Annons

vilken systemdigitalkamera e bra å inte så dyr?

AnnaSu

Medlem
hej jag skulle vilja satsa mer på fofo och kunna styra bilderna lite mer än på en automatisk digital kamera.
Leka med bländare och det för att få suddig bakgrund
göra snygga närbilder, riktigt nära bilder
men även kunna ta bra bilder när det är lite ljus utan att det blir kornigt

måste man betala jättemkt då?
jag har bara en buget på 4000 nu typ :-(

min killes svåger som är fotograf säger att de för det priset är skräp stämmer det?

jag har tittat på Canon EOS1000D vad vet ni om den?
nåt annat tips?

mvh Anna
 

ekcim

Aktiv medlem
hej jag skulle vilja satsa mer på fofo och kunna styra bilderna lite mer än på en automatisk digital kamera.
Leka med bländare och det för att få suddig bakgrund
göra snygga närbilder, riktigt nära bilder
men även kunna ta bra bilder när det är lite ljus utan att det blir kornigt

måste man betala jättemkt då?
jag har bara en buget på 4000 nu typ :-(

min killes svåger som är fotograf säger att de för det priset är skräp stämmer det?

jag har tittat på Canon EOS1000D vad vet ni om den?
nåt annat tips?

mvh Anna
Skulle snarare säga att det är en helt ok instegsmodell, inte vassaste kniven i lådan men fungerar absolut för att lära sig, vill man ha mer funktioner och "bättre" hus så kostar det mer.

I samma släng av kamera finns ju Nikon D3000, D5000, Canon Har som sagt 1000D finns kanske fler i samma penga område.

Kika annars på begagnat marknaden där kan man kanske komma undan med nån krona billigare.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Att en fotograf tycker kameror i den prisklassen är skräp är kanske inte så konstigt, de håller sig normalt med riktigt nya och dyra grejor. Men för dig så är det inte skräp.

Jag håller med föregående talare, titta på begagnad marknaden, där kan du hitta riktigt bra saker för en skaplig penning.

Ex:
http://www.tradera.com/-CANON-EOS-400D-43-18-55mm-IS-Lens-43-2GB-MINNESKORT-TOPP-SKICK--auktion_104498924

http://www.tradera.com/Canon-EOS-Rebel-T1i-500D-DSLR-kamerahus-i-nyskick-auktion_104656156

http://www.tradera.com/SYSTEMKAMERA-CANON-EOS-1000D-KIT-FYND-auktion_104560912

http://www.blocket.se/vasterbotten/Canon_EOS_450d_25252966.htm?ca=13&w=3

http://www.blocket.se/goteborg/Canon_EOS_400D_paket_25152812.htm?ca=13&w=3

På Blocket går det alltid att pruta också.
 

AnnaSu

Medlem
är inte canon bättre än Nikon och de?

om man ska köpa canon eos 1000d ska man köpa den utan objektiv el den som det ingår två objektiv
Canon EOS 1000D + 18-55/3,5-5,6

är de objektiven bra el bättre att köpa bara kameran och köpa till objektiv?
vad behöver man köpa för objektiv då?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Fotograf?

hej jag skulle vilja satsa mer på fofo och kunna styra bilderna lite mer än på en automatisk digital kamera.
Leka med bländare och det för att få suddig bakgrund
göra snygga närbilder, riktigt nära bilder
men även kunna ta bra bilder när det är lite ljus utan att det blir kornigt

måste man betala jättemkt då?
jag har bara en buget på 4000 nu typ :-(

min killes svåger som är fotograf säger att de för det priset är skräp stämmer det?

jag har tittat på Canon EOS1000D vad vet ni om den?
nåt annat tips?

mvh Anna
Hade din killes svåger varit fotograf med koll på saker och ting hade han inte sagt så. Du kan bara i väldigt speciella fall se skillnad på vilket hus som har användts. Det som är avgörande för bildkvaliten är i första hand objektivet och hur väl användaren kan bemästra sitt kamerahus och vet hur man ska exponera rätt! Att det sedan finns mer finesser (som en duktig fotograf i stort sett aldrig använder) är en annan sak. Annars ser jag det som om man betalar för snabbare serietagning och större minnesbuffert samt vädertätning mm när man köper ett dyrare hus. Någon skillnad på bildkvalitet är det inte i t.ex 1000D och 40D/50D!!!
 

Nordbjörn

Aktiv medlem
Inte skräp

Det som är så roligt är att dagens instegsmodeller ger i princip samma bildkvalitet som betydligt dyrare kameror i hobbysegmentet. Detta beror på att bildsensorerna är snarlika. Tillverkarna får istället motivera oss konsumenter till att köpa dyrare kameror genom att slänga in saker som snabbare seriebildstagning, snabbare aoutofokus, fler direktknappar för inställningar, vädertätade kamerahus, filmfunktion mm. Behöver du inte allt detta och är på en stram budjet så finns ingen anledning att köpa en dyrare kamera.

Om du köper 1000D med kitobjektivet 18-55 IS får du en mycket bra början och du kan börja "leka" med bländarinställningar (för att få suddig bakgrund mm). Så fort du får möjlighet bör du komplettera med Canons EF 50/1,8 II som du får för en struntsumma. Det objektivet är mycket ljusstarkare och gör att du kan fota fina porträtt, vimmelbilder mm även i skum innebelysning. Dessutom blir det ännu enklare att få till det där härliga korta skärpedjupet (suddig bakgrund) som du talar om pga av att du kan använda en så stor bländaröppning (1,8).


Hoppas det blir bra!
//B



p.s 18-55/3,5-5,6 är ETT objektiv (det jag skrev om ovan). 18-55 anger brännviddsomfånget och 3,5-5,6 anger maximala bländaröppningen på respektive brännvidd. Det är ett bra allroundobjektiv som dessuton har IS (optisk bildstabilisering) som gör det lättare att få skarpa bilder då du fotar handhållet. Det är dock inte så ljusstarkt och det är därför jag rekommenderar att du kompletterar med 50/1,8 ovan, dom är helt enkelt bra på lite olika saker :)
 
Senast ändrad:

ErlandH

Aktiv medlem
är inte canon bättre än Nikon och de?

om man ska köpa canon eos 1000d ska man köpa den utan objektiv el den som det ingår två objektiv Canon EOS 1000D + 18-55/3,5-5,6
Nikon, Canon, Pentax eller nåt annat märke spelar inte så stor roll. De tillverkar bra kameror allihop och i den prisnivån är det inte så stor skillnd mellan dem.

Det är en bra idé att köpa kameran med en zoom av den typen du nämner, det brukar vara mycket objektiv för pengarna och ett bra sätt att komma igång. När du har plåtat ett tag och lärt dig hur kameran fungerar vet du förmodligen vilka andra objektiv du skulle vilja köpa till.
 

ganska

Aktiv medlem
hej jag skulle vilja satsa mer på fofo och kunna styra bilderna lite mer än på en automatisk digital kamera.
Leka med bländare och det för att få suddig bakgrund
göra snygga närbilder, riktigt nära bilder
men även kunna ta bra bilder när det är lite ljus utan att det blir kornigt

måste man betala jättemkt då?
jag har bara en buget på 4000 nu typ :-(

min killes svåger som är fotograf säger att de för det priset är skräp stämmer det?

jag har tittat på Canon EOS1000D vad vet ni om den?
nåt annat tips?

mvh Anna
Det är fotografen och inte kameran som tar bilden, glöm aldrig det! Alla digitala systemare idag är tillräckligt bra så känn och kläm, välj den som DU tycker är skön att hålla i.
 

hlse

Aktiv medlem
hej jag skulle vilja satsa mer på fofo och kunna styra bilderna lite mer än på en automatisk digital kamera.
Leka med bländare och det för att få suddig bakgrund
göra snygga närbilder, riktigt nära bilder
men även kunna ta bra bilder när det är lite ljus utan att det blir kornigt

måste man betala jättemkt då?
jag har bara en buget på 4000 nu typ :-(

min killes svåger som är fotograf säger att de för det priset är skräp stämmer det?

jag har tittat på Canon EOS1000D vad vet ni om den?
nåt annat tips?

mvh Anna
Kolla annonsmarknaden här på Fotosidan. Man kan göra fynd.
En 1000D med ett standardobjektiv är en alldeles utmärkt kamera att börja med och lära sig fotograferndets konst.

Efter hand så kommer det fram vad det är du behöver i ditt fotograferande och vad du ska satsa på.

Med tanke på vad det är du vill fotografera så ska du lägga din framtida budget på bra, ljusstarka objektiv.

Det här kan vara nåt att börja med:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=116898
 

KGS

Aktiv medlem
hej jag skulle vilja satsa mer på fofo och kunna styra bilderna lite mer än på en automatisk digital kamera.
Leka med bländare och det för att få suddig bakgrund
göra snygga närbilder, riktigt nära bilder
men även kunna ta bra bilder när det är lite ljus utan att det blir kornigt

måste man betala jättemkt då?
jag har bara en buget på 4000 nu typ :-(

min killes svåger som är fotograf säger att de för det priset är skräp stämmer det?

jag har tittat på Canon EOS1000D vad vet ni om den?
nåt annat tips?

mvh Anna

Han kan ju försöka skilja på en bild tagen med en sådan kamera o en värstingkamera, jag tror han kommer att lyckas ungefär hälften av gångerna ;-)

Det är inte bildkvaliteten som blir dramatiskt mycket bättre med stigande pris på kamerahuset. Det är saker som tålighet mot stötar, fukt o slitage, snabbhet och, för all del bildkvaliteten, vid mer extrema förhållanden (när man måste fota med riktigt högt ISO-värde) och kanske, bara kanske, vid jätteförstoringar (större än 70x100).

Troligen har han, som proffs, även riktigt fina objektiv, och det är de som gör den stora skillnaden. Men allt annat lika så ser han inte om bilderna är gjorda med hans superdupermegaproffshus eller ett betydligt enklare hus.

Det finns inga dåliga digitala systemkameror, så det är enkelt. Köp den du trivs bäst med. Får du låna proffsets gluggar o han har Canon så köp Canon. Annars köper du vilket hus som helst som du tycker ligger bra i händerna och ryms i din budget. Alla funkar.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Väljer du att köpa begagnat så är det ett alldeles utmärkt val Harald länkar till. Den kameran kommer du att få mycket glädje av under lång tid.

Har du av någon anledning fastnat för Canon EOS 1000D så välj den.

Lycka till med ditt fotande.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Kan bara hålla med om "inte skräp". Jag har en gammal 350D köpt för mindre än 2000 sek begagnad och i nånga situationer tar den nästan exakt lika bra bilder som mitt mer än 10ggr dyare ff-hus. Skillnaden mellan kompakt och enkel DSLR är mycket större än skillnaden mellan en 1Ds mk III och en 1000D.

1000D är en bra kamera för övrigt, jag har en före detta kollega som tagit en del sjukt bra bilder med just den - lite liten i handen och lite slö serietaning är väl de största nackdelarna med den, men inte f-n är den skräp inte.
 

ErlandH

Aktiv medlem
För övrigt är kameran i annonsen den enda instegsmodell jag bestämt skulle avråda från. Olympus E450 och E420 ger ju, till skillnad från alla andra moderna systemkameror, varken bildstabilisering i huset eller i optiken.
 

lars2

Avslutat medlemskap
Om du väljer 1000D med kitobjektiv 18-55 3,5-5,3 så ta den med IS, det är ett modernare och bättre objektiv än det andra och äldre, det lär dessutom vara sämre optisk kvalitet och IS (VR på Nikon) är bara så bra att ha, man lura att tro man är super stabil på handen när det finns i objektivet.

EF-S 18-55mm f/3.5-5.6
EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS

Annars om jag skulle valt idag hade nog en Nikon D5000 med den vridbara LCD skärmen legat bra till, ett bra komplement som gör at man inte behöver vara vig som en puma när man skall ta bilder från låg nivå. Dessutom något möjligt att ställa in något steg högre ISO.
 

Nordbjörn

Aktiv medlem
Om du väljer 1000D med kitobjektiv 18-55 3,5-5,3 så ta den med IS, det är ett modernare och bättre objektiv än det andra och äldre, det lär dessutom vara sämre optisk kvalitet och IS (VR på Nikon) är bara så bra att ha, man lura att tro man är super stabil på handen när det finns i objektivet.

EF-S 18-55mm f/3.5-5.6
EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS

Annars om jag skulle valt idag hade nog en Nikon D5000 med den vridbara LCD skärmen legat bra till, ett bra komplement som gör at man inte behöver vara vig som en puma när man skall ta bilder från låg nivå. Dessutom något möjligt att ställa in något steg högre ISO.


Bra poäng där! Självklart ska man välja den med IS, trodde faktiskt den gamla utan IS hade utgått (antog det i mitt tidigare inlägg) men jag ser nu att så inte är fallet då den fortfarande säljs i paket med 1000D.

//B
 

KGS

Aktiv medlem
Alla moderna kameror har IS inbyggt i huset, så får man det automatiskt på ALLA sina objektiv. Smart lösning. Är bara ett par märken som inte har det än.
 

Nordbjörn

Aktiv medlem
Alla moderna kameror har IS inbyggt i huset, så får man det automatiskt på ALLA sina objektiv. Smart lösning. Är bara ett par märken som inte har det än.

Oj, detta var nog en sanning med modifikation.. De två överlägset största tillverkarna av digitala systemkameror (Canon och Nikon) har INTE inbyggd stabilisering i husen, varför trådskaparen inte bör förledas att tro annat..!

//B
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
För övrigt är kameran i annonsen den enda instegsmodell jag bestämt skulle avråda från. Olympus E450 och E420 ger ju, till skillnad från alla andra moderna systemkameror, varken bildstabilisering i huset eller i optiken.
Varför skulle Olympus E-420 och E-450 inte vara kameror som en nybörjare kan använda? Hur många är det inte som genom åren har börjat fotografera utan bildstabilisator. Eller är det så att det för din del är omöjligt att ta ett fotografi utan bildstabilisator? Dessa kameror, som du uppenbarligen dödförklarar, är lätta att handha samt har vad som behövs för att få ett bra resultat. Nej, det största felet med Olympus är väl att det inte är en Canon.
 
ANNONS