen är ens bra vid oändligheten, men jag tycker att den är fullt användbar när man faktiskt behöver f/1,4. Det gjorde du ju uppenbarligen inte i din exempelbild;-)
Jo, jag vet - och jag gillar Samyangen, men ville bara jämnföra och se om det var jag som var suddig på ögonen eller optiken. Nej, jag vet att jag "misshandlade" optiken i exempelbilden, men det var bara för att se om det dög till det också, vilket svaret på blev nja... Dock, till Samyangenens försvar så uppelvde jag den bättre på FF när jag framakallade lite analoga filmer där jag tvingades blända ner för att inte överexponera. Det är kanske inte konstigt för upplösning /ph blir ju bättre med större negativ och dessutom döljer sv/v en hel del problem. Hmmm... Jag behöver ett digitalt FF-hus känns det som - märkligt att ett billigt objektiv får mig att vilja ha ett nytt hus :)

Jo, finns det focusstop så är det nog enklare, men det är tyvärr ovanligt på optik producerad de senaste 20 åren. Får se om googel lyckas hitta någon sprängskiss på optiken så att man vågar skruva isär det. Och jo, AF-confim har jag löst genom att limma på ett "AF-confirm" chip som dessutom ger mig rätt bländare och brännvidd till EXIF, så jo, det fungerar ju, men AF-systemet på 40D är bra, men inte helt perfekt tyvärr - på kortare avstånd gev den nya mattkivan bättre resultat än AF-confirm och med skärpedjupet vid f/1.4 och kortare avstånd så finns likssom inte marginal för fel.

En rolig sak iofs är att det inte alls är sant som CP skriver - det går helt utmärkt att använda optiken till sport - testade iag med AF-confirm chip i AF-läge och kameran i one-shot mode så att man får en AF-trap och det fungerar - fick skarp bild vid f/1.4 på rätt ställe på en folkracebil i 70km/h på 18 meters avstånd, något bakfocus blir det mht till shutterlag, men justerade fram AF-chipet -2 och sedan satt focus på grillen - dock innebär den inställningen en aning front focus på stillastående objekt.... *suck* Men faktum kvarstår - det GÅR att använda till sport även om det är lite omständigt och kräver (iaf till canon) att man monterar senaste AF-confirm chip och använder det med lite fantasi.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag behöver ett digitalt FF-hus känns det som - märkligt att ett billigt objektiv får mig att vilja ha ett nytt hus :)
Det är nog det här som gör att jag är betydligt mer lyrisk. Jag använder objektivet på FF-hus med stora pixlar, och då är det helt fenomenalt. Detaljupplösningen vid f/1,4 på nära håll är säkerligen högre än vad sensorn kan återge, men visst finns det aberrationer som syns också.

Att objektivet är billigt har jag helt glömt. Jag tycker att prestanda vid full glugg är i tio- till tjugotusenkronorsklass, minst. Hade optiken suttit i ett välbyggt helmetallchassie och haft Zeiss-logga så hade nog ingen ens funderat på att ifrågasätta prestanda.

En beggad 5D kanske vore en vettig nästa investering? Inte bara för Samyangen, utan för alla balla ljusstarka objektiv man kan använda med adaptrar:)
 

Dez

Aktiv medlem
Jävlar så trött jag är på Cyberphotos parkering..
Hur i H*****E kan man välja en tom parkering som testmotiv för ALLA objektiv man säljer?
En tegelvägg vore lika tråkig, men mera givande.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Det är nog det här som gör att jag är betydligt mer lyrisk. Jag använder objektivet på FF-hus med stora pixlar, och då är det helt fenomenalt. Detaljupplösningen vid f/1,4 på nära håll är säkerligen högre än vad sensorn kan återge, men visst finns det aberrationer som syns också.

Att objektivet är billigt har jag helt glömt. Jag tycker att prestanda vid full glugg är i tio- till tjugotusenkronorsklass, minst. Hade optiken suttit i ett välbyggt helmetallchassie och haft Zeiss-logga så hade nog ingen ens funderat på att ifrågasätta prestanda.

En beggad 5D kanske vore en vettig nästa investering? Inte bara för Samyangen, utan för alla balla ljusstarka objektiv man kan använda med adaptrar:)
*ler* Jag tror att du har rätt - jag fotar mer med film än digitalt just nu, trots att jag egentligen tycker att det är omständiggt med analogt... Trorde bero på att jag är lite trött på att huset beskär mina objektiv... Hmmm... En julklapp till sig själv kanske? Nä, får bli en Laphroaig Quarter Cask och titta runt ibland annonser. En 5D beg kostar ju inte mer än att framkalla och köpa film till omkring 80 rullar film...
 

Superman

Medlem
Okej det är alltså problem med bländaren på 85/1,4 objektivet, men är det samma problem på 8/3,5. Hur är det då med 14/2,8?
Objektivet som jag väntar hem är en (Falcon) 8/3,5 och då jag redan har en 85a i och för sig en Canon 1,8 så det är inte aktuellt att köpa en annan 85a men en 14/2,8 kanske vore något att fundera på.
 

hsjoman

Aktiv medlem
...kräver (iaf till canon) att man monterar senaste AF-confirm chip och använder det med lite fantasi.
Jag har läst in mig lite på AF confirm chip under kvällen (det var nytt för mig) och undrar om du har limmat chippet direkt på objektivet eller har en adapter.
Det verkar som folk mestadels använder dem mha en adapter, vilket jag helst inte vill ha.

Har du en bild på det så vore det guld.

Mvh
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Nu är jag inte Bengt, men då jag har limmat ett par AF-chip känner jag mig ändå kvalificerad att svara. Själv har jag limmat chippet direkt på objektivets bajonett, det är lite knepigt att få chippet att sitta rätt men med ett par försök löser det sig. Något som kan vara värt att tänka på är att fokusringen har olika riktning beroende på modell på bajonetten, vilket gjorde mig väldigt glad då jag har svårt för baklängesfokusering (vridriktningen verkar programmerad i ryggmärgen på mig). Avslutningsvis bifogar jag en enkel instruktion för montering av chippet skriven för en av Fotosidans medlemmar som hade köpt sitt AF-chip av mig (jag har fortfarande ett par chip till salu).

*******

Häftmassa eller dubbelhäftande tejp fungerar tyvärr inte, de orkar inte hålla emot när objektivet vrids på plats. Det enda som jag har fått att fungera är superlim, använder man limmet med måtta (högst en droppe längst ut på en tandpetare) är det inte så svårt.

Först måste du identifiera var chippet ungefär skall sitta, det ser du enklast genom att jämföra med ett annat objektiv. (Så här långt antar jag att du är med.)

Knepet är sedan den exakta passningen, ett bra riktmärke är flänsen som sticker ut ungefär i mitten av chippets ungefärliga position (se bilden). Det fjärde kontaktbläcket (från vänster i bild) skall då sitta ganska precis mitt för flänsen ände (du har c:a 1/2 mm spel). Chippets position i längdled skall följa den inre kanten och därmed lämna den del av flänsen som sticker ut fri (också detta bör framgå av bilden). Håll chippet på plats med fingrarna.

Nu skall du ha EN liten droppe superlim på en tandpetare och lägga denna droppe i vinkeln mellan chip och fläns, håll kvar någon sekund innan du lyfter fingrarna så att limmet hinner ta lite. För att få rätt mängd superlim trycker du ut lite lim på ett papper/kartong (visitkort är perfekta) och doppar tandpetaren i "pölen" av lim. Låt sedan objektivet vila en kvart eller så.

Provmontera sedan objektivet på kameran, du skall direkt få upp ett bländarvärde (1.4), har du inte kontakt visar kameran 00. (Mitt objektiv var väldigt trögmonterat första gångerna, så det är bra om du har nött in det lite först.) Prova sedan att vrida på objektivet en aning utan att trycka in knappen som lossar bajonetten, har du kvar kontakten med kameran (bländarvärdet visas) är allt ok. Lossa då objektivet från kameran och lägg sedan ytterligare ett par droppar lim längs kanten av chippet, låt sedan objektivet vila åtminstone över natten (superlim härdar genom att ta upp fukt ur luften, det tar upp till 24 timmar innan full styrka erhålles.)

Om du inte har kontakt, eller om du lätt tappar kontakten i någon riktning sitter chippet fel, prova med vridningar (även med knappen för att lossa bajonetten intryckt) för att se i vilken riktning och hur stor differens det är för att få varaktig kontakt. Ta sedan loss objektivet och bryt försiktigt loss chippet från bajonetten, eftersom vi inte har låtit superlimmet härda lossnar det ganska lätt (lite kladd efter limmet blir kvar men det brukar inte vara något problem).

Gör sedan om ovanstående procedur med chippet i en ny position i längdled, och försök igen. Jag behövde ungefär tre försök, men då hade jag inte uppmärksammat flänsens betydelse som riktmärke. Du borde klara det på första försöket om du är noggrann.

Lycka till!

/Sara

Ps. Superlim är starkt och sitter bra, men det är känsligt för sidokrafter. Även en genomhärdad fog går ganska lätt att bryta loss med vilja, för normal användning är fogen permanent. Även epoxyfogar lossar lätt med lite våld då de har svårt att binda med metallen i bajonetten, så det är ingen skillnad.
 

Bilagor

bengt-re

Aktiv medlem
Jag har läst in mig lite på AF confirm chip under kvällen (det var nytt för mig) och undrar om du har limmat chippet direkt på objektivet eller har en adapter.
Det verkar som folk mestadels använder dem mha en adapter, vilket jag helst inte vill ha.

Har du en bild på det så vore det guld.

Mvh
Självklart!
http://www.flickr.com/photos/bengt-re/4005775044/

En liten sak bara - CA lim rikerar att skada optik - visst finns det lowblooming varianter, men glöm inte att Cyanoacrylat används för att ta fram fingeravtryck... Var iaf varnad - och om du använder det så håll fogen luftad länge innan du stänger in ångorna...

Mer exempelbilder i den så vitt jag vet aktivaste Samyan/Vivitr 85 poolen:

http://www.flickr.com/groups/vivitar_85_14/pool/
 
Senast ändrad:
ANNONS