Annons

D5000 sparar inte nya bilder och går inte in i live-view

Produkter
(logga in för att koppla)

patriksten

Ny medlem
Hej!
Köpte en D5000 igår och fotade med den igårkväll och under dan idag. Har tagit kanske 300 bilder och nu helt plötsligt vägrar kameran spara nya bilder till minneskortet. Kameran verkar ta bilder men de sparas bara inte på kortet
Jag har formaterat minneskortet -> ingen effekt, står bara "Mappen innehåller inga bilder" när kameran försöker visa en bild som tas
Jag har tryckt in de två återställningsknapparna tillsammans x antal gånger, samt återställt kameran med den lilla knappen i minneskortsluckan två-tre gånger. Inget resultat.
Det går även inte att gå in i liveview, spegeln klickar till men hoppar tillbaks nästan direkt igen innan man hinner få upp en bild.
Vet faktiskt inte om det är en skillnad men när jag fokuserar blir de "aktiva" fokuspunkterna nu röda i sökaren istället för bara svarta, kan ha varit så innan men jag tror inte det.
Jättetacksam för hjälp!
 

jannas

Aktiv medlem
Hej!
Köpte en D5000 igår och fotade med den igårkväll och under dan idag. Har tagit kanske 300 bilder och nu helt plötsligt vägrar kameran spara nya bilder till minneskortet. Kameran verkar ta bilder men de sparas bara inte på kortet
Jag har formaterat minneskortet -> ingen effekt, står bara "Mappen innehåller inga bilder" när kameran försöker visa en bild som tas
Jag har tryckt in de två återställningsknapparna tillsammans x antal gånger, samt återställt kameran med den lilla knappen i minneskortsluckan två-tre gånger. Inget resultat.
Det går även inte att gå in i liveview, spegeln klickar till men hoppar tillbaks nästan direkt igen innan man hinner få upp en bild.
Vet faktiskt inte om det är en skillnad men när jag fokuserar blir de "aktiva" fokuspunkterna nu röda i sökaren istället för bara svarta, kan ha varit så innan men jag tror inte det.
Jättetacksam för hjälp!

Har du registrerat dig på Nikon support? Annars gör det och ställ frågan där om du inte får svar här.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Hej!
Köpte en D5000 igår och fotade med den igårkväll och under dan idag. Har tagit kanske 300 bilder och nu helt plötsligt vägrar kameran spara nya bilder till minneskortet. Kameran verkar ta bilder men de sparas bara inte på kortet
Jag har formaterat minneskortet -> ingen effekt, står bara "Mappen innehåller inga bilder" när kameran försöker visa en bild som tas
Jag har tryckt in de två återställningsknapparna tillsammans x antal gånger, samt återställt kameran med den lilla knappen i minneskortsluckan två-tre gånger. Inget resultat.
Det går även inte att gå in i liveview, spegeln klickar till men hoppar tillbaks nästan direkt igen innan man hinner få upp en bild.
Vet faktiskt inte om det är en skillnad men när jag fokuserar blir de "aktiva" fokuspunkterna nu röda i sökaren istället för bara svarta, kan ha varit så innan men jag tror inte det.
Jättetacksam för hjälp!
Och det är inte så enkelt att minneskortet är fullt? Det verkar kanske som en dum fråga men undertecknad trodde att min 350D hade gått sönder en gång eftersom den plötsligt slutade ta bilder. Förklaringen var att minneskortet helt enkelt var fyllt. :)
 

patriksten

Ny medlem
Nej minneskortet är inte fullt :/ har både formateraterat det, gjort nya aktiva mappar genom kameran, och testat med ett helt annat kort
Det konstiga egentligen är väl att det samtidigt inte går att gå in i live view
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Nja, jag tycker inte det brukar spela någon roll om man formaterar det i datorn eller kameran. Nu när jag köpte ett nytt kort glömde jag formatera det, och det funkade iallafall!

Sen säger Nikon såklart att det måste formateras i kameran, men det är nog mest för att inte bli stämda...
 

xrp

Aktiv medlem
Du säger att du gjort flera nya mappar? Är du säker på att du tittar efter bilderna i samma mapp som kameran sparar dem i? Jag kan inte Nikon, men jag har för mig att många kameror inte visar bilder från alla mappar om man har flera, utan att man manuellt måste välja att visa från den mapp som bilderna sparas i.

När det gäller formatering av minneskort så är förresten rätt sätt att formatera minneskortet i datorn - första gången! Datorn brukar var bättre på att hitta fel på kortet och beklaga sig över det. Sedan, innan man använder kortet formaterar man det igen - men denna gång i kameran som man skall använda kortet i. Så har man åtminstone minimerat risken att kortet är trasigt eller felformaterat utan att man vet om det.
 

T.A

Aktiv medlem
Du säger att du gjort flera nya mappar? Är du säker på att du tittar efter bilderna i samma mapp som kameran sparar dem i? Jag kan inte Nikon, men jag har för mig att många kameror inte visar bilder från alla mappar om man har flera, utan att man manuellt måste välja att visa från den mapp som bilderna sparas i.

När det gäller formatering av minneskort så är förresten rätt sätt att formatera minneskortet i datorn - första gången! Datorn brukar var bättre på att hitta fel på kortet och beklaga sig över det. Sedan, innan man använder kortet formaterar man det igen - men denna gång i kameran som man skall använda kortet i. Så har man åtminstone minimerat risken att kortet är trasigt eller felformaterat utan att man vet om det.
Ja man måste specifiera mapp eller välja alla mappar som visning. Annars kommer kameran säga att det fins inga bilder att visa.
 

zingiber

Aktiv medlem
det verkar ju faktiskt som det är något fel på kameran - kanske har spegelmekanismen eller slutaren kroknat?

det finns (förmodligen?) ett val i någon meny i kameran som fäller upp spegeln och öppnar slutaren för rengörning av sensorn. funkar det? (ta av objektivet och kolla in i spegelhuset.)
 
Senast ändrad:

patriksten

Ny medlem
Jag gick tillbaka med den till netonnet för en dryg vecka sen, det var bara att gå in och plocka en ny! Grym service.
 

b-krantz

Aktiv medlem
Batteriet

Dum fråga bara: Hur mådde batteriet? För lite kräm i det kan resultera i mysko problem.
 

j2^

Aktiv medlem
Nja, jag tycker inte det brukar spela någon roll om man formaterar det i datorn eller kameran. Nu när jag köpte ett nytt kort glömde jag formatera det, och det funkade iallafall!

Sen säger Nikon såklart att det måste formateras i kameran, men det är nog mest för att inte bli stämda...
Börja med att formattera kortet i kameran. Jag ställer mig till den skaran som gissar att du har ditt problem där.

Det finns en anledning till att göra det i den enhet i vilken kortet skall användas mest, och det hänger ihop med indexfilen på kortet.

På samma sätt skall du göra det till en vana att formattera kortet varje gång du vill tömma det. Du skall inte "radera alla bilder" och köra vidare. Återigen, indexfilen.
 
ANNONS