Annons

Nybörjare på makro - Finn ett fel!?

Produkter
(logga in för att koppla)

anspe

Aktiv medlem
Följande inte-så-inspirerande resultat fick jag igår när jag testade. De flesta foton jag producerade hade denna slöja över sig. Har en Nikon D90, 85/1,8 på Kaffebrus automatiska mellanringar och en SB-600 trådlöst triggad och inget annat ljus i rummet.

Jag trodde först att mellanringarna läckte in ljus så jag virade ett mörkt tyg runt hela paketet utan att se någon nämnvärd förbättring. Olika blixtplaceringar gav inte heller något. Iso 400, stativ, f/8 och 1/60 sek.

Vad är det som pågår?

Mvh

Anders
 

Bilagor

  • DSC_0577_small.jpg
    DSC_0577_small.jpg
    9.2 KB · Visningar: 1,784
Kan möjligen vara att kameran fram- eller bakfokuserar. Om du kört med autofokus, så testa att i stället fokusera manuellt. Använd live-viewen och zooma in så ser du exakt var skärpan hamnar. Ströljus kan komme in genom sökaren, täck för den.
 
Hej !

Ta en liten ficklampa och lys in framifrån optiken och
försök se från andra hållet om du får någon reflex från mellanringarna,
eller någon annan del av optiken /fattningen, även kladd, slöja el dyl på linserna brukar synas. Ett och annat dammkorn brukar inta ha någon betydelse.
Detta förutsätter givetvis att bländaren är öppen ( vet ej om Nikon ? ).

Får du nu någon reflex, det behöver inte vara "den raka vägen" utan även om man lyser snett, kolla filterfattning, filter, motljusskydd osv. så kan man försöka måla med mattsvart färg (Humbrol modellfärg), eller kanske ägna sej åt lite pappslöjd och göra någon slags skärm.

Prova även en mindre bländare kanske 16, och se vad som händer.

//MW
 
Tack för tipsen! Bakre linsen är ren och jag använde manuell fokus (även om den kanske inte hamnade exakt rätt).

Ska testa mer med mindre bländare, täcka för sökaren och undersöka huruvida ringarna läcker ljus eller reflekterar invändigt.

Fler förslag?

/Anders
 
Hej !
Jag kanske var oprecis, titta genom bakre linsen på optiken när du letar blänk, inte genom sökaren, det ska man givetvis också göra, men det är lättare att se direkt i optiken i första skedet, kan man sen verifiera det genom sökaren så är det perfekt.

//MW
 
Nu kanske det går att ringa in problemet. Först en bild på samma blomma igen. 85 mm, total 68 mm mellanringar stackade, iso 200, f/16 och 1/60 sek och SB-600. Stativ, rena linser och inget filter. Lite bättre men fortfarande inte bra. Övertäckning av sökaren gav ingen märkbar förändring.

Bild 2: Fotade ett grått papper, blixten riktad 180 grader bort för att få ett mjukt ljus. Nåt skumt är det som pågår.

Bild 3 & 4: Samma förutom att blixten riktades på telefonen i trean och bort från den i fyran.

Bild 5: f/8, i övrigt som foto nr 4.

Inuti mellanringarna är det svartanodiserat och ganska blankt så jag antar att ljus kan reflekteras här. Någon som vill dra en slutsats?

Mvh Anders
 

Bilagor

  • DSC_0612.JPG
    DSC_0612.JPG
    41.8 KB · Visningar: 1,548
  • DSC_0614.JPG
    DSC_0614.JPG
    17.2 KB · Visningar: 1,547
  • DSC_0615.JPG
    DSC_0615.JPG
    32.8 KB · Visningar: 1,548
  • DSC_0616.JPG
    DSC_0616.JPG
    20.8 KB · Visningar: 1,546
  • DSC_0618.JPG
    DSC_0618.JPG
    24.8 KB · Visningar: 1,549
Hur ser det ut med mellanringar och annat objektiv? Hur presterar 85an utan mellanringar? Utan Blixt?

/FW
 
Jag törs sätta en peng på att det är motljus du får. Så där brukar det se ut för mig när jag fotar vanligt och det kommer in en ljuskälla inom synhåll i bilden, eller precis utanför bild. Jag har aldrig fotat macro med blixt, så jag vet inte.

Men får man spekulera? Blixten dammar på rätt ordentligt på nära håll och studsar tillbaka in i objetivet som om det vore en ljuskälla inom synhåll. Vad händer om du lägger bort blixten och fotar i befintligt ljus?
 
Jag har sett liknande problem när jag använt mellanringar/bälg tillsammans med äldre objektiv ej konstruerade för digitalkameror. Dom har sällan eller aldrig antireflexbehandling på bakre linselementen vilket kan orsaka reflektioner mellan den bakre linsen och sensorn. Det brukar synas bäst vid mindre bländaröppning. Sensorn är ju blankare än den gamla hederliga filmen är vilket anledningen till att objektiv till DSLR har antireflexbehandling även på bakre linsen.

Det kan kanske vara det fenomenet du ser.

//Lars
 
Jag törs sätta en peng på att det är motljus du får. Så där brukar det se ut för mig när jag fotar vanligt och det kommer in en ljuskälla inom synhåll i bilden, eller precis utanför bild. Jag har aldrig fotat macro med blixt, så jag vet inte.

Men får man spekulera? Blixten dammar på rätt ordentligt på nära håll och studsar tillbaka in i objetivet som om det vore en ljuskälla inom synhåll. Vad händer om du lägger bort blixten och fotar i befintligt ljus?

Sätter också en peng på att blixten orsakar detta.
Vid makrofoto ska du ju ha motljusskydd och ringblixt eller blixt som kan avfyras när den inte sitter på huset.
Prova utan blixt och se till att ströljus inte belyser objektivet.

/Stefan
 
Tack för alla tips! Men makro utan blixt skulle väl bli lite begränsat? Här kommer några nya testbilder för att försöka isolera problemet:

Först 85/1,8 med 68 mm mellanringar, först utan blixt och sen med blixt på den gamla trogna telefonen. Inget direkt ljus på frontlinsen men antagligen får jag några reflexer från telefonen. Iso 800 och f/16. Sedan samma setup men med 35/1,8 och 32 mm mellanringar. Fenomenet förekommer i samtliga fall, med eller utan blixt.
Blixten höll jag på armlängds avstånd ute till vänster och bakom kameran och med 35:an blev arbetsavståndet så pass litet att objektivet kastar en liten skugga.

Fler bilder i nästa inlägg.
 

Bilagor

  • DSC_0653.JPG
    DSC_0653.JPG
    33.8 KB · Visningar: 1,161
  • DSC_0654.JPG
    DSC_0654.JPG
    35.2 KB · Visningar: 1,155
  • DSC_0655.JPG
    DSC_0655.JPG
    37.6 KB · Visningar: 1,148
  • DSC_0656.JPG
    DSC_0656.JPG
    43 KB · Visningar: 1,155
Sedan fyra bilder med 85:an och 35:an med och utan blixt men utan mellanringar, på ca en meters avstånd från en soffkudde.
Blixten återigen ute till vänster bakom kameran. Klockrent presterat enligt min uppfattning men motivet är också lite snällare.

Elakare blixtbilder i nästa inlägg.
 

Bilagor

  • DSC_0661.JPG
    DSC_0661.JPG
    96 KB · Visningar: 1,147
  • DSC_0662.JPG
    DSC_0662.JPG
    91 KB · Visningar: 1,148
  • DSC_0663.JPG
    DSC_0663.JPG
    61.4 KB · Visningar: 1,148
  • DSC_0664.JPG
    DSC_0664.JPG
    63.7 KB · Visningar: 1,150
Först 35:an och sen 85:an med handhållen blixt ute till vänster.

Objektivet verkar alltså inte producera halofenomenet och inte heller blixten. Någon som vill dra en slutsats eller har tips om hur jag bör testa vidare?

Mvh

Anders
 

Bilagor

  • DSC_0666.JPG
    DSC_0666.JPG
    77 KB · Visningar: 1,136
  • DSC_0667.JPG
    DSC_0667.JPG
    69.1 KB · Visningar: 1,124
Hej !

Hur ser mellanringarena ut innuti ?
Finns det något där inne som stämmer på "Halo-mönstret" ?

Jag bifogar en bild på av några som jag använder och verkat fungera bra,
det som ser ut som en reflex är det inte, det blir en övereponering just där,
Pennlampan var väl för intensiv, det ändra belyses med en 20w haloen skrivbordslampa, det känns mera likt sanningen.

Nu har nog forumsvärdens husdjur, "Den lilla Pixelätaren" gnagt på bilderna, det är ett svarvspårsmönster mönter innuti , moareeffekterna har tillkommit i uppladdningen.


//MW
 

Bilagor

  • IMG_8401_1.jpg
    IMG_8401_1.jpg
    7 KB · Visningar: 1,008
  • IMG_8403_1.jpg
    IMG_8403_1.jpg
    11.3 KB · Visningar: 1,010
Hej !

Det kanske inte vore så dumt.

----

Nu, om man läser inlägget, inser man att detta är ett ex på
hur det kan se ut
om det är bra, vilket detta faktiskt är. Inte för att det inte skulle kunna bli bättre, jämfört med ett ludet Cannon motljusskydd så är det detta aningen bättre, men inte mycket. (Motljusskyddet alltså).

Detta är några mellanringar av okänt märke , troligtvis experts Proline för Olympus OM, kvalitetsmässigt absolut toppen.
Insidan målad med Humbrols matta svarta modellfärg.

----

Däremot så var den inledande frågan var halofenomenet kom från, se tidigare bilder, förmodligen inte från optiken ( baklinsreflex el dyl) utan från något annat, och nu är insidan på Mlr intressant.
jag har inte riktigt klart för mej om haloringarna förändras med antalet Mlr, eller om det är en speciell som ger det, (det kanske framgår)

Går det att se med ögonen
om det uppstår några reflexer med optik monterad
när man tittar från kamrahållet genom paketet ?

Släta ytor som kan ge reflexer ?
Blanka delar från fattningen ?

-kollas med pennlampa, åtgärdas med matt svart färg, eller bättre , med nått ludet, som nån säkert kan ange var man finner detta.


//MW
 
Jag tackar för alla förslag om floss och svart färg men där någonstans tappade jag sugen. Mellanringarna gick tillbaka till Kaffebrus.

Någon som har ett set mellanringar utan halofenomen att rekommendera?

Jag kör Kenko och har inte upplevt några liknande problem.

/FW
 
Du kan inte veta något om mellanringarna skapar spökerierna (de är ju bara dyra, mattsvarta hål - vad kan skillnaden vara mellan fabrikaten...) innan du provat mellanringarna med ett annat objektiv.

Jag tror helt enkelt att 85:an inte fungerar så bra med ett så stort utdrag, utan genererar den här haloeffekten optiskt när man går utanför de fokuseringsavstånd objektivet är kompenserat för. På "normalfokusavståndet" händer ju ingenting konstigt.

Du kan ju också prova att använda en bra försättslins (det sista är mycket kostnadseffektivt).
 
ANNONS