Annons

Tilt-shift-objektiv för landskap

Produkter
(logga in för att koppla)

Rikard_L

Aktiv medlem
Tjena. Funder på att skaffa ett tilt shift objektiv för att i första hand fotografera landskap. Jag inbillar mig att jag kan placera ut skärpeplanet på ett sådant sätt att jag får nästintill optimal skärpa i hela bilden.
Vad säger ni som fotar med ts objektiv. Är det krångligt att använda? Tycker ni att den ökade skärpan är påtaglig nog för att motivera ett köp?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Om man som jag har en 5d mk3 tillsammans med Samyang 14/2.8 och sätter F:16 så är allt skarp som är bortom 42 cm.
Tror inte tiltshift hjälper ett dugg till landskapsfoto.



/Stefan R. Nilsson
 

Hellbergarn

Aktiv medlem
Kolla in denna killen, han fotar mycket landskap med TS. Det är lätt att förstå fördelarna om det tittar på hans bilder:
http://www.flickr.com/photos/russellbarnes/

Jag har också fotat en hel det med TS, du kan kolla in min blogg/hemsida:
http://stefanhellberg.com

Jag använder Nikon PC-E 45mm F/2.8. 45mm på full frame är vidare än man tror, speciellt om du shiftar linsen och syr ihop bilderna i PS.

Lycka till!
//Stefan


EDIT: "obegränsat skrärpdjup":
http://www.flickr.com/photos/russellbarnes/sets/72157625555232598/
 

Rikard_L

Aktiv medlem
Kolla in denna killen, han fotar mycket landskap med TS. Det är lätt att förstå fördelarna om det tittar på hans bilder:
http://www.flickr.com/photos/russellbarnes/

Jag har också fotat en hel det med TS, du kan kolla in min blogg/hemsida:
http://stefanhellberg.com

Jag använder Nikon PC-E 45mm F/2.8. 45mm på full frame är vidare än man tror, speciellt om du shiftar linsen och syr ihop bilderna i PS.

Lycka till!
//Stefan


EDIT: "obegränsat skrärpdjup":
http://www.flickr.com/photos/russellbarnes/sets/72157625555232598/
Tack för länkarna. Det är något liknande jag drömmer om att åstadkomma. Funderar främst på Nikons 24mm Pce. Det är en brännvid som jag tror skulle funka bra för mig.
Riktigt fina bilder på din hemsida också. Kul att se att du bor i Luzern, vilket råkar vara samma stad i Schweiz där jag bor. Kanske kan få kika på ditt TS någon gång framöver? Jag bjuder på bira förstås :)

Ha det gött
/Rikard
 

iBoat

Aktiv medlem
Du får knappast ökad skärpa med ett TS-objektiv i den typen av bilder. Ofta ligger det mesta bortom oändligjetsgränsen i vilket fall som helst. I de fall du vill ha en skarp och nära förgrund kan det säkert komma väl till pass.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ska man hålla på och stitcha kan man lika bra fotostacka för maximalskärpa.



/Stefan R. Nilsson
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Tjena. Funder på att skaffa ett tilt shift objektiv för att i första hand fotografera landskap. Jag inbillar mig att jag kan placera ut skärpeplanet på ett sådant sätt att jag får nästintill optimal skärpa i hela bilden.
Vad säger ni som fotar med ts objektiv. Är det krångligt att använda? Tycker ni att den ökade skärpan är påtaglig nog för att motivera ett köp?
Det är mest en fråga om vilka bilder man tänker sig. För att få nytta av tilt vid landskap behöver man ha ganska stor bildvinkel, för att få med tillräckligt mycket i bilden för att det ska finnas en närbelägen förgrund, och det gäller i synnerhet vid små format, som har ganska kort brännvidd och kanske ofta har skärpedjup så det räcker ändå. Sedan ska det helst inte finnas någonting närbeläget i förgrunden på högre nivå än marken, eftersom skärpedjupet vertikalt är mycket kort på nära håll. Om de närmsta föremålen i bilden ligger längre bort än omkring en halvmeter kan man i regel få tillräckligt skärpedjup med en vidvinkel utan att tilta. Här är två bilder, där den första visar att man kan få skarpt väldigt nära, och den andra visar att närbelägna stjälkar som sticker upp några centimeter blir oskarpa mot toppen.

En liten död mask i förgrunden

Axen på grobladen i förgrunden blir oskarpa för att skärpedjupet inte räcker till vertikalt på nära håll.

Ett särskilt problem är sökaren, eftersom de flesta spegelreflexsökare är ganska dåliga för att ställa skärpa över hela ytan. När man har direktvisning och kan flytta omkring en förstorad fokuspunkt är det lättare, eftersom man får bättre koll på skärpan över ytan.

En annan sak som man kanske inte tänker på direkt är att väldigt få objektiv tecknar bra ut mot kanten vid tiltning eller förskjutning, och det gäller också tiltobjektiven. Man får räkna med en viss minskning av skärpan mot den kant av bilden som är längst bort när man tiltar mycket, vilket man måste göra om de mest närbelägna objekten är mycket nära. Skillnaden mellan att blända ner ett vidvinkelobjektiv och utnyttja skärpedjupet är ändå ganska stor i närområdet, eftersom man ofta kan ha optimal skärpa där vid tilt, men för motivets mer avlägsna delar kan andra optiska fel minska skärpan en del ändå. Skillnaden är att med vidvinkel och nedbländning kanske man har optimal skärpa på lite över en meter och avtagande skärpa både närmre och längre bort, så att man inte har allra bästa skärpa på omkring en halv meters håll, medan med tilt kan man få knallskarpt från lite framför tårna till femtio meter bort.

Jag tror att 24 mm är ungefär det längsta som är vettigt på APS-C, men hellre skulle jag nog ha ett lite kortare. På FF skulle jag helst ha 24, vilket för tillfället är min kortaste till 4/3-formatet. Jag är på jakt efter en 17 mm.

Och ja, det är krångligt att använda, och mycket svårt på fri hand. Inlärningströskeln är ganska hög, men när man har fått grepp om det är det lite lättare.
 

Anjou

Aktiv medlem
Jag har nyligen skaffat ett Canon 24/3,5L II TS-E. Det var svårare än jag trodde att lära sig att använda. Men efter lite träning så går det att ta väldigt häftiga bilder. Allt från att räta ut perspektiv till att vrida rattarna åt "fel" håll för rena effektsökerier.

Ett knep för att lära sig objektivet är att lägga kameran på golvet på en matta och sedan kolla hur skärpan vandrar över luggen på mattan när man tiltar. Man ser då enkelt hur mycket skärpeplanet vinklas från ändläge till ändläge.

Som nämnts tidigare så är det ganska svårt att använda. Det är lätt att tex tilta för mycket så skärpeplanet vinklas förbi marknivån man siktar mot. I sökaren är det totalt omöjligt att se resultatet. I extremlägena blir det dessutom nästan svart i sökaren. Det är live view som gäller.

Men trots svårigheten att lära sig så är det omöjligt att lägga ifrån sig. Och med lite mer övning så är jag säker på att man faktiskt kan få upp hastigheten också. En ny favorit i fotoväskan!

Om det är motiverat att köpa för att få bättre skärpedjup kan jag inte svara på. Det går ju att få ordentligt långa skärpedjup med en vanlig vidvinkel också. Jag skulle nog snarare säga att man får ett annorlunda skärpedjup med tilt/shift. Eftersom man kan lägga skärpeplanet snett in i bilden så blir det en väldigt speciell karaktär som inte går att fuska fram på annat sätt. Och om man tiltar i sidled så får man en smal korridor med skärpa genom hela djupet.

/ Kalle
 

Rikard_L

Aktiv medlem
Om man som jag har en 5d mk3 tillsammans med Samyang 14/2.8 och sätter F:16 så är allt skarp som är bortom 42 cm.
Tror inte tiltshift hjälper ett dugg till landskapsfoto.



/Stefan R. Nilsson
Ok. Jag har nikons 14-24 2.8 och jag kan få nästan lika bra skärpa som du beskriver. Men knallskarpt över hela bilden blir det inte med vare sig min d7000 eller min D700 tyvärr. Speciellt om jag har något i förgrunden någon meter bort.
 

Hellbergarn

Aktiv medlem
Tack för länkarna. Det är något liknande jag drömmer om att åstadkomma. Funderar främst på Nikons 24mm Pce. Det är en brännvid som jag tror skulle funka bra för mig.
Riktigt fina bilder på din hemsida också. Kul att se att du bor i Luzern, vilket råkar vara samma stad i Schweiz där jag bor. Kanske kan få kika på ditt TS någon gång framöver? Jag bjuder på bira förstås :)

Ha det gött
/Rikard
Tja! haha, världen är bra liten. Absolut, lite foto-tugg och en kall öl har man väl aldrig sagt nej till. Skicka ett mail på http://stefanhellberg.com/contact-2/ eller lägg till på facebook, https://www.facebook.com/stefan.hellberg.35

Hörs!
 

stork

Aktiv medlem
Kolla in denna killen, han fotar mycket landskap med TS. Det är lätt att förstå fördelarna om det tittar på hans bilder:
http://www.flickr.com/photos/russellbarnes/

Jag har också fotat en hel det med TS, du kan kolla in min blogg/hemsida:
http://stefanhellberg.com

Jag använder Nikon PC-E 45mm F/2.8. 45mm på full frame är vidare än man tror, speciellt om du shiftar linsen och syr ihop bilderna i PS.

Lycka till!
//Stefan


EDIT: "obegränsat skrärpdjup":
http://www.flickr.com/photos/russellbarnes/sets/72157625555232598/
Ang den första länken... Super fina bilder. Så hur får man de så ljusa men ändå så mycket färg??

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
 

Janne H

Aktiv medlem
Om man som jag har en 5d mk3 tillsammans med Samyang 14/2.8 och sätter F:16 så är allt skarp som är bortom 42 cm.
Tror inte tiltshift hjälper ett dugg till landskapsfoto.



/Stefan R. Nilsson
Nja, f 16 på 14 mm ger ju bra skärpedjup, men du tappar en hel del skärpa o upplösning när du bländar ner så mycket.
Jag har alla Canons TSE gluggar och använder dem gärna till landskap, på på landet o i stan.
Runt f 8 levererar de bäst bildkvalitet.
Landskap i stan så är det främst shiftmöjligheten som är mycket användbar.

/Janne
www.helikopterbild.se
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Om man som jag har en 5d mk3 tillsammans med Samyang 14/2.8 och sätter F:16 så är allt skarp som är bortom 42 cm.
Tror inte tiltshift hjälper ett dugg till landskapsfoto.



/Stefan R. Nilsson
Antingen har du aldrig använt T/S objektiv eller så förstår du inte funktionen de har. Det är inte fråga om att få allting skarpt från några cm till oändlighet.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Jag har Canons nya 17TSE och 24 II TSE objektiv. Innan hade jag det äldre 45TSE. De objektiven är bra för landskap och många använder dem för det. Men ska man kunna utnyttja dem riktigt bra så är det stativ och Live View som gäller. Då är det roligt att jobba med dem
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Nja, f 16 på 14 mm ger ju bra skärpedjup, men du tappar en hel del skärpa o upplösning när du bländar ner så mycket.
Jag har alla Canons TSE gluggar och använder dem gärna till landskap, på på landet o i stan.
Runt f 8 levererar de bäst bildkvalitet.
Landskap i stan så är det främst shiftmöjligheten som är mycket användbar.

/Janne
www.helikopterbild.se
Med f:8 så blir det 84 cm. Inte ofta man har så nära objekt på det avståndet vid Landskapsfotografering.



/Stefan R. Nilsson
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Antingen har du aldrig använt T/S objektiv eller så förstår du inte funktionen de har. Det är inte fråga om att få allting skarpt från några cm till oändlighet.
Jo, jag vet vad objektiven gör, dock aldrig använt dom. Såna objektiv är ju inte för att sätta skärpan optimalt över hela bildytan, eller? Det är precis tvärtom samt att kunna räta upp vid ex arkitekturfoto.
TS var ju från början ute efter optimal skärpa.



/Stefan R. Nilsson
 

Faunan

Aktiv medlem
Jag kan också tipsa om att längre TS objektiv som Canons 90 mm är mycket användbart till landskap. Man drar ihop landskapet med telet samtidigt som man kan lägga skärpan längs med ett staket eller dike, snett genom bilden för att få ett effektfullt djup.

En annan idé som jag aldrig hann testa när jag hade gluggen var att plåta ett stormigt hav med vattnet fruset och ändå skärpa på alla vågkammar. Jag hade på den analoga tiden en Fuji 6x8 med bälg och alla tilt/shift-funktioner på alla objektiv och med 300 mm fick jag många snygga bilder.

De är trixiga att plåta med och lätt att misslyckas, men med full glugg kan man köra på fri hand och ändå ha ett stort skärpedjup och snabb slutartid samtidigt som inte går att få annars. Det ger många nya möjligheter.
Mvh Rolf
 

Martin F

Aktiv medlem
Men om man vill ha optimal skärpa är det ju ingen hit att blända ner till f/16 eller f/22. Det är ju då ett TS kan komma väl till hands i och med att du kan nöja dig med f/8 och sedan luta skärpeplanet framåt så att du har det längs med motivet bort mot horisonten. Då får du skärpa hela vägen och kan ändå hålla dig inom objektivets skarpaste intervall för bländare.


Jo, jag vet vad objektiven gör, dock aldrig använt dom. Såna objektiv är ju inte för att sätta skärpan optimalt över hela bildytan, eller? Det är precis tvärtom samt att kunna räta upp vid ex arkitekturfoto.
TS var ju från början ute efter optimal skärpa.



/Stefan R. Nilsson
 

Graylingman

Aktiv medlem
Men om man vill ha optimal skärpa är det ju ingen hit att blända ner till f/16 eller f/22. Det är ju då ett TS kan komma väl till hands i och med att du kan nöja dig med f/8 och sedan luta skärpeplanet framåt så att du har det längs med motivet bort mot horisonten. Då får du skärpa hela vägen och kan ändå hålla dig inom objektivets skarpaste intervall för bländare.
Om du t ex har en Canon 50D, brännvidd 14 mm, och fokuserar på 1,5 meter samt använder bländare 8 har du skärpa mellan 0,8 meter och oändligheten. Det räcker för mina landskapsbilder. Finns i alla fall ingen anledning för mig att blända ner till 16 eller 22.
 
ANNONS