Annons

Funderingar om "proffskompakt"

Produkter
(logga in för att koppla)

Seapic

Aktiv medlem
Tänkte införskaffa mig en trevlig kamera, amatör nybörjare.

S95 verkar trevlig, bra storlek för fickan, pris
Lx5 lite större
Gf1 blir trångt i fickan..

Även erbjudande av kompis att köpa hans leica x1 med sökare, handgrepp för BRA pris
Vet dock inte om den är för avancerad för mig och inte lämpar sig för snabba foton på stan med mera?

Eller om man ska gå på den billigaste s95 så länge och vänta och se hur fujifilm x100 blir och köpa den då.


Vill helt enkelt ha fina foton inomhus, vid sämre ljus, semesterresor, turer i fjällen sommar som vinter


Ja tycker de e väldigt svårt att komma fram till något för en novis, stort utbud och en massa format och kamerasegment. jag äger i dagsläget bara en panasonic ft1 som e bra vid hårt väder och tål lite stryk, kameran får kosta pengar om det e bra grejor.

Tacksam för funderingar
 

ErlandH

Aktiv medlem
Även erbjudande av kompis att köpa hans leica x1 med sökare, handgrepp för BRA pris
Vet dock inte om den är för avancerad för mig och inte lämpar sig för snabba foton på stan med mera?
Jag tror inte alls att Leican är för avancerad, den går ju att köra ungefär lika automatiskt som konkurrenterna. Däremot måste det vara ett väldigt bra pris (jämfört med nypriset) för att man ska kunna anse att den är prisvärd. T ex är ju GF1 inte mycket större med panncakeobjektivet (och efterträdaren GF2 är faktiskt ännu mindre) och får liknande prestanda -- men är mycket mer flexibel, eftersom man kan ha andra objektiv på den när man inte behöver ha fickstorlek.

Tycker man storleken är viktig är S95 ett bra val, tycker jag.
 

Seapic

Aktiv medlem
Tack för svar, ja det är under halva priset på X1 paketet

D90 kommer bli för lite använd PGA av stl

Vad tycker ni om g12 då? Sådan kostar runt 4500kr, gf1 6000kr, s95 knappt 4000kr leican ett par tusingar till.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
DEn optiska sökaren kan ha olika värde för olika personer. Den är inter perfekt, långtifrån, men väsentligt mycket bättre än ingen alls. Jag gillar därför inte kameror utan optisk sökare och hatar att forta med raka armar. G12:s display går dessutom att vika ut och då är den rätt bra som ett komplement till den optiska.
G12 är mycket större och tyngre och dyrare än S95, men jag har svårt att se några större fördelar med den. Den optiska sökaren är imho helt oanvändbar.
 

ErlandH

Aktiv medlem
DEn optiska sökaren kan ha olika värde för olika personer. Den är inter perfekt, långtifrån, men väsentligt mycket bättre än ingen alls. Jag gillar därför inte kameror utan optisk sökare och hatar att forta med raka armar.
Jag har samma inställning som du, en kamera ska hållas mot ögat! Just därför tittade jag väldigt noga på G11 innan jag köpte min S90 -- och har tittat lika noga på G12, i hopp om att sökaren skulle ha blivit bättre. Men nej, den är fortfarande riktigt genomusel. Inte nog med att den normalt bara visar en del av den verkliga bilden; den har dessutom så kraftiga parallaxfel att den ibland visar saker som inte kommer med!
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Jag har samma inställning som du, en kamera ska hållas mot ögat! Just därför tittade jag väldigt noga på G11 innan jag köpte min S90 -- och har tittat lika noga på G12, i hopp om att sökaren skulle ha blivit bättre. Men nej, den är fortfarande riktigt genomusel. Inte nog med att den normalt bara visar en del av den verkliga bilden; den har dessutom så kraftiga parallaxfel att den ibland visar saker som inte kommer med!
Jag gjorde samma sak men köpte en G11. Tur att det finns olika kameror... Nu väntar jag på Fujis senaste X100 tror jag att den heter. Leica M9 vore en dröm men den är lite för stor egentligen och jag behöver inte en kamera av den kalibern till mitt fotande. Min G11 får följa med när 5D mkII får stanna hemma. Bättre en G11 i handen än en 5D mkII på hyllan.
 

Krisiun

Aktiv medlem
Satt själv i samma sits för ett par veckor sedan. Gick på fotomässan för att testa de flesta "proffskompakter". Har 2 Canon dslr så jag ville ha ett smidig kompakt med bra prestanda och raw. GF1/2:an och NEX föll bort på att jag inte tyckte att de var tillräckligt kompakta...ens med pancake-objektiv (plus att jag inte vill spendera en förmögenhet på en bunt nya linser : ). P7000, G11/12 och EX1 är hyggligt kopakta men föll bort p g a att jag inte ansåg mig behöva vinklingsbar skärm och/eller optisk sökare (på en kompakt). Än kompaktare var LX5, S90/95 och D-lux 5. D-lux 5:an orkade jag inte ens pilla på då det inte var värt att störa Leica-gubbarna där de satt i sin glasbur ;) (men den är nästan identisk med LX5:an ändå). Så valet stod till slut mellan S95 och LX5 men jag lämnade min comfort zone och gick på LX5:an ;) Är hur nöjd som helst.

Bildmässsigt så tror jag inte att du blir direkt besviken på någon av ovanståeende. Är nog mycket en fråga om personligt tycke om smak.
 

Seapic

Aktiv medlem
hej, ja mycket intressanta tips, otroligt svårt att välja, funderar på om man skall köpa s95 nu och sedan komlettera med x100 när den kommer så har man en fickkamera och en lite större, eller om man sak gå på en "billig" beg leica x1, kanske bättre att vänta på fujifilm x100 då.

s95 kostar 3600;-
g12 kan ja köpa för 4500:-inkl frakt vilket iof e mycket för pengen, men kanske lämnar den hemma för ofta?
leica x1 med handgrepp, gensomsiktssökare, för under 10000
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Du ville ta bilder vid sämre ljus. Då hänger valet på om du skall skriva ut bilderna och hur stort. Skall de bara visas på skärm eller 10x15cm duger en kompaktkamera typ S95,G12,LX5,P7000,EX-1. Vill du däremot ta i sämre ljus OCH förstora behövs en större sensor. Här blir ju också objektivvalet viktigt då alla zoomar till större sensorer tar plats och det är frågan hur stor den får bli. Minsta totaldimension med zoom blir Olypus EP-1/2, EP-L p g a att kitzoomen 14-42 kollapsar en bit för transport. Annars i fast brännvidd blir Leica X-1 bra, annars GF-1/2 med 20/1,7, NEX3/5+16/2,8, NX100 (finns faktiskt med ganska kompakt 20-40 eller så.
 

Seapic

Aktiv medlem
ja viktigt e egenskaper i dåligt ljus, , kommer dock inte skriva ut så ofta i större format. antar att det e bäst att vänta med ett dyrare köpt tills x100 finns ute och se hur den verkar vara, och köpa mig en s95 så länge för att stilla köplusten :) köper jag nex5 eller liknanade blir den väll mer i samma size som kommande x100, s95 an kan man ha kvar i fickan då.
 

Seapic

Aktiv medlem
Har fortfarande inte bestämtmig men blir nog s95 då de andra blir för stor då jag endå ska kosta på mig en lite bättre större finare sen, så kompletterar de varandra. Grymt sugen på leican oxå men vet inte om de e dumt å lägga 10 lökar på den innan x100 ser ljuset.
 

Joi

Aktiv medlem
Ska man ha en kompakt med bra bildkvalitet då är det x100 som gäller, har en fujifilm med 35-95mm men använder den mest på 35mm. Har ingen oro om att den inte levererar bra bilder efter som jag har haft två stycken fujifilm kameror och vet att de kan bygga bra kameror.
 

Muni

Aktiv medlem
Fujis X100 låter mycket intressant och jag kommer att klämma på den så fort den finns i handeln.

En kompakt köper man för det lilla formatet, en kamera som alltid kan följa med i fickan.
Små ljusstarka kompakter med manuella inställningar och raw växer inte på träd.
För egen del använder jag Ricoh GR Digital III som med sin fasta optik (motsvarande 28mm) och bländare f/1,9 lämpar sig utmärkt till inomhusfoto.
 
ANNONS