Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Softbox och paraply med hotshoe

lodin

Medlem
Jag har två stycken externa blixtar (Canon EX580 och EX430) som jag skulle vilja bygga en liten studio med.
Jag hade tänkt mig två stativ, en softbox och ett paraply.

Jag har sett alternativ på kaffebrus och scandinavianphoto.
Någon som kan berätta om egna erfarenheter från sina egna mikrostudior? Något mer (eller något annat) jag ska tänka på att köpa? Är kaffebrus grejer tillräckligt bra för ett proffsigt resultat? Vad ska jag satsa på om prisvärt är önskvärt?

Tacksam för alla sorters tips. =D
 

Henric O

Medlem
Jag köpte en hotshoe-softbox på 60x60 (inkl. stativ) från Kaffebrus, har tröttnat på den ganska regält. Vinglig och dåliga fästen. Jag kan egentligen inte jämföra resultatet med andra Softboxes eftersom detta är min första, men jag kan inte klaga i alla fall!
 

gedjan

Aktiv medlem
Och jag köpte kaffebrus paket med paraply för hotshoe blixt. Var så nöjd med det första och kompletterade med ytterligare ett med silver paraply. (Köpte dom kraftiga stativen på 3meter, som också klarar studioblixtar bra).
Sedan lockade en softbox och då blev det Lasolite Ezybox 38x38cm, riktigt stabil. Allt till min två 580EX blixtar
Kan rekommendera båda ovan.
 

Minita

Aktiv medlem
Det är väldigt bekvämt att lösa ut blixtarna med radiosändare. Hade du tänkt att köra med sladd till 580 blixten och ha 430 som slav? Det kommer att bli knöligt. Var beredd på att "krångla lite" innan du kan lösa ut 430 blixten. För min del så slutade det med en Elinchrome Skyport + en extra mottagare, en extra blixtfot och en "svindyr" sladd.
 

lodin

Medlem
Det är väldigt bekvämt att lösa ut blixtarna med radiosändare. Hade du tänkt att köra med sladd till 580 blixten och ha 430 som slav? Det kommer att bli knöligt. Var beredd på att "krångla lite" innan du kan lösa ut 430 blixten. För min del så slutade det med en Elinchrome Skyport + en extra mottagare, en extra blixtfot och en "svindyr" sladd.
Ja, jag tänkte köra med en Elincrom Skyport Universal Radiosynk Set från scandinavianphoto. Vad var det för "svindyr" sladd som behövdes för att få det att fungera? Sladdar ingår väl?
 

Minita

Aktiv medlem
Skyporten blir bra. Det är ett tag sedan jag köpte mitt kit, så minnet sviker något. (Idag använder jag inte 580/430 på samma sätt) Jag tror det var så här:

I startsettet så ligger allt utom en synksladd mellan mottagare och din kamerablixt. Originalsladden kostar knappt 400.- (om jag minns rätt) Då har du, så att du kan lösa ut 580 blixten. För att lösa ut 430 så behöver du en blixtsko, en mottagare till och ytterliggare en synksladd. Jag fick hjälp av Scandinavian Photo att plocka ihop det som behövdes. Till 430 blixten köpte jag sko och sladd från Hama. Totalt ca 300.-

Dessutom behöver du fästen mellan belysningsstativen och blixtfötterna. Även där köpte jag Hamas. Kostar ca 150.-/st.
 

Minita

Aktiv medlem
Tyvärr inte. Blixtarna måste köras manuellt och triggas via varsin mottagare. Kika i din mail. Där har du ett utförligare svar.

Vill du köra enligt din tanke, så måste du ha en sladd mellan huset och 580 blixten. Det är sprialsladd som i praktiken är ca 40 cm - sedan spänner den rejält. Har för mig att det finns någon tråd som tipsar om en betydligt längre sladd som skulle kunna lösa ditt problem.
 
ANNONS