Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A/M ändras till M

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Har ett problem som jag vet om, och lärt mig hantera, men tycker samtidigt att det sker lite väl enkelt/ofta. Jag tycker om mitt 70-200/2.8 VRII och bär det med kameraremmen över axeln när jag förflyttar mig. Ibland händer det att A/M knappen då flyttar sig till M-läge, oavsiktligt! Är det bara jag som upplever detta eller skall det vara så? Tycker knappen borde stanna kvar bättre i avsett läge.

Jag använder D300s med C-läge och AF-ON med tummen, så därför vill jag inte behöva bry mig om objektivet. Funderar nu på att tejpa över fokusknappen. Duger det med vanlig eltejp eller har ni bättre förslag på hur jag låser den i A/M läge?
 

Rickenbacker

Aktiv medlem
Det duger nog. Många proffs har sedan länge pillat dit en bit tandpetare framför knappen, och sedan tejpat över, för att inställningen inte ska ändras.
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Svart eltejp är bra, det syns inte och limmet går lätt att tvätta bort. En tandpetare är som sagt bra. /Hannes
 

Joel.S

Aktiv medlem
Jag har aldrig upplevt det faktiskt. Däremot sitter ju faktiskt knappen ganska ytligt. Det skulle inte skada om den satt några millimeter längre in i objektivkroppen.
Eltejp funkar nog perfekt för ändamålet.
 
ANNONS