Annons

Sigma 120-400 OS

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Hehe, var roligt att läsa Kamera&Bild:s test av långa telezoomar i nya numret, bekräftade ju det jag redan visste om Sigman, dvs bästa kompromissen pris/kvalitet och bästa köp. Små skillnader gentemot t ex Canons 100-400L, men till under halva priset. Har aldrig ångrat det köpet en sekund, och då är jag annars mest en Canon L-kille.
 

BoAnders

Medlem
Har också en sådan men för Nikon

Håller helt med dig är själv nöjd med min sigma 120-400 för Nikon. Bra pris
 

swebarb

Aktiv medlem
har alltid undrar över hur bra eller dålig på 400mm går det ens att få vettiga bilder handhållet.. hjälper vr mycket? och hur är autofokusen på en sån, hört att sigmas gluggar kan variera enormt i kvalite
 

BoAnders

Medlem
sigma 120-400

Har haft mitt Sigma ganska kort tid, fick byta det första eftersom det fanns skräp innanför linsen. Om det säger något om kvalité vet jag inte, objektivet känns välbyggt och stabilt. Jag har fotat bland annat fåglar, natur, människor och tycker bilderna blir mycket bra, jag är nöjd med detta Sigma OS objektiv och priset var överkommligt.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ännu intressantare läsning är att hålla MTF kurvorna för 100-400L och 120-400 Sigma sida vid sida. De är väldigt lika. Canons fick toppklass, men jag tror året var 1999 - innan de högupplösta digitalkamerornas tidevarv. Det är alltså frågan om Canons L optik skulle fått den utmärkelsen idag då kraven är högre. Har även tittat igenom olika tester på nätet och visst är 100-400L skarpare vid 400mm men inte mycket. Å andra sidan går Canons att hitta mycket billigare på nätet än i Sverige medan Sigman är mer lika prissatt internationellt. Då Canon har ett bättre andrahandsvärde i kronor (inte i % av svenska nypriset) kan det ändå vara idé att fundera på Canon köp på utländsk internetsida om man skall sälja om några år då förlusten i kronor (utländskt nypris sälj för svenskt begagnatpris) - förutsatt att den inte uppgraderas i ny version under tiden.
 
ANNONS