Annons

Fast objektiv till Nikon D50

Jonas_Axelsson

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag undrar vilket objektiv ni anser vara bästa valet för min Nikon D50, har haft min kamera i några år nu och vill nu ha ett annat objektiv än 18-55mm (utan VR) som jag har nu.

Jag har funderat lite på dessa två:
NIKKOR OBJEKTIV AF 50/1.8D
NIKKOR OBJEKTIV AF-S DX 35/1,8G

Kan någon förklara för mig vad AF-S och DX betyder?

Kommer objektiven passa och fungera bra på nuvarande Nikon D90 eller liknande en annan liknande kameramodell om jag väljer att uppgradera mitt kamerahus inom 1-3år?
 

FilipAhlander

Aktiv medlem
af-s innebär att objektivet har inbyggd fokusmotor, dock har d50 inbyggd fokusmotor så detta är inget du behöver ta i beaktande.

DX innebär att objektivet är byggt för en cropkamera, med andra ord icke fullformat.
D90 är en cropkamera likaså så ifall tänkta uppgraderingar inte sträcker sig mot fullformatare så ska det inte vara något problem att välja dx-objektivet av den anledningen.

Båda objektiven du tittar på är skarpa, mest rosat av objektiven är nog 35 / 1.8 på grund av sin skärpa, lycka till med ditt val :)
 

JazzBass

Aktiv medlem
Vad vill du ta för bilder med objektivet? Båda objektiven du valt ut är trevliga, men användningsområdet är rätt olika.

AF-S DX 35/1,8 passar till mycket. Det kan klassas som ett normalobjektiv och funkar även i ganska svagt ljus. Det är varken ett tele- eller vidvinkelobjektiv utan mitt emellan, eller om jag ska vara helt ärlig så kanske det är liiiiiite mer åt telehållet. Det är ett av mina favoritobjektiv, riktigt skarpt och med bra ljusstyrka.

AF 50/1,8 är ett kort teleobjektiv, skarpt och fint det också, men jag tycker inte det alls är lika mångsidigt som 35:an. Det passar för porträtt, om än det är i kortaste laget för rena ansiktsporträtt. Jag har ägt det här också, men jag gav upp att fokusera manuellt med det (fick ingen autofokus med det då jag inte har fokusmotor i kameran). Jag har däremot en annan 50:a på gång, Sigmas 50/1,4 HSM, som jag tänkt använda främst för konsertfoto men kanske också till ett och annat porträtt (om jag nu nånsin skulle hitta en lämplig kandidat att träna porträttfoto på..). Det lär vara riktigt bra men är också några gånger dyrare. :-/ Skulle jag haft fokusmotor i min kamera skulle jag knappast ha sålt min Nikkor 50:a...
 

Jonas_Axelsson

Avslutat medlemskap
Det blev NIKKOR OBJEKTIV AF-S DX 35/1,8G

Tycker verkligen att objektivet ger bra skärpa och tar in ljus i bilderna på ett fint sätt! Autofokusen låter väll lite mer än vad kitobjektivet gör men hitills är jag supernöjd!
 

BikerBoyIEO

Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt nikon 35mm f/1,8 dx och jag tycker det verkligen är kanon. riktigt bra skärpa och härligt skärpesläpp.

gå till närmaste kamera affär och testa!!
 
ANNONS