Annons

Sigma DP-serie uppdaterade! (DP1M/DP2M)

zingiber

Aktiv medlem
Jag såg ingen tråd för dessa nya Sigma-kameror, så jag gör väl en?

http://www.dpreview.com/news/2012/02/08/Sigma_DP1M_DP2M_Merrill_Cameras
Av någon knepig anledning kan man ju inte låta bli att attraheras av Foveon-sensorerna, och jag har alltid tyckt att DP-serien sett ut som förträffliga kameror. Något man tyvärr snabbt har blivit tveksam till när man verkligen har provat en. Seg och jävlig...

Har Sigma kanske lyckats pricka rätt denna gång?
Jag hoppas verkligen det - oklart varför.

Fixar de även fram en riktigt bra sökare till blixtskon kanske jag äntligen kan slå till på en ny kamera! (Hurra för mig!) :)
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Intressant, men med tanke på priset på SD1...
Hög upplösning, men SD1 ska inte vara så bra på högiso
och med 19/2,8 så är det nog "vackert" väder som gäller.

Men Samsung NX200 + 20/2,8 är lite mindre och säkert bättre
på högiso, men troligen dyrare och saknar bildstabilisering.
Det kanske Sigman oxå gör men har troligen mycket bra objektiv.
 

zingiber

Aktiv medlem

Pasus

Aktiv medlem
Ja, då har jag sen nån vecka tillbaka en DP2 Merrill. Tajmingen är den sämsta möjliga (korta dagar, kyla, nederbörd) så har inte kunnat använda den alls så mycket som jag velat.

Har bara hunnit med att ta ett fåtal bilder i någorlunda dagsljus, så jag har som mest bara fått en skymt av vad den här kameran går för. Men det jag sett är alldeles alldeles fantastiskt.

I vilket fall, har någon nån fråga om kameran ska jag göra vad jag kan för att svara.
 

anders-g

Medlem
I vilket fall, har någon nån fråga om kameran ska jag göra vad jag kan för att svara.
Har du köpt någonting extra till kameran, och isåfall är det något du rekommenderar eller inte rekommenderar? (Sökare, motljusskydd, tredjepartsbatterier eller andra prylar.)

Hur är det i praktiken med batterilivslängd?

Har du provat långa exponeringar (30 sekunder?) och isåfall hur känns resultatet? Tar kameran alltid en darkframe efteråt, eller kan man stänga av det? Eller tar den aldrig någon darkframe alls?

Finns det någon "aperture focus creep"? Dvs om man ställt in perfekt fokus på f/2.8 och sedan bländar ner mycket, är det fortfarande perfekt då?

Brukar jpeg-bilderna vara tillräckligt bra för att behålla, eller brukar du alltid bildbehandla råfilerna?

Om man tar med höga ISO-tal: Blir färgerna bättre om man väljer en lägre upplösning på bilderna? Dvs gör den någonslags bra binning? (Om det går.)

Om man tar i råformat, kan man då i kameran testa olika vitbalans, exponeringskompensation, färgförändringar osv och spara som jpeg?

(Jag har försökt att läsa på om kameran på nätet. Det som håller ett köp tillbaka är mest råfils-hanteringen. Både dcraw och x3f_extract kan dumpa rådatan från sensorn, vilket räcker för svartvit framkallning och att leka med false-color, men inget av dessa program klarar såvitt jag vet ännu av realistisk färgkonvertering för DP2M.)
 

Pasus

Aktiv medlem
Vad jag kan svara på:

Tillbehör/batterilivslängd: har än så länge inte köpt nåt extra, men kommer att skaffa tredjepartsbatterier ganska snart. Än så länge har det stört mig att jag bara har två batterier vid ett tillfälle. Jag får ut nånstans mellan 65 och 80 bilder per batteri. Jag har min kamera inställd på 2 sekunders preview när en bild tas. Chimpar så gott som aldrig, så de långa bildsparningstiderna stör mig inte alls.

Kamerans jpeg: undvik, är mitt råd. De är inte i närheten av RAW-filerna.

Övrigt: Jag tror inte det finns nån RAW-konverterare i kameran, har inte varit aktuellt för mig. Har inte tagit några långa exponeringar. Kan inte uttala mig om ev. focus creep, fotar inte på det sättet. Minns att nån på dpreview provat binning, men minns inte om det blev så mycket bättre.
 

steng

Ny medlem
Sigma DP 2 merill

Ingen "snabb" kamera, ingen enkel kamera. Ganska krävande, men resultatet ...... . Kameran är så bra att man vill behålla den för sig själv. Sten
 

Makten

Aktiv medlem
65-80 bilder på en laddning, det var inte mycket mycket
För det första bör man tänka på att batterier behöver laddas ett antal gånger innan de når full kapacitet. Det är vanligt att de är ganska vissna i början.
För det andra får man också se kameran för vilken målgrupp den är riktad till, nämligen förmodligen resande landskapsfotografer. Och sådana sprutmålar nog inte med bilder.

Själv brukar jag ta kanske max 20 bilder på en dag, så batterilivslängd eller minneskortsstorlek har aldrig varit ett problem, utom när min M8 dog efter 4 bilder i nollgradigt väder. Men det berodde på att batterierna var gamla.
 

anders-g

Medlem
Appropå ingenting har jag tittat lite på rådatan (den omanipulerade) i några exempel-X3F:er från DP2M som finns på nätet, och jämfört med vad SIGMA Photo Pro matar ur sig. (Det är intressant att försöka förstå sig på vad som är så speciellt med framkallningsförfarandet.) När alla inställningar i SPP är på 0 så märks en markant uppskärpning, men även på -1 syns den. Man måste dra ner Sharpening till -2 i SPP för att resultatet ska se ut som omanipulerad rådata.
Om någon undrar alltså. :)

Dock kan man ju använda -1 eller 0 om man vill överdriva skärpan i bilden, snarare än att det ska se ut som det gjorde i verkligheten.

De X3F:er jag testat med är från följande ställen:
http://www.photographyblog.com/reviews/sigma_dp2_merrill_review/sample_images/
http://pond.org.uk/galleries/DP2M/
 

hartvigs

Aktiv medlem
Lånar tråden lite för att se om det finns någon som har en DP1/2/3 Merrill i Göteborg? Jag har blivit mer och mer intresserad av kameran men vill inte köpa något innan jag kunnat testa den, och inga butiker har den i lager :( Jag har läst allt som finns att hitta på nätet, och har en bra uppfattning om kameran i teorin. Om någon i Göteborg har en får du gärna skicka mig ett PM!

/Elias
 

anders-g

Medlem
Efter en del funderande och tvekande köpte jag en DP2M. Jag har inte mycket att tillägga jämfört med alla de recensioner som redan finns på nätet, men jag kan nämna att jag köpte ett extra "fingergrepp" eller vad man ska kalla det:
http://www.kleptography.com/rf/#camera_dp1m
Detta gör kameran lite lättare att hålla i och den vita texten SIGMA på framsidan syns ej längre, så kameran ser ännu billigare och mindre proffsig ut än vad den gjorde innan, vilket är trevligt.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Efter en del funderande och tvekande köpte jag en DP2M. Jag har inte mycket att tillägga jämfört med alla de recensioner som redan finns på nätet, men jag kan nämna att jag köpte ett extra "fingergrepp" eller vad man ska kalla det:
http://www.kleptography.com/rf/#camera_dp1m
Detta gör kameran lite lättare att hålla i och den vita texten SIGMA på framsidan syns ej längre, så kameran ser ännu billigare och mindre proffsig ut än vad den gjorde innan, vilket är trevligt.
Batteritiden? Usel eller bra?
 
ANNONS