Annons

Radioaktiva objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Bevisar ingenting alls.

Den där videon bevisar i egentlig mening ingenting alls.

För att bevisa att en serie av ett specifikt objektiv skulla uppvisa onormala mängder radioaktivitet (som förekommer överallt i viss omfattning).
Så måste du mäta upp en stor mängd objektiv under noga kontrollerade förhållanden.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Fast det är nog ganska välkänt att det finns äldre objektiv som är lite radioaktiva på grund av att man använde vissa ingredienser i glaset.
 

adask330

Aktiv medlem
Den där videon bevisar i egentlig mening ingenting alls.

För att bevisa att en serie av ett specifikt objektiv skulla uppvisa onormala mängder radioaktivitet (som förekommer överallt i viss omfattning).
Så måste du mäta upp en stor mängd objektiv under noga kontrollerade förhållanden.
Den kommentaren tycker jag är onödig, diskussionen handlar inte om att vetenskapligt bevisa att en viss serie objektiv är radioaktiva. Utan om det är vanligt att objektiv är det och hur vida det är allmänt känt i foto sammanhang.
 

Grönberg

Aktiv medlem
Välkänt

Det är välkänt att man använder torium när man tillverkar vissa linser och då kommer de att innehålla lite radioaktivitet.
 

Buddmeister

Aktiv medlem
Den kommentaren tycker jag är onödig, diskussionen handlar inte om att vetenskapligt bevisa att en viss serie objektiv är radioaktiva. Utan om det är vanligt att objektiv är det och hur vida det är allmänt känt i foto sammanhang.
Det finns mycket som är radioaktivt och fullständigt ofarligt! Så vad är diskussionen? Glaset är behandlat med thorium som avger ofarlig alfa-strålning, samma sorts strålning som du får i dig av ditt dricksvatten och frukten du äter..
 

RZetter

Medlem
Det finns mycket som är radioaktivt och fullständigt ofarligt! Så vad är diskussionen? Glaset är behandlat med thorium som avger ofarlig alfa-strålning, samma sorts strålning som du får i dig av ditt dricksvatten och frukten du äter..
Säker på att du inte har misstagit dig? Alfastrålning är ju mig veterligen ofarlig så länge man inte andas in det(t.ex. polonium-210 i cigaretter) eller äter det. Däremot tränger alfapartiklar inte genom huden eller ens genom ett vanligt papper. Så toriumbehandlade objektiv är alltså ofarliga så länge man inte krossar linserna till pulver och sniffar det i sig.
 

Buddmeister

Aktiv medlem
Säker på att du inte har misstagit dig? Alfastrålning är ju mig veterligen ofarlig så länge man inte andas in det(t.ex. polonium-210 i cigaretter) eller äter det. Däremot tränger alfapartiklar inte genom huden eller ens genom ett vanligt papper. Så toriumbehandlade objektiv är alltså ofarliga så länge man inte krossar linserna till pulver och sniffar det i sig.
Allt är ju relativt... Kalium-40,radium-226 och uran-238 är vanligt förekommande i mat och vatten i små mängder. Jag skulle tro att det faktum att det är pulveriserat glas skulle göra mer skada på kroppen än radioaktiviteten..
 

adask330

Aktiv medlem
Allt är ju relativt... Kalium-40,radium-226 och uran-238 är vanligt förekommande i mat och vatten i små mängder. Jag skulle tro att det faktum att det är pulveriserat glas skulle göra mer skada på kroppen än radioaktiviteten..
Är inte de mista rädd för radioaktiviteten egentligen, tycker bara att det är ett kul fenomen.

Har för mig att det är pulvriserat glas i tandkräm... (Kanske bara var förut)
 

Lucanus

Aktiv medlem
Från 1940- till 1970-talet använde vissa optiktillverkare thoriumglas (glas med innehåll av thoriumoxyd) som har bättre optiska egenskaper än många andra dåtidens material. Thorium-glas använde man oftast för de bakre linselement, speciellt hos ljusstarka objektiv (f1:1,2 till 1:1,7). Det handlar dock aldrig om några höga doser av radioaktivitet så det är helt ofarligt att använda och förvara objektiv på ett vanligt sätt.
 

Swappo

Aktiv medlem
Jag har själv köpt mig 2st radioaktiva objektiv (Canon FD 35/2 med konkav fronlins och Minolta Rokkor 58/1,2, tidig version). Båda är ju väldigt skarpa... :)

En nackdel med med dom radioaktiva glasen är att dom ofta gulnar med åren.
Detta skall dock kunna "botas" genom att man utsätter glasen för UV-strålning.

Här står det lite om 35'an och hur mycket den egentligen strålar:
http://www.lummukka.com/canonfd35.html

Och med tanke på det som händer vid Fukushima nu och antalet fabriker som objektivtillverkarna har i närheten där så kanske radioaktiva objektiv blir vanligt igen snart?
 

keckax

Aktiv medlem
Paniken sprider sig. Faktum är att jodtabletterna är slut i Sverige..?
Bäst är nog att sitta inomhus och hoppas på att man klarar sig så länge som möjligt.

/K
 

Tokoza

Aktiv medlem
Det finns mycket som är radioaktivt och fullständigt ofarligt! Så vad är diskussionen? Glaset är behandlat med thorium som avger ofarlig alfa-strålning, samma sorts strålning som du får i dig av ditt dricksvatten och frukten du äter..
Alfapartiklar är inte helt ofarliga, speciellt om dessa hamnar inutikroppen. Dessa partiklar har väldigt kort räckvidd varför de kan anses vara ganska harmlösa – så länge de är utanför kroppen och/eller inte är av högre energier. Varför skulle vi äta och dricka sådant som innehåller radionuklider som sänder ut alfapartiklar?

Strålning (partiklar) som avsänds vid radioaktivtsönderfall brukar delas in i låg LET och hög LET strålning. Här är låg LET partiklar gamma, röntgen, neutroner. Dessa är glesjoniserande och kan därmed penetrera tjockare skikt av materia. Hög LET partiklar är elektroner, betapartiklar, alfapartiklar och protoner. Dessa partiklar är tätjoniserande, varmed de snabbare gör sig av med rörelseenergi till omgivningen genom olika växelverkansprocesser. Eftersom hög LET partiklar snabbare gör sig av med energi till vävnad behövs inte lika många partiklar för att sannolikheten för vävnadsskada skall vara stor. Givetvis spelar det också roll vilka energier de utsända partiklarna har… och hur ofta de sänds ut...
 
ANNONS