Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppföljare till de nuvarande eos 1:orna

Produkter
(logga in för att koppla)

Betacam_SP

Aktiv medlem
Jag tycker att Canon borde ersätta de nuvarande 1-modellerna med en modell.
En fullformatare med hög upplösning, omställbar till snabb kamera med något lägre upplösning, crop valbar Crop 1.3 för dom som föredrar det, (elektronisk transparant display som ersätter en sökarskiva, och indikerar crop-faktorn.
Då har man en studio/hög upplöst kamera -och press -kamera i ett.

Sedan borde 5d mk 3 utrustas med en mera avancerad AF
 

MixPix

Aktiv medlem
Varför skulle de vilja banta sitt utbud?

En 5Dmk3 med avancerad AF...då kommer man väl sannolikt att förlora 1D(s)-köpare?

Jag tror nog canon (och övriga större spelare) har en väldigt genomtänkt roadmap och produktportfölj med avseende på att tjäna pengar...sen kan man ju självklart få önska vad man vill! :)
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Varför skulle de vilja banta sitt utbud?

En 5Dmk3 med avancerad AF...då kommer man väl sannolikt att förlora 1D(s)-köpare?

Jag tror nog canon (och övriga större spelare) har en väldigt genomtänkt roadmap och produktportfölj med avseende på att tjäna pengar...sen kan man ju självklart få önska vad man vill! :)
Jag vet inte hur Jappsarna tänker, men med en viss modifiering är
1d mk 3 och 1ds mk3 och även 1d mk2 och 1ds mk2 samma kameror.
Det är typ sensorn och mjukvaruoptimeringarna som är olika.
Därför fore det rationellt med en hybrid.
Försäljningsmässigt är ju en annan fråga
 

bengt-re

Aktiv medlem
Inga fler misslyckade mattskivor med displayer i - nej, låt 1D serien behålla riktiga mattskivor så att man kan byta fritt och slippa nya skivor så fort det blir ett nytt hus.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Är inte senast 1D, MKIV, i princip en ersättare till dom två tidigare 1D och 1Ds?
10b/s för sport, 1,25x crop tar hand om hörnen på dåliga vidvinklar, tillräckligt nära FF för att kunna hantera kort skärpedjup och 16 MP räcker väl till de flesta studiojobb?
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Är inte senast 1D, MKIV, i princip en ersättare till dom två tidigare 1D och 1Ds?
10b/s för sport, 1,25x crop tar hand om hörnen på dåliga vidvinklar, tillräckligt nära FF för att kunna hantera kort skärpedjup och 16 MP räcker väl till de flesta studiojobb?
Ja det har du rätt i..
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Canon har väl egentligen ett perfekt system nu - man måste köpa både en 1D och en 1Ds för att täcka in hela proffs-spektrat för snabbhet och bildkvalitet. Det tjänar de bra på, och kan alltid sälja in det som att de inte vill kompromissa i detta segment.

Enda anledningen att bryta detta skulle vara att man vill motverka att folk går över till Nikon istället (som väl har mer en sådan allt-i-ett som ni beskriver). Men det måste ända vara en försvinnande liten andel proffs (både enmansföretag och större tidningar etc.) som byter ut ett inkört system?

Paradoxalt nog känns det som att produktutvecklingen är mycket viktigare i instegssegmentet (typ 600D) eftersom det är där folk gör valet vilket system de ska ha.

Själv skulle jag aldrig komma på tanken att byta system bara för nån uppgradering eller förbättring i kameramodellerna - objektiven är det viktiga i min utrustning.

Eller är jag ute och cyklar?
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Canon har väl egentligen ett perfekt system nu - man måste köpa både en 1D och en 1Ds för att täcka in hela proffs-spektrat för snabbhet och bildkvalitet. Det tjänar de bra på, och kan alltid sälja in det som att de inte vill kompromissa i detta segment.

Enda anledningen att bryta detta skulle vara att man vill motverka att folk går över till Nikon istället (som väl har mer en sådan allt-i-ett som ni beskriver). Men det måste ända vara en försvinnande liten andel proffs (både enmansföretag och större tidningar etc.) som byter ut ett inkört system?

Paradoxalt nog känns det som att produktutvecklingen är mycket viktigare i instegssegmentet (typ 600D) eftersom det är där folk gör valet vilket system de ska ha.

Själv skulle jag aldrig komma på tanken att byta system bara för nån uppgradering eller förbättring i kameramodellerna - objektiven är det viktiga i min utrustning.

Eller är jag ute och cyklar?
Jag tycker att du har en poäng i det du säger.
Jag skulle klara mig på en 1d mk4, men nu har jag två hus istället. (eller tre om man skall vara noga).
Jag är lite kluven..
Tror att en presskamera på typ 18mp och FF vore superbt.
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Jag hoppas på en EOS 3D - hoppas att 40Dn håller så länge bara.... :)
Ja! Det har jag också tänkt på, en eos 3d vore häftigt!
Har fotat mycket med analoga eos 3, den var väldigt fin när det begav sig..
På den analoga tiden hade å andra sidan kamerahusen mindre med bildkvaliteten att göra.
det syndes inte på bildkvaliteten om jag hade fotat med min gamla eos 1000 eller eos 1v.
 
ANNONS