Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

13.000:- i prisskillnad på ny D4s

Produkter
(logga in för att koppla)

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Varför skulle en nytillverkad D4s kosta lika mycket som en D5?
Poängen med att sälja D4s är väl kanske att det är en mycket bra och kompetent kamera , samt att den tilltalar fotografer som kanske inte kan hosta upp 68.000:- för en D5:a.

Så länge man säljer så tror jag nog att man kan stå ut med "böket" med att tillverka och sälja D4s. Jag köper inte ditt resonemang.
Per och Anders har ju beskrivit saken - det är faktiskt så att de ensiffriga modellerna byggs helt för hand (samma med Canons D1-modeller och Sonys RX1) och Nikon har själva sagt vid olika tillfällen att när en ny sådan modell börjar säljas så har man redan rent fysiskt tillverkat den runt ett halvår eller längre och då har man helt enkelt inte kvar vare sig delarna eller monteringsutrustning för tidigare modeller. De har en enda fabriksansläggning (i Sendai) där de gör den här typen av produkter och där har de av allt att döma fullt upp med att bygga de aktuella produkterna.

Att bygga en D4s är inte billigare än en D5 och att D5 introducerats till ett högre pris beror nog mest på valutaskillnader och den allmänna trenden i hela branschen att försöka få upp enhetspriserna. Så hade Nikon på något sätt lyckats tillverka en D4s idag så kan i alla fall inte jag se hur de skulle kunna sälja den billigare än D5.

Sedan undrar jag om du tänkt igenom målgruppen för de här kamerorna: det här är ju toppmodeller som säljs utifrån att de är just toppmodeller. Vem vill betala nypris för en toppmodell som ersatts? Ok att köpa en begagnad billigt (de tappar ju ofta rejält i pris som begagnade), men om jag skulle betala över 50000 för en toppmodell skulle jag definitivt inte nöja mig med förra modellen ...
 
ANNONS