Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort till D700?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maria Wilhelmson

Aktiv medlem
Hej!
Kanske en ovanligt dum fråga :) Ska precis köpa en D700 och vill ha 4G minneskort, men kan inte läsa ut från Cyberphotos hemsida vilka som passar. Funkar Sandisk CompactFlash Extreme III med D700?
Hälsn Maria
 

Przemek

Aktiv medlem
Alla Sandisk CF kort funkar med D700. Jag har ett antal olika sandisk kort till min D700 och de funkar prima.
 

keckax

Aktiv medlem
Ett litet aber har dock infunnit sig. Extreme IV var det kortet som var optimalt för D700 då den för bästa prestanda kräver något snabbare än extreme III. Dock finns ju inte extreme IV kvar och man är utlämnad till UDMA-korten som dock inte D700 stödjer för kortets bästa prestanda. Hur vet man att extreme pro-korten (60/60) håller samma läs- och - skrivhastighet som de äldre extreme IV korten på en kamera som ex D700?

/K
 

elohim

Aktiv medlem
Ett litet aber har dock infunnit sig. Extreme IV var det kortet som var optimalt för D700 då den för bästa prestanda kräver något snabbare än extreme III. Dock finns ju inte extreme IV kvar och man är utlämnad till UDMA-korten som dock inte D700 stödjer för kortets bästa prestanda. Hur vet man att extreme pro-korten (60/60) håller samma läs- och - skrivhastighet som de äldre extreme IV korten på en kamera som ex D700?

/K
Köp ett http://www.dustinhome.se/pd_5010333078.aspx så löser det sig ...
 

elohim

Aktiv medlem
8 16 eller 32 gb spelar mindre roll i sammanhanget. Frågan är hur jag vet att det "snabbare" kortet verkligen är lika snabbt till min D700 (som ju inte stödjer UDMA) som det utgångna extreme IV?

/K
Det enda jag vet är att det kort jag länkat till är snabbare än mitt Sandisk Extreme IV 4GB på min D700.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Ett litet aber har dock infunnit sig. Extreme IV var det kortet som var optimalt för D700 då den för bästa prestanda kräver något snabbare än extreme III. Dock finns ju inte extreme IV kvar och man är utlämnad till UDMA-korten som dock inte D700 stödjer för kortets bästa prestanda. Hur vet man att extreme pro-korten (60/60) håller samma läs- och - skrivhastighet som de äldre extreme IV korten på en kamera som ex D700?

/K
Nu kanske man skall vara lite försiktig när man använder ordet UDMA då det faktiskt finns 6 versioner, läs mer på http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/modesUDMA-c.html

D700 skriver till korten med en hastighet på ca 35 MB/s om jag inte minns fel. Med andra ord så skriver inte kameran snabbare till korten bara för att det är ett kort som stödjer 90 MB/s men det finns ju andra fördelar med ett sådant kort. Har man firewire800 på sin dator så går det ju klart snabbare att föra över bilder än ett Extreme IV. Beroende på vad man fotograferar och hur länge man kan vänta vid import så är det fritt fram att välja.

För min egen del är tid väldigt viktigt då jag alltid levererar bilder i periodpauser, halvlekar etc så jag kör oftast så snabba kort jag kan.

Här har du en test med olika kort på just D700
http://www.robgalbraith.com/bins/camera_multi_page.asp?cid=6007-9550
 

j2^

Aktiv medlem
8 16 eller 32 gb spelar mindre roll i sammanhanget. Frågan är hur jag vet att det "snabbare" kortet verkligen är lika snabbt till min D700 (som ju inte stödjer UDMA) som det utgångna extreme IV?

/K
Ett klargörande: D700 stöder visst UDMA, Närmare bestämt Mode 1, 2, 3, 4 och 5. Men inte UDMA Mode 6 som är vad Sandisks snabbaste kort använder.

Du kan ju dock fortfarande ANVÄNDA de snabbare korten i D700, eftersom de är fullt bakåtkompatibla.
 

elohim

Aktiv medlem
Nu kanske man skall vara lite försiktig när man använder ordet UDMA då det faktiskt finns 6 versioner, läs mer på http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/modesUDMA-c.html

D700 skriver till korten med en hastighet på ca 35 MB/s om jag inte minns fel. Med andra ord så skriver inte kameran snabbare till korten bara för att det är ett kort som stödjer 90 MB/s men det finns ju andra fördelar med ett sådant kort. Har man firewire800 på sin dator så går det ju klart snabbare att föra över bilder än ett Extreme IV. Beroende på vad man fotograferar och hur länge man kan vänta vid import så är det fritt fram att välja.

För min egen del är tid väldigt viktigt då jag alltid levererar bilder i periodpauser, halvlekar etc så jag kör oftast så snabba kort jag kan.

Här har du en test med olika kort på just D700
http://www.robgalbraith.com/bins/camera_multi_page.asp?cid=6007-9550
D700 skriver med en hastighet av runt 20-21 MB per sekund enligt Robert Larsson, på supporten för professionella produkter, Nikon Europe:

Hej Calle,

Tack för att du kontaktat Nikon angående minneskortshastighet och jag skall försöka besvara din fråga efter bästa förmåga.

Den reella fart du får med ett minneskort som stöder UDMA är ca 20-21mb/s jämnfört mot de ca 7mb/s som du får med ett kort som är snabbt men inte stöder UDMA.
Det som kan slöa ner skrivhastigheten är när man har fyllt bufferten och skriver ner till minneskortet, då måste den tömma minne samtidigt som den fyller på och då kan den sakta ner lite för att det inte skall ske några krockar någonstans.

Om du har fler frågor i detta ärende, vänligen klicka på länken överst för att uppdatera denna fråga.

Med vänliga hälsningar

Robert Larsson
Support för Professionella Produkter, Nikon Europe
www.europe-nikon.com/support
 

keckax

Aktiv medlem
Ett klargörande: D700 stöder visst UDMA, Närmare bestämt Mode 1, 2, 3, 4 och 5. Men inte UDMA Mode 6 som är vad Sandisks snabbaste kort använder.

Du kan ju dock fortfarande ANVÄNDA de snabbare korten i D700, eftersom de är fullt bakåtkompatibla.
Ok. Jag tolkar ditt svar att du anser att de nyare korten är snabbare eller iaf lika snabba som extremeIV på en D700.

/K
 

keckax

Aktiv medlem
Nej, inte "snabbare".. Men ja, "lika snabba".

Redan Extreme IV är snabbare än D700.
Jo, och D700 är snabbare än Extreme III. Så ett långsammare kort än Extreme IV är ju inte acceptabelt.
Problemet uppkommer ju när man inte vet hur snabbt ett kort är till en kamera som inte stödjer den nya standarden.

/K
 

MattiasL

Aktiv medlem
Acceptabelt och acceptabelt. Jag som är snål kör Ultra II-kort, och märker ingen som helst skillnad mot andra kort. Jag har aldrig varit med om att det blir nån flaskhals, men det beror ju på hur man plåtar förstås.
 

Tell

Aktiv medlem
Köp i alla fall INTE Kingstons CF-kort. Jag köpte ett sådant till min D700 förut och kameran var grymt seeeeeeg på alla sätt o vis med det kortet i. O sen var det ju så najs att eftersom jag hade brutit förpackningen o kortet "egentligen" funkade så fick jag inte fullt betalt tillbaks. Så det blev ett lite extra dyrt Sandisk-kort för mig istället.. :\
 

j2^

Aktiv medlem
Köp i alla fall INTE Kingstons CF-kort. Jag köpte ett sådant till min D700 förut och kameran var grymt seeeeeeg på alla sätt o vis med det kortet i. O sen var det ju så najs att eftersom jag hade brutit förpackningen o kortet "egentligen" funkade så fick jag inte fullt betalt tillbaks. Så det blev ett lite extra dyrt Sandisk-kort för mig istället.. :\
Du bör nog specificera vilket Kingston du körde. De har definitivk kort som är snabba nog.
 

Eric Hale

Aktiv medlem
Väcker liv i tråden

Hej!

Jag har precis införskaffat en D700 (yipee!) men blev inte mycket klokare av den här tråden, när det gäller vilket minneskort man ska ha... Kan vi göra ett nytt försök?

Jag har skaffat batterigrepp och vill kunna utnyttja seriebildstagningen (upp till 8 bps). Fotar i RAW. Hastighet från minneskort till dator är mindre viktigt - däremot vill jag att bilderna ska gå ner på minneskortet snabbt när man tar bilderna.

Så, vad är det som gäller nu - vilket ska jag ha?

Tack!

/Eric
 
ANNONS