Annons

Ska köpa Canon 5d MkII - rekommenderat objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

parlin

Medlem
Hej, jag skulle kalla mig en entusiastisk amatör som har beslutat mig att krossa spargrisen, sluta larva mig med prosumer dslr (jag har nött på min 350D sen den kom, och nu senast kört enkelt med canon S90 och är mkt nöjd)

Jag har bestämt mig att slå till på en 5D mkII (orkar inte vänta på den mytomspunna mk3).

Nu till frågan till er erfarna - om jag ska köpa ett objektiv - vilket skulle ni rekommendera.

Scenarier jag fotar:
- Inomhus: rum/fest
- personer, vi kan kalla det spontana porträtt på fest etc.
- gatuscenarier

- Jag undviker att alltid använda blixt. försöker alltid utnyttja naturligt ljus. Har funkat finfint hittlils.
- Gillar vidvinkel och ljuskänslighet - sneglar mot objektiv ca max 50mm och uppskattningsvis max F2.0
- hoppas helst att bara ha ett objektiv. Gärna fast, men en liten zoom kan vara ok om ni rekommenderar ett..
- budget: beror på förslag, men helst under 6000kr
- objektivet behöver inte vara supertyst, men inte heller väcka ett djur :)


tack på förhand och hoppas att detta inlägg inte finns sedan tidigare.

mvh

Pär
 

Melmis

Aktiv medlem
Hej, jag skulle kalla mig en entusiastisk amatör som har beslutat mig att krossa spargrisen, sluta larva mig med prosumer dslr (jag har nött på min 350D sen den kom, och nu senast kört enkelt med canon S90 och är mkt nöjd)

Jag har bestämt mig att slå till på en 5D mkII (orkar inte vänta på den mytomspunna mk3).

Nu till frågan till er erfarna - om jag ska köpa ett objektiv - vilket skulle ni rekommendera.

Scenarier jag fotar:
- Inomhus: rum/fest
- personer, vi kan kalla det spontana porträtt på fest etc.
- gatuscenarier

- Jag undviker att alltid använda blixt. försöker alltid utnyttja naturligt ljus. Har funkat finfint hittlils.
- Gillar vidvinkel och ljuskänslighet - sneglar mot objektiv ca max 50mm och uppskattningsvis max F2.0
- hoppas helst att bara ha ett objektiv. Gärna fast, men en liten zoom kan vara ok om ni rekommenderar ett..
- budget: beror på förslag, men helst under 6000kr
- objektivet behöver inte vara supertyst, men inte heller väcka ett djur :)


tack på förhand och hoppas att detta inlägg inte finns sedan tidigare.

mvh

Pär
Jag tycker det låter som du ska ha ett 70-200 och med ett L på objektivet blir det nog super. Jag har själv en 5D2 & är supernöjd. Har ett 24-70 objektiv men känner att jag saknar ett över 70 kan jag säga. Fotar visserligen lite i min lilla studio & då är jag nöjd med mitt objektiv. Men när man som du har skrivit att man vill fota gatuscenario, porträtt på fest mm är det bra att kunna komma nära de man tar på kort fast de kanske inte märker att man tar. Det är då korten brukar bli bäst tycker jag. Inte konstlade.....
 

snap01

Aktiv medlem
om du nu ska kunna fota rum så behöver du lite vidvinkel o ska du fota porträtt så är inte vidvinkel objektiv speciellt bra. Så antingen får du göra en kompromiss om du absolut ska ha en fast optik. Då hade jag valt 50mm det funkar till det mesta. Om du kan tänka dig att stretcha budgeten o köpa en zoom så tycker jag att 24-70 har bra vidvinkel samt snygg bokeh. Den största bländaren är 2,8 men med 5 D mark 2 så blir det utmärkt. Jag hade 24-105 på ett jobb o gillade inte alls den optiken ingen bra bokeh överhuvud taget, skärpemässigt helt ok men som sagt var ingen bra bokeh samt bl f4 o mycket distorsion.
 

emjo

Aktiv medlem
Om du bara ska ha ett (1) objektiv så är 50/1.8 både billigt och bra och litet. Fast du kanske hellre skulle fastna för något vidvinkligare?
 

Åland

Aktiv medlem
Hej!

Jag köpte min 5D2:a med 24-105:an efter mycket funderande (och en frågetråd här på FS). Och jag blev överraskande nöjd. F4 men bra IS. Som sagt, överraskad av skärpan hela vägen. Ett bra 24-70 är säkert skarpare men jag har läst många trådar om variationer hos den gluggen. Lite kort zoomomfång tycker jag dessutom.

Mitt råd är att du köper kitet med 24-105:an. Komplettera (ev senare) med 50/1.4. Jag har 50/1.8 och saknar möjligheten till "manuell överkörning" om man vill, det finns hos 50/1.4. Och byggkvaliteten är mycket bättre.

Många gillar Sigmas 50/1.4 men även den är ojämn i tillverkningen.

Givetvis är alla dessa synpunkter bara min sanning. Andra tycker tvärt om.. :)

//Johan
 

parlin

Medlem
Tack för alla svar - mycket hjälpsamt!

Med era förslag i bakhuvudet skulle jag helst vilja ha 24-70/2.8 men efter att ha kastat ett getöga på prislappen (ca 9000ish) så är det utanför budget för mig nu.

Jag lutar nog mest åt att börja med Canon 50mm F1.8 som ligger runt cirkus 3500sek och hoppas att den gör kamerahuset rättvisa och utnyttjar kamerans potential. Efter att jag använt det objektivet ett tag bör det bli mer klart om jag saknar något.

tack igen
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Tack för alla svar - mycket hjälpsamt!

Med era förslag i bakhuvudet skulle jag helst vilja ha 24-70/2.8 men efter att ha kastat ett getöga på prislappen (ca 9000ish) så är det utanför budget för mig nu.

Jag lutar nog mest åt att börja med Canon 50mm F1.8 som ligger runt cirkus 3500sek och hoppas att den gör kamerahuset rättvisa och utnyttjar kamerans potential. Efter att jag använt det objektivet ett tag bör det bli mer klart om jag saknar något.

tack igen
Du menar väl 50mm 1,4 eftersom 1,8 kostar under tusenlappen.
 

atotowi

Aktiv medlem
Tack för alla svar - mycket hjälpsamt!

Med era förslag i bakhuvudet skulle jag helst vilja ha 24-70/2.8 men efter att ha kastat ett getöga på prislappen (ca 9000ish) så är det utanför budget för mig nu.

Jag lutar nog mest åt att börja med Canon 50mm F1.8 som ligger runt cirkus 3500sek och hoppas att den gör kamerahuset rättvisa och utnyttjar kamerans potential. Efter att jag använt det objektivet ett tag bör det bli mer klart om jag saknar något.

tack igen
Jag antar att du menar 50/1,4...
Annars om du kan tänka dig att ge lite avkall på ljusstyrkan och ta en zoom så kan Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di vara ett alternativ. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2875C
 

wfrank

Aktiv medlem
Jag skaffade 5D2 och samtidigt ett EF 50/1.4 eftersom jag mest hade EF-S objektiv på hyllan då. Det var det enda objektiv jag hade de första månaderna och fortfarande är det en favorit. Men liksom Sigma tycks det finnas variation, mitt är dock skarpt från 1.4. Sigmat ska ha bättre bokeh och är nog ett av Sigmas mest hyllade optiskt. Men som sagt, variation tycks vara ett stort problem.

Letade länge efter något ljustarkt runt 30-35. Canons 35L skulle jag gärna ha men det är dyrt, och EF varianterna imponerade inte på mig så jag landade senare på helmanuella Samyang 35/1.4. Optiskt är det helt i nivå med Zeiss (1.4 & 2) och 35L. Svårt att tro med tanke på priset, dock är det rätt stort men välbyggt.

Sen är ju EF 85/1.8 också enormt prisvärt med tanke på hur väl det presterar.
 

Pupps

Ny medlem
Jag körde också med S90 innan jag bestämde mig för att inte hålla igen och slog till på en 5D mark II. För det som du vill fotografera skulle jag rekommendera Canon 50 1,4. Ett mycket roligt och prisvärt objektiv.
 

patrik_p

Aktiv medlem
Objektivet du kommer ha absolut mest gläde av är faktiskt 50mm, 1.8 eller 1,4.

Denna kombo fungerar i väldigt många situationer, och lämnar helt fantastiska bilder med om man vill riktigt skönt djup i bilderna.

ef85:an till porträtt är helt underbar..

24-105:an om du ska ut o spontanskjuta på något event eller fest.. Dock är distorsionen väldigt synlig på detta.. men lämnar grymma färger och har hög skärpa.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
24-105:an om du ska ut o spontanskjuta på något event eller fest.. Dock är distorsionen väldigt synlig på detta.. men lämnar grymma färger och har hög skärpa.
Distorsionen går dock enkelt att korrigera i efterbehandlingen, fast det är mycket sällan jag tycker det behövs.

Ett billigare alternativ till 24-105 är den lite enklare EF 28-105/3.5-4.5 USM, en kompakt och relativt lätt normalzoom. Lite svag skärpa vid 105 (men så kostar det bara c:a 2500 kr begagnat), men fullt acceptabel i övrigt, speciellt om man bländar ned till f/8 eller mer. Ett klart underskattat objektiv. Även EF 28-135/3.5-5.6 IS USM är värd att titta på (nypris c:a 4500 kr), har dessutom bildstabilisering (dock första generationen) vilket är ganska trevligt.

Vill du ha ett fast objektiv med lite mer vidvinkel är EF 28/1.8 USM ett ljusstarkt alternativ om du inte har råd med 24/1.4L eller 35/1.4L.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Jag har en 5D och kör huvudsakligen på ef 35/2. Oskarpt som faaan i hörnen. Längst ut i hörnen även på f8. Vinjetterar som tusan på full öppning. Mycket charmigt. Körde tidigare på enbart 50/1.8 II men det är lite snävt för mig. 35an är bättre byggd, men inte perfekt. Någonstans mellan 50/1.8II och 50/1.4 i byggkvalitét.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Distorsionen går dock enkelt att korrigera i efterbehandlingen, fast det är mycket sällan jag tycker det behövs.

Ett billigare alternativ till 24-105 är den lite enklare EF 28-105/3.5-4.5 USM, en kompakt och relativt lätt normalzoom. Lite svag skärpa vid 105 (men så kostar det bara c:a 2500 kr begagnat), men fullt acceptabel i övrigt, speciellt om man bländar ned till f/8 eller mer. Ett klart underskattat objektiv. Även EF 28-135/3.5-5.6 IS USM är värd att titta på (nypris c:a 4500 kr), har dessutom bildstabilisering (dock första generationen) vilket är ganska trevligt.

Vill du ha ett fast objektiv med lite mer vidvinkel är EF 28/1.8 USM ett ljusstarkt alternativ om du inte har råd med 24/1.4L eller 35/1.4L.
28-105/3.5-4.5 brukar kosta runt tusenlappen begagnad, 1500 om det är senaste versionen, det är 28-135IS som kostar ca 2500 kr begagnat
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
"Scenarier jag fotar:
- Inomhus: rum/fest
- personer, vi kan kalla det spontana porträtt på fest etc.
- gatuscenarier"

Finns väl inget annat alt än EF50/f1,4 ;-)

Sigma 50/f1,4 köpte jag först, men efter två vändor för kalibrering och
fortfarande inte bra så inhandlades istället 50/f1,4 vilket jag är toknöjd med
som en walkaroundglugg på 5D Mark II huset.

/Julle.
 

parlin

Medlem
Bra drag i denna tråden! Tack för alla svar och tips.


Tänkte bara återvända hit till forumet och berätta hur det gick.
Jag bor och arbetar i Shanghai sedan drygt ett år så jag begav mig till det stora fotovaruhuset här (ca 6 våningar nytt och beg utrustning).

För att vara Kina var det mkt svårtprutat och utgångspriset ville de gärna inte rucka på.
Ca 16000Sek för Mark II huset om det var ful-insmugglat från Hongkong, ca 16500Sek om det var finimporterat till Kina. (Garanti i Kina och hongkong)

Jag bestämde mig för att ta en konservativ approach och gick på den senare. :)
Objektivet blev... tada - Canon 50mm 1.4 - slutpris 2800 Sek.
totalpris med skattekvitto ca 19900 Sek.

Mkt glad över inköpet och har knappt hunnit bekanta mig med grejjerna. Två saker jag inser att jag måste lista ut:

- Jag provkörde objektivet i relativt mörk barmiljö igår och det tog ofta lång tid att hitta fokus för AF:en. Detta hade inget med ölintag att göra. :D
- Under filminspelning så får jag inte till att kameran kontinuerligt förnyar fokusen. Har testat AF Live läget etc, samt testat AF knappen men den är väldigt ryckig och utforskande innan den landar.

Ha det bäst!

Pelle
 

rautio

Aktiv medlem
Bra drag i denna tråden! Tack för alla svar och tips.


Tänkte bara återvända hit till forumet och berätta hur det gick.
Jag bor och arbetar i Shanghai sedan drygt ett år så jag begav mig till det stora fotovaruhuset här (ca 6 våningar nytt och beg utrustning).

För att vara Kina var det mkt svårtprutat och utgångspriset ville de gärna inte rucka på.
Ca 16000Sek för Mark II huset om det var ful-insmugglat från Hongkong, ca 16500Sek om det var finimporterat till Kina. (Garanti i Kina och hongkong)

Jag bestämde mig för att ta en konservativ approach och gick på den senare. :)
Objektivet blev... tada - Canon 50mm 1.4 - slutpris 2800 Sek.
totalpris med skattekvitto ca 19900 Sek.

Mkt glad över inköpet och har knappt hunnit bekanta mig med grejjerna. Två saker jag inser att jag måste lista ut:

- Jag provkörde objektivet i relativt mörk barmiljö igår och det tog ofta lång tid att hitta fokus för AF:en. Detta hade inget med ölintag att göra. :D
- Under filminspelning så får jag inte till att kameran kontinuerligt förnyar fokusen. Har testat AF Live läget etc, samt testat AF knappen men den är väldigt ryckig och utforskande innan den landar.

Ha det bäst!

Pelle
Mark II har en kass AF i sig självt+mörkret som alltid ställer till med problem för af. Då lönar det sej att gå över till manuell fokus. På en DSLR kan du inte ha kontinuerlig fokus på video. du måste förfokusera tagningarna och spela inom dom ramarna som skärpedjupet ger eller fokusera manuellt. Man får lära sej lite back to basics här med manuell fokus :) men det går nog bra när man tränar lite.
 
ANNONS