Annons

Vågar man köpa en D7000?

Produkter
(logga in för att koppla)

FiLLez

Aktiv medlem
Är väldigt sugen på att lägga en beställning på D7000 nu, och därmed byta upp mig från min gamla D80. Men läser överallt om problem med heta/döda pixlar och bakfokus osv. Är heta pixlar (som verkar finnas i nästan varje d7000) något som fixas med firmware eller som man kan skicka tillbaka och få den utbytt mot?

Fråga 2: Är det någon som har en susning om när d300s uppföljare, d400, d9000 eller vad namnet blir, kommer? Är nämnligen också lite osäker på om man borde vänta, eftersom d300s är så väldigt mycket skönare att hålla i än vad d7000 är (har stora händer) Och steget från D80 till D7000 kasnke inte är så väldigt stort..
 

POV

Avslutat medlemskap
Jag har inga problem med min D7000.
Många vill väl gärna hitta fel på den också, när den blivit så populär.
 

Jan-Magnus

Ny medlem
Jag har vågat köpa en 7000 och har inga problem! (ta i trä) Det vore intressant om någon som har köpt en 7000 skrev om problemet så man får lite mer än rykten som underlag och en uppfattning hur vanligt det egentligen är. Finns det där från start eller dyker det upp?
 

T.A

Aktiv medlem
Är väldigt sugen på att lägga en beställning på D7000 nu, och därmed byta upp mig från min gamla D80. Men läser överallt om problem med heta/döda pixlar och bakfokus osv. Är heta pixlar (som verkar finnas i nästan varje d7000) något som fixas med firmware eller som man kan skicka tillbaka och få den utbytt mot?

Fråga 2: Är det någon som har en susning om när d300s uppföljare, d400, d9000 eller vad namnet blir, kommer? Är nämnligen också lite osäker på om man borde vänta, eftersom d300s är så väldigt mycket skönare att hålla i än vad d7000 är (har stora händer) Och steget från D80 till D7000 kasnke inte är så väldigt stort..
Kan jag tycka är utslagsgivande.
 

keckax

Aktiv medlem
Nikon har hittills haft den fina förmågan att släppa "färdiga" modeller i sitt DSLR-program, så det är knappast något högriskköp.

/K
 

resiaknets

Aktiv medlem
Antalet klagomål brukar ha mer med hur stora förväntningarna är på en kamera är än de verkliga problemen. Det är inte precis första gången det händer. Canon 7D hade "jätteproblem" men oskarpa bilder i början. Nikon D200 och D70 var "katastrofer" (fast de sålde rätt bra genom åren). Det är säkert ett och annant ex som behöver justera AF, men det finns många som är nöjda, inkl jag.

Jag har haft en D80 och en D300. Och ja, det D7000 är en ganska stor förbättring från D80.

Om du känner dig osäker, köp från någon seriös som har en bra policy när det gäller att byta kamera och som fattar vad du säger när du säger bakfokus. Och när du fått hem den, testa ordentligt, det lätt att ta några enstaka bilder och tro att den fokuserar fel.

/sten
 

FiLLez

Aktiv medlem
Kan jag tycka är utslagsgivande.
Jo, asså jag väljer helt klart D7000 över d300s, eftersom videofunktionen som är klart förbättrad spelar stor roll, samt att det är en nyare kamera med ny sensor. I så fall skulle jag vänta på d400/d9000, men har tappat lite av suget att fotografera just nu för att jag är trött på D80n, så jag vill inte vänta ett år på en ny, det skulle vara om uppföljaren kommer till våren och inte kostar allt för mycket mer än D7000.

Sen så kommer jag även att köpa batterigreppet till D7000 vilket gör den större och skönare att hålla i kan jag tänka mig.
 

T.A

Aktiv medlem
Jo, asså jag väljer helt klart D7000 över d300s, eftersom videofunktionen som är klart förbättrad spelar stor roll, samt att det är en nyare kamera med ny sensor. I så fall skulle jag vänta på d400/d9000, men har tappat lite av suget att fotografera just nu för att jag är trött på D80n, så jag vill inte vänta ett år på en ny, det skulle vara om uppföljaren kommer till våren och inte kostar allt för mycket mer än D7000.

Sen så kommer jag även att köpa batterigreppet till D7000 vilket gör den större och skönare att hålla i kan jag tänka mig.
Och ändå sa du att D300 va så väldigt mycket skönare att hålla i???
 

FiLLez

Aktiv medlem
Och ändå sa du att D300 va så väldigt mycket skönare att hålla i???
Förlåt om jag var otydlig..
När jag kände på D7000 och D300s på mediamarkt, så låg d300s perfekt i händerna medan D7000 inte kändes alls lika bra att greppa. Köper jag nu D7000 så kommer jag att köpa det tillhörande batterigreppet också som förmodligen gör den lite robustare, men ändå inte i samma ergonomiska klass som D300s. Det är det enda som gör att jag tvekar på D7000, och barnsjukdomarna som finns just nu.
 

Jonnossi

Aktiv medlem
Jag låg också i det valet för ett tag sen, men bestämde mig ändå för en D7000, har haft den i en vecka nu och ångrar mig knappast, även om jag håller med om att d300 ligger bättre, mycket kanske tillochmed, i handen så är det knappast tillräckligt för att väga upp mot alla tekniska skillnader enligt mig..och steget från D80 är inte direkt litet.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Kolla upp vad en D7000 med btterigrepp kostar jämfört med vad en D300s utan grepp kostar! Det lär inte var många hundralappar emellan. Greppet för fingrarna blir ju inte bättre för att man får på ett BG heller, det är fortfarande lika kort för fingertopparna.
 

FiLLez

Aktiv medlem
Kolla upp vad en D7000 med btterigrepp kostar jämfört med vad en D300s utan grepp kostar! Det lär inte var många hundralappar emellan. Greppet för fingrarna blir ju inte bättre för att man får på ett BG heller, det är fortfarande lika kort för fingertopparna.
Sant, men vill samtidigt ha den nyare sensorn, u1, u2 och 1080p filmning.. Det väger tyngre än storleken på kameran, sålänge jag inte bär runt på kameran hela dagen och har de som yrke.
 

optimize

Aktiv medlem
Kolla upp vad en D7000 med btterigrepp kostar jämfört med vad en D300s utan grepp kostar! Det lär inte var många hundralappar emellan. Greppet för fingrarna blir ju inte bättre för att man får på ett BG heller, det är fortfarande lika kort för fingertopparna.
Jag valde d300s av den enkla anledningen att jag hittade en ny för 9990 ;-
Det vanligaste argumentet för att välja d7000 man hör verkar vara "Nyare sensor". Ett argument som jag personligen har lite svårt för. För mig är det i slutändan viktigare med känslan i handen än specsen på pappret, speciellt med tanke på att dehär med filmning är ungefär lika viktigt för mig som anna books viktbekymmer. Nu väntar jag bara på att avin ska dimpa ner i brevlådan ;)
 

optimize

Aktiv medlem
varför har du svårt med att d7000 har den bästa sensorn tillsammans med K5 i en APS
precis det jag skrev, att i slutändan tycker jag att den övergripande känslan man får av en kamera är viktigare än teknologisk briljans. Jag säger inte att teknologin är oviktig, bara att den för mig inte är det viktigaste.
Sen att jag är trött på ”nyare sensor” som argument beror nog mkt på allt teknologiskt tjat från folk som egentligen inte är insatta (inte nödvändigtvis på detta forum). Detta gäller inte bara kameror, men det tydligaste exemplet är ju alla dessa annonser som bara försöker sälja på antal mp.
D7000 är en väldigt bra kamera som så många andra. Hur bra den är för just dig beror på dina behov, d300s passar mig på många plan och är en tusing billigare så för mig blev det den
 

j2^

Aktiv medlem
Sant, men vill samtidigt ha den nyare sensorn, u1, u2 och 1080p filmning.. Det väger tyngre än storleken på kameran, sålänge jag inte bär runt på kameran hela dagen och har de som yrke.
Vad gäller u1/u2, ger de något som Shooting Bank [A-D]och Custom Bank [A-D] inte ger?
 

Mankan G

Aktiv medlem
Och bakfokus är inget som D7000 är ensam om att lida av.........Fixas lätt av Nikon även om jag fortfarande är av den åsikten att det inte ska behövas. >Det borde vara åtgärdad redan i produktionen
 

Teodorian

Aktiv medlem
Vad gäller u1/u2, ger de något som Shooting Bank [A-D]och Custom Bank [A-D] inte ger?
Det finns inga banker på D7000 som tex på D300 har.

Jag har vanligtvis Auto ISO på men har lagt in samma inställningar utan Auto ISO i U2. Då kan jag mycket snabbt ändra mellan Auto ISO på och av.
 
ANNONS