Annons

begagnad 5D eller ny 50D?

Produkter
(logga in för att koppla)

DGR83

Medlem
Som rubriken lyder är jag på jakt efter ny kamera då jag sålt min kompakta som var en Canon G10.
Jag vill gärna höra lite tankar och funderingar om dessa två kameror då dessa ligger jämförligt i pris.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Tja, 50D är snabb, modern, har lysande af, vädertålig, har senorrengöring som fungerar, har liveview och en bra skärm och trevliga enkla menyer.

5D har trist skärm, ingen liveview, långsam, enklare af, blir lätt smutsig på sensorn, har något enklare väderskydd, långsam serietagning, men den har fullstor och riktigt bra sensor samt en lite bättre sökare även om 50D inte alls är dålig och klart bättre än xxxD sökarna.

Så frågan är vad du vill göra - för de flesta normala fotografer är 50D en bättre kamera, men sensorn är mindre med allt vad det innebär. Vad du önskar eller "behöver" kan ingen annan svara på - för den mesta normal fotograferingen är 50D bättre, men 5D ger lite speciella möjligheter.
 

dajli

Aktiv medlem
Vad är du mest missnöjd med i din gamla G10? Är ju ganska grundläggande info för att kunna hjälpa dig i ditt val... ;)
 

DGR83

Medlem
Vad är du mest missnöjd med i din gamla G10? Är ju ganska grundläggande info för att kunna hjälpa dig i ditt val... ;)
Jag tyckte fokuseringen gick lite långsamt och det går ej att få samma skärpa och djup i bilderna som det går att få med en systemkamera. Sedan var det hopplöst att ta bilder i svagt ljus då bruset snabbt infann sig vid högre iso än 200.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Bengt redogjorde väldigt bra för läget, kanske med tillägget att en fullformatskamera har mer än 60 procent större sensor, och det ger en avsevärt högre bildkvalitet, till priset av en slöare och äldre modell, jag har båda och använder 5d:n hela dagen om jag inte behöver hastigheten eller kropp-faktorn. Om G10:an är lika långsam som min G11 så upplever du nog även 5d som snabb, men 50d är ytterligare dubbelt så snabb
 

bengt-re

Aktiv medlem
Så är det ju - jag använder min 5D till allt utom motorsport där jag anser att den inte duger så där får 40D glatt fortsätta sitt liv och prestera på ett område där den har egenskaper som gör den till ett bättre val i de situationerna. I många andra sammanhang skulle säkert 40D duga lika gott, men det är på något sätt lite roligare att fota med ff - kanske mest för att som gammal analogfotograf så stämmer brännvidder, bildvinklar och skärpedjup med det man är van vid och visst - även när det är gott om ljus så finns det en fördel med ff även om skillnaden i ärlighetens namn märks bäst när det börjar bli ont om ljus.
 

DGR83

Medlem
Så är det ju - jag använder min 5D till allt utom motorsport där jag anser att den inte duger så där får 40D glatt fortsätta sitt liv och prestera på ett område där den har egenskaper som gör den till ett bättre val i de situationerna. I många andra sammanhang skulle säkert 40D duga lika gott, men det är på något sätt lite roligare att fota med ff - kanske mest för att som gammal analogfotograf så stämmer brännvidder, bildvinklar och skärpedjup med det man är van vid och visst - även när det är gott om ljus så finns det en fördel med ff även om skillnaden i ärlighetens namn märks bäst när det börjar bli ont om ljus.
Tack för tipsen, tror det lutar nog åt en 50D för mitt användningsområde (alternativt 60D om den nu är på gång och inte blir alltför dyr :) )
 

DGR83

Medlem
Tack för tipsen, tror det lutar nog åt en 50D för mitt användningsområde (alternativt 60D om den nu är på gång och inte blir alltför dyr :) )
Vet någon om det finns en bildjämförelse mellan crop och FF som är tagna med samma objektiv så man verkligen ser ett tydligt exempel mellan dessa?
 

Gry-Net

Medlem
Nu kanske detta inte är riktigt jämförbart då 50D är väsentligt mycket modernare än 20D men jag bytte nyligen min 20D mot en 5D, mest för att jag har ett 24-70 2,8L och ville ha mer vidvinkel ur denna glugg. Innan jag bytte upp mig trodde jag att bildkvaliten skulle vara snarlik, kanske att 5:an skulle vara lite bättre. Nu när jag har plåtat lite med 5D:n är det bara, WOW, vilken kvalitet! Men visst känns det att det bara är 3 bidler/s när man skall fota något som rör sig.

Lycka till med ditt val!
 

atotowi

Aktiv medlem
Nej, om du flyttar dig kan det aldrig bli "rätt" (om du med det menar samma) utsnitt.

För att kunna ta samma bild med 50D och 5D måste man byta brännvidd.
Och inte ens då kommer du att få samma bild eftersom graden av oskärpa tecknas olika vid olika brännvidder. Såvida du inte lyckas placera hela bakgrunden precis i skärninbgen mellan de olika brännviddernas oskärpekurvor.

Kortare brännvidd ger en mer svängd kurva i ett diagram med avstånd motiv -bakgrund på x-axeln och mängden oskärpa på Y- axeln dvs på korta avvstånd (mellan objekt - bakgrund) kommer den ge mer oskärpa men når sitt oskärpe max tidigt.
Längre brännvidd kommer att på kort avstånd ge mindre oskärp men betydligt mer oskärpa på större avstånd.
Detta har dock inget med skärpedjup att göra som kan vara ika.

Du kan se lite fina diagram i tråden i mitt förra inlägg

Kort sagt du får mer oskärpa i bakgrunden och mjukare övergång på en FF än en Crop. (om du kompenserar Crop-faktorn med brännvidd)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Och inte ens då kommer du att få samma bild eftersom graden av oskärpa tecknas olika vid olika brännvidder. Såvida du inte lyckas placera hela bakgrunden precis i skärninbgen mellan de olika brännviddernas oskärpekurvor.
Ja, fast det är ju en av skillnaderna mellan FF och crop som kanske skulle vara intressanta för frågeställaren att se i ett bildexempel.
 

atotowi

Aktiv medlem
Jo, det krävs dock lite tid och tanke för att skapa rättvisa exempel.
Sen vet jag inte om min utrustning räcker till, jag saknar riktigt ljusstarka objektiv, då jag prioriterat annat...
 

Kvartsberg

Medlem
känns som som tråden svävade iväg lite gran.

Jag bytte från en powershot sx10 till 50d. Jag funderade länge på att köpa en beg. 5d men kom fram till att det var lite över min nivå med en ren proffskamera, men jag vet ifall det verkligen var så då jag faktiskt aldrig har provat en 5d, men känslan jag fick vägde tungt, och ja, att priset på en ny 50d låg på 7000 kr när jag köpte min 50d vägde ju faktiskt in ganska tungt.

Tilläggas kan att jag är mycket nöjd med min kamera. skillnaden mellan sx10 och 50d är enorm, och det är en kamera att växa in i. Jag känner inget behov av en dyrare kamera.

Lycka till!
 
ANNONS