Annons

Acceptera felfokuserande 70-200/2,8 L?

Produkter
(logga in för att koppla)

Albwah

Aktiv medlem
Köpte mitt 70-200/2.8L för lite mer än vecka sedan på Rajala i Malmö. Efter ett par jobb med nya objektivet tyckte jag att det var lite väl oskarpt, betydligt oskarpare än mitt gamla 70-200/4L. Har nu gjort en ordentlig test som visar att det bakfokuserar ca. 1-2 cm.

Har kört fokustest med båda mina kamerahus (5D mark II och 1D mark III) och det felfokuserar ungefär lika mycket med respektive kamera. Det går ju att justera felfokuseringen med inställningen "micro-adjustment", vilket delvis löser situationen. Men problemet är att objektivet felfokuserar olika mycket på olika brännvidder.

Ska jag acceptera detta eller bör jag reklamera optiken? Själv tycker jag att ett objektiv i den prisklassen inte ska felfokusera så mycket.
 

kulu51

Medlem
Hej!

Jag har köpt ett begagnat sådant objektiv som har dålig skärpa!
Verkar fokusera rätt men bilden blir oskarp.
Ville ha ett pris av Canon vad det skulle kosta att ordna till det,
men det gick inte att få.
Har tidigare haft ett 70-200 4L och ett 80-200 2,8L som var mycket bättre.
Har testat mitt på tre olika kameror med samma resultat.
Någon som vet vad det kan kosta att få det fixat?
 

casting

Aktiv medlem
Jag bad om prisuppgift på just ett 70-200 F2,8L för justering av fokus hos Intervision i Malmö. Då fick jag pris på 1200 spänn för det.

Till trådskaparen, om det är nytt så tror jag absolut du får det justerat på garantin!

Edit, nu såg jag att det fokuserade rätt, men gav oskärpa. Då vet jag inte vad det kostar, men jag låter mitt svar stå kvar ifall någon annan undrar.
 

wfrank

Aktiv medlem
Låter trist. 1-2cm på vilket avstånd förresten? Är det på en 1.5m du testat medan du normalt tar bilder på 20m så vore det bättre att kolla objektivet på ett mer relevant avstånd innan du justerar bort något som är bra där det används på riktigt. Fokusfel reproduceras på intet sätt linjärt över brännvidder och avstånd, lika lite som den mikrojustering som de flesta ratar.

Bara en tanke, i övrigt ska det inte vara något problem att lämna in för justering (med kamera) som så många andra rapporterar om här.
 

Nitobert

Aktiv medlem
det är en proffsglugg, och den kostar därefter, och då är väl det minsta man kan förvänta sig att den är skarp!
 

kulu51

Medlem
Har provat utan filter men med samma resultat.
Man önskar ju att filtret ställt till det.
Ska skicka in en kamera för service så 70-200 får väl följa med då.
 

Albwah

Aktiv medlem
Låter trist. 1-2cm på vilket avstånd förresten? Är det på en 1.5m du testat medan du normalt tar bilder på 20m så vore det bättre att kolla objektivet på ett mer relevant avstånd innan du justerar bort något som är bra där det används på riktigt. Fokusfel reproduceras på intet sätt linjärt över brännvidder och avstånd, lika lite som den mikrojustering som de flesta ratar.

Bara en tanke, i övrigt ska det inte vara något problem att lämna in för justering (med kamera) som så många andra rapporterar om här.
Nu när jag gjort testerna har jag fokuserat mot testkartan på ungefär 1,5 m. Plåtade lite i helgen på mer normala avstånd, och tyckte att optiken tenderade till att felfokusera även då.

Ett par dagar efter jag fått hem gluggen körde som sagt jag mitt första jobb med den, och kom hem med ca. 500 fotbollsbilder som nästan alla var felfokuserade. Får väl skylla mig själv lite som inte kontrollerar grejerna innan jag åkte på jobb, men man räknar ju faktiskt med att optiken ska vara skarp direkt ur kartong.
 

Per N

Aktiv medlem
Japp det går på garantin. Om jag inte minns helt fel så kalibrerar serviceverkstäderna hus som är upp till ett år gamla och objektiv som är upp till sju år gamla. Kvitto måste såklart finnas.
Jag skickade in två hus och två objektiv (varav ett 70-200 2,8L som du har) och allt fokuserar perfekt nu. Ett hus är 3 år gammalt men det gick på goodwill som det stod i pappret jag fick med hem. Inte dåligt. =)
70-200an du har är snorskarp (jag kör mitt ihop med en 5D2), och då kör jag ändå med ett UV-filter på, och jag har även haft ett 70-200 4L tidigare som även det var skarpt.
Det är bara att skicka in. Kan ta två-tre veckor, men det är det värt. Tro mig!

Edit:
När du skickar in dina prylar så skickar du in rubbet så allt blir kalibrerat efter varandra. Har du t ex ett hus och tre bojektiv så skickar du allting, annars kan du få tillbaka ett hus och en glugg som funkar perfekt men de två andra gluggarna som var kvar hemma passar inte nu.
och att reklamera objektivet är inte lönt. Dessvärre är det inte alls ovanligt att objektiven är feljusterade (eller rättare sagt inte tillräckligt rätt justerade) från fabrik. Bara att gilla läget. Reklamerar du så är det ändå risk att du får ett annat objektiv som inte är skarpt.
 
Senast ändrad:

Albwah

Aktiv medlem
Japp det går på garantin. Om jag inte minns helt fel så kalibrerar serviceverkstäderna hus som är upp till ett år gamla och objektiv som är upp till sju år gamla. Kvitto måste såklart finnas.
Jag skickade in två hus och två objektiv (varav ett 70-200 2,8L som du har) och allt fokuserar perfekt nu. Ett hus är 3 år gammalt men det gick på goodwill som det stod i pappret jag fick med hem. Inte dåligt. =)
70-200an du har är snorskarp (jag kör mitt ihop med en 5D2), och då kör jag ändå med ett UV-filter på, och jag har även haft ett 70-200 4L tidigare som även det var skarpt.
Det är bara att skicka in. Kan ta två-tre veckor, men det är det värt. Tro mig!
Ok, köpte ju 5D mark II samtidigt som 70-200 på Rajala, så det borde ju gå att skicka iväg de prylarna på garantin som du säger. Använder ju däremot 70-200 till 90% av fallen på 1D mark III, som jag köpte begagnad. Så hade ju gärna skickat iväg båda husen, men det lär jag ju gå på garantin.

Om man vidare skickar iväg 5D+70-200 för kalibrering, så lär jag få samma resultat med 1D+70-200 som tidigare, eller?
 

Per N

Aktiv medlem
Som sagt, skicka in allt du har.
Objektiv och hus kan ju antingen bak eller frontfokusera, eller fokusera korrekt, alltså nollinställt eller vad de kallar det. Ett hus och ett objektiv kan båda felfokusera, men om de felfokuserar på samma sätt tar felet ut varandra och det funkar ändå. Sätter du istället på ett objektiv som fokuserar korrekt så blir det fel ändå.
Så även om du skickar in din 5D2 och din 70-200a och du får tillbaka dem i perfekt skick så kan det ha ställt till det för ditt andra kamerahus som kanske egentligen framfokuserar, men det har passat ihop med dina tidigare objektiv som också varit lite off.
Hoppas jag inte virrade till det mer nu =)
 

Albwah

Aktiv medlem
Som sagt, skicka in allt du har.
Objektiv och hus kan ju antingen bak eller frontfokusera, eller fokusera korrekt, alltså nollinställt eller vad de kallar det. Ett hus och ett objektiv kan båda felfokusera, men om de felfokuserar på samma sätt tar felet ut varandra och det funkar ändå. Sätter du istället på ett objektiv som fokuserar korrekt så blir det fel ändå.
Så även om du skickar in din 5D2 och din 70-200a och du får tillbaka dem i perfekt skick så kan det ha ställt till det för ditt andra kamerahus som kanske egentligen framfokuserar, men det har passat ihop med dina tidigare objektiv som också varit lite off.
Hoppas jag inte virrade till det mer nu =)
Okej jag förstår. Som du säger är det väl lika bra att skicka in alla prylar. Har mailat Intervision nu för att höra vad det skulle kosta att få allt fixat.
 

Albwah

Aktiv medlem
Återkommer med kostnadsförslag när jag fått svar från Intervision :)

Men, om jag nu skickar in alla mina prylar kalibrerar man då objektiven så de är 100% skarpa på båda husen? Eller man får "välja" vilken glugg som ska kalibreras med vilket hus (tänker på att det kanske inte är möjligt att få perfekt resultat med alla objektiv på båda husen)? Ber om ursäkt om mina frågor är dumma, men vill helst ha allt klart för mig innan jag skickar in alla grejor ;)
 

Per N

Aktiv medlem
Jo det tycker jag du gör helt rätt i.
Första gången jag skickade in mina prylar så pratade jag med Canon RCC i Göteborg (vilka jag verkligen kan rekommendera). Det var de som sa till mig att skicka in allt. Jag hade först bara tänkt skicka in min 40D och mitt 24-70 2,8L eftersom jag i min enfald trodde att det var något knas med den kombon. Men jag skickade i alla fall med mitt dåvarande 70-200 4L, som inte alls var lika skarpt som mitt 24-70, men jag tänkte att telet var ett billigare objektiv och därför inte lika skarpt.
Döm om min förvåning när jag får tillbaka grejerna och telet nästan är skarpare än 24-70!!! Det blev snabbt mitt favoritobjektiv och jag är nästan ledsen över att jag sålde det.
Tänk om dina andra objektiv som du redan är nöjd med faktiskt kan prestera ännu bättre? Vem vet =)
Som jag så rekommenderar jag RCC i Göteborg (nej jag jobbar inte där så jag gör inte reklam hehe). Jag har skickat mina grejer två gånger dit och båda gånger har jag fått en kalibrering på goodwill så jag har inte betalat ett öre (förutom frakten dit).

Om jag inte minns fel så sa de att en kalibrering som inte täcks av garantin kostar 600:- per objektiv, men som sagt kan jag minnas fel och de kan ha ändrat priserna.

Mvh/Per
 

Per N

Aktiv medlem
"Men, om jag nu skickar in alla mina prylar kalibrerar man då objektiven så de är 100% skarpa på båda husen? Eller man får "välja" vilken glugg som ska kalibreras med vilket hus (tänker på att det kanske inte är möjligt att få perfekt resultat med alla objektiv på båda husen?"

Nej de "nollar" alla hus och alla objektiv så det blir lika skarpt vad du än sätter på vilket hus.
 

Albwah

Aktiv medlem
Tack för infon Per, guld värt!!

Frågan är då om jag kan skicka in allt och få 5D och 70-200 på garantin. Då behöver jag bara betala för två objektiv och ett hus.
 

Per N

Aktiv medlem
Inga problem! kul att kunna hjälpa till. =)

Som sagt, skicka in rubbet. Det är tråkigt att vara utan prylarna i några veckor, men det får man stå ut med. Jag hade mitt inne senast nu för en månad sen, och då sa tjejen som jag pratade med att det kunde ta någon vecka extra då de var underbemannade eftersom flera av deras tekniker var ute på skid-vm och hjälpte fotograferna på plats. hehe, då ligger man i lä.

Även om man får betala 1000-1500:- för sånt som inte går på garanti eller goodwill, så hade jag inte velat grubbla över om mina andra grejer som jag lämnade hemma faktiskt hade kunnat prestera bättre. Eller ännu värre, att du bara skickar in ett hus och ett objektiv som sedan fungerar sämre med dina grejer som du inte skickade in? Det är egentligen inte mycket att fundera på tycker jag.

Skriv en liten förklaring på ett papper som du skickar med i lådan som du skickar till dem, och förklara vad du anser vara problemet med grejerna (och specificera självklart vilket problem för vilken pryl) och då främst med dina nya grejer. Skriv då också att du vill ha dina övriga prylar kalibrerade så allt passar allt. Då blir det bra. =)

Edit: och glöm inte att skicka med kopior på kvittona såklart!
 
ANNONS