Annons

Hur bra klarar 5D Mark II kyla och snö?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus090

Medlem
Hej!
Ska till åre om någon vecka och tänkte ta mig min 5d mark II i backen och fota och filma.

Men har lite frågor angående hur bra 5d II klarar kyla och snö, eftersom den är helt ny och även min ända kamera som jag behöver vid jobb så är jag extremt försiktig om den.

Sen undrar jag det här med att ha den ute en hel dag i minusgrader sen ta in den i värmen i stugan. Är det farligt för kameran på några sätt?

Väldigt tacksam för svar!

MVH
 

bengt-re

Aktiv medlem
Sök och det finns massor av trådar. Kort svar - 5D mkII förefaller tåla kyla bra, MEN gör rätt - ingen kondens så sök och läs tidigare diskussioner i ämnet. Det är jättelätt att förstöra en kamera om man man gör fel så gör inte fel... Torrt - sällan några problem - kondens, stora problem och stora risker.
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Jag har använt min en hel del utomhus i neråt 15 minusgrader och då har det inte varit några som helst problem. Då har jag varit ute ett par timmar och det enda jag gjort är att stoppa in den i fotoryggsäcken när jag går in och sedan inte ta fram kameran på ett par timmar.
En plastpåse går ju också bra att stoppa den i innan du tar in den. Låt den sedan ligga i den förslutna plastpåsen ett tag så slipper du kondens.
Jag har aldrig fått särskilt mycket snö på den och det lilla jag fått har jag blåst av med en gång.
 

Magnus090

Medlem
Jag har använt min en hel del utomhus i neråt 15 minusgrader och då har det inte varit några som helst problem. Då har jag varit ute ett par timmar och det enda jag gjort är att stoppa in den i fotoryggsäcken när jag går in och sedan inte ta fram kameran på ett par timmar.
En plastpåse går ju också bra att stoppa den i innan du tar in den. Låt den sedan ligga i den förslutna plastpåsen ett tag så slipper du kondens.
Jag har aldrig fått särskilt mycket snö på den och det lilla jag fått har jag blåst av med en gång.
Okej det låter bra, tack för svaret :)
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Enligt Canons produktsida gäller följande för 5D mk II:
Driftsmiljö 0 – 40 °C, 85 % eller lägre relativ luftfuktighet​

Sannolikt fungerar kameran trots detta alldelses utmärkt i temperaturer neråt 20 minusgrader. Canons skrivning är troligen ett sätt att friskriva sig från problem som skulle kunna uppstå.

Min 7D har jag använt i skidbacken och på vinterpromenader. Snö och regn har den fått står ut med. Har aldrig brytt mig om att stoppa den i plastpåse när jag kommer in. Och den fungerar klanderfritt. Men det är min erfarenhet och ingen garanti för hur det blir för dig.

Petter ...
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Canon temperatursiffror anger inom vilket intervall som specifikationerna garanteras. Det som främst händer vid kraftig kyla är att skärmen kan bli slö. Visningen kan ha vissa eftersläpningseffekter.

Kondensen är den största risken så ha kameran i väskan när du går in. Men oftast är inte kondensen något problem heller. De problem jag hört talas om rör regnskog eller andra ställen där kameran utsätts under längre tid för extrem fuktighet.
 

Spettet

Aktiv medlem
Använde min Eos350D i en veckas tid under alpina-vm i Åre -07. Inte en dag som var mildare än -25 den veckan som jag var där. Kameran fungerade utan problem fast man sprang in och ut i media-centret. Kameran har aldrig krånglat varken före eller efter så jag tror inte att det skall vara någon fara med 5D mkII då den dessutom i motsats till 350D är väder tätad.

//Håkan
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag har en 5D mk1 som jag använt utomhus där jag bor, i temperaturer ner till strax under -20 utan att jag märkt av några problem. Visst, batteriet "tar slut" väldigt fort, men några minuter i en innerficka läser det problemet.

Och det sista jag gör innan jag går inomhus igen är att plocka ut minneskortet och packa ner kameran i väskan och dra igen blixtlåsen på den. På det viset kan kameran ligga i väskan och tina medan jag kommer åt bilderna med minneskortet i läsaren.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
The luminous landscape noterade problem med just 5DII på antarktisresa under sommaren. Blötsnö & regn. Flera havererade. Dock hade alla dessa batterigrepp på så man tror att fukt fadtnade mellan greppet och huset. Så för säkerhets skull, skippa batterigreppet.
 

wfrank

Aktiv medlem
Och det sista jag gör innan jag går inomhus igen är att plocka ut minneskortet och packa ner kameran i väskan och dra igen blixtlåsen på den. På det viset kan kameran ligga i väskan och tina medan jag kommer åt bilderna med minneskortet i läsaren.
Precis. Stänga väskan räcker nog långt. Jag har ibland inte kunnat hålla mig utan tagit fram kameran efter 15 min (-15 el -20 ute). Den blir dyblöt. Mina (5DMkII och 7D) har dock klarat den hanteringen ändå. Men det är en onödig risk att ta eftersom det är meningslöst försöka ta bilder efter så kort tid, vatten och imma överallt.a
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
använt min alltid när det varit kallt här, nedåt -15 i alla fall och aldrig skyddat den när in i värmen (dum som jag är), men aldrig några problem.
 

SassaNr1

Ny medlem
Kyla

Har en 5D MarkII här på Antarktis och det kallaste den har varit med om hittils är -36 , den fungerar ua
 
ANNONS