Annons

Handhavande med EF 50/1,2 L

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Har hört så ofta att detta objektiv är svår att bemästra och problem med att få fokus rätt.
Nu har jag haft den i två dagar och ser inte de svårigheter jag läst mycket om på nätet.
Behandlar det precis som ett vanligt objektiv oavsett det är kitzoom inställd på 50, 50/1.4 eller 50/1.8 på största bländare de kan åstadkomma.
Någon annan som kan förklara svårigheterna?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Har hört så ofta att detta objektiv är svår att bemästra och problem med att få fokus rätt.
Nu har jag haft den i två dagar och ser inte de svårigheter jag läst mycket om på nätet.
Behandlar det precis som ett vanligt objektiv oavsett det är kitzoom inställd på 50, 50/1.4 eller 50/1.8 på största bländare de kan åstadkomma.
Någon annan som kan förklara svårigheterna?
Som natt och dag att använda 50/1,4 på min 5D och därefter min 6D. Med 5D behövde jag tur för att sätta fokus, eller så fick jag använda manuell fokusering tillsammans med en sådan mattskiva. Både kamera och objektiv var kalibrerat. Objektivet kalibrerades dessutom en gång till i Japan.

Med 6D försvann alla sådana problem. De du hört problem ifrån, har de ägt en kamera modell 5DIII, 1DX eller 6D?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Nej, men jag funderar på om de gör det klassiska felet med att komponera om vid full öppning efter man satt mittfokuspunkten där man velat haft skärpan.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Sak samma med kamerahusen 5D Mark II och 7D. Mycket skriverier om fokusproblem, men hur är det egentligen?
Höna av en fjäder?
 

Snapphane

Aktiv medlem
Det problemet har att göra med skärpedjup. Har ingen erfarenhet själv, men som jag förstår kan du med 1.2 mer eller mindre sätta fokus på näsan eller pannan och då blir resten av ansiktet suddigt då det ligger längre ifrån (skärpedjup på under 1 cm så att säga) .

Så problemet när man komponerar om med så kort skärpedjup är att det väldigt lätt går fel. Men har man koll på vad man gör så ska det väl inte vara några större problem. Säkert därför det går så bra för dig :)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
5D Mk3 och den sätter den riktigt ofta rätt nu när jag testar den på mina barn. Slö fokus hmmm inte slö, men heller inte överljudsfart. Men slö är ett starkt ord.
Jag komponerar nästan aldrig. Har så månfa fokuspunkter ändå och när jag körde med mina 2 Sigmaor 50/1.4 på 7D så var det heller inga problem.
Komponerar jag är det viktigt att försöka beräkna var man ska sätta fokuspunken för sätter man den i ex ögat och virder på sig lite så motivet hamnar på på sidan istället för centrum så är det absolut inte ögat som blir skarpt. Såvida man inte har större skärpedjup.

Tror nog man blåst upp det och jag tror boven faktiskt är att man komponerar om. 5D Mk2 har ju inte så många fokuspunkter och det har heller ingen annan i xxD segmentet.

/stefan
 

Scratchen

Aktiv medlem
Min 7D sätter inte fokusen käpprätt, men där är en viss variation med den. Speciellt med 50/1,4. 6D sätter alla om än litet långsammare.
Upplevde samma sak. Nu har jag bytt upp mig till 1Dmk4 och skärpan sitter varje gång.
Trodde att det var fel på mitt objektiv eftersom kameran funkade perfekt med andra objektiv.
 

PeterWem

Aktiv medlem
5D Mk3 och den sätter den riktigt ofta rätt nu när jag testar den på mina barn. Slö fokus hmmm inte slö, men heller inte överljudsfart. Men slö är ett starkt ord.
Jag komponerar nästan aldrig. Har så månfa fokuspunkter ändå och när jag körde med mina 2 Sigmaor 50/1.4 på 7D så var det heller inga problem.
Komponerar jag är det viktigt att försöka beräkna var man ska sätta fokuspunken för sätter man den i ex ögat och virder på sig lite så motivet hamnar på på sidan istället för centrum så är det absolut inte ögat som blir skarpt. Såvida man inte har större skärpedjup.

Tror nog man blåst upp det och jag tror boven faktiskt är att man komponerar om. 5D Mk2 har ju inte så många fokuspunkter och det har heller ingen annan i xxD segmentet.

/stefan
Testa 7D och 50/1,2 mot en streckkod på någon meter ifrån. Fokusera och tryck av, fokusera om och gör om det. Se om du får fokusen på samma ställe vid t.ex. 10 bilder.

Står en del matnyttigt här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=119012
 

snap01

Aktiv medlem
när jag hade min 50 1,2L på 5D mark 2 så funkade den rätt ok med af. När man kör på full öppning så är skärpedjupet riktigt kort o då valde jag ibland att köra manuellt för att verkligen få skärpan på rätt ställe. Däremot så är det rätt mycket höna av en fjäder för jag upplevde min 50 1,2L som riktigt bra speciellt i jämförelse med Nikons 50mm som inte gör mig imponerad.
 

PerArdne

Aktiv medlem
Jag har insett att varken jag eller motivet klarar av att stå tillräckligt still för att fota med 1.2 så jag kör AI Servo på 5DIII:an och komponerar med fokuspunkterna istället.. som sagts tidigare, finns ju några att välja med så... :D Men det funkar över förväntan faktiskt..

Lite fusk kanske men vaffaen... Det går ju... :D
 
Senast ändrad:

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag har insett att varken jag eller motivet klarar av att stå tillräckligt still för att fota med 1.2 så jag kör AI Servo på 5DIII:an och komponerar med fokuspunkterna istället.. som sagts tidigare, finns ju några att välja med så... :D Men det funkar över förväntan faktiskt..

Lite fusk kanske men vaffaen... Det går ju... :D
Haha, AI Servo är ett måste på de motiv jag fotar mest privat med @F1.2... BARN.
Även frugan som duckar undan.

/Stefan
 

Janne H

Aktiv medlem
Har hört så ofta att detta objektiv är svår att bemästra och problem med att få fokus rätt.
Nu har jag haft den i två dagar och ser inte de svårigheter jag läst mycket om på nätet.
Behandlar det precis som ett vanligt objektiv oavsett det är kitzoom inställd på 50, 50/1.4 eller 50/1.8 på största bländare de kan åstadkomma.
Någon annan som kan förklara svårigheterna?
Jag vet bara hur stor skillnaden är med 85/1,2 och 5D II vs 5D III.
På 5D III blir full öppning ett användbart alternativ, på 5D II var man tvungen att blända ner till 1,6 -1,8 för att vara på den säkra sidan...
Hälsn.
/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag vet bara hur stor skillnaden är med 85/1,2 och 5D II vs 5D III.
På 5D III blir full öppning ett användbart alternativ, på 5D II var man tvungen att blända ner till 1,6 -1,8 för att vara på den säkra sidan...
Hälsn.
/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
Vet att Mk2 AF var från stenåldern. Men kan det bero på att huset behövde mikrojusteras?

/Stefan
 

PerArdne

Aktiv medlem
Haha, AI Servo är ett måste på de motiv jag fotar mest privat med @F1.2... BARN.
Även frugan som duckar undan.

/Stefan
Samma här.. Man försöker få dom där 8-12 månaders sakerna att fatta att dom ska posera
och stå still men icke... Ett jefla jollrande och flyttandes på sig hela tiden..
Har ju förstått att när dom kliver över till gå-stadiet (pun intended) så är det 200mm+ som gäller
och tider över 1/1000 för att hinna med.. Och "irrationella rörelser" programmet i 5DIII:an...
alternativt löplina.. :D
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
AF-konstruktionen kvittar mer eller mindre, då det är objektivets konstruktion som ställer till det.

Mängden sfärisk aberration gör att fokusplanen på F1.2 och F2.2 bara knappt överlappar varandra. F2.2 ligger så långt bakom F1.2 i bästa-fokus avstånd att det ser ut som om man helt missat fokus.

Det är lätt att kolla, det är bara att ta en bländarserie med AF avstängt.... Stega 1/3-steg upp från vidöppet och se hur fokusplanet flyttar sig - helt utan att man rör fokuseringen, bara genom att blända ner.

Detta är medvetet inbyggt i objektivet, då extrem SA ger en mjuk och trevlig bakgrundsoskärpa.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
AF-konstruktionen kvittar mer eller mindre, då det är objektivets konstruktion som ställer till det.

Mängden sfärisk aberration gör att fokusplanen på F1.2 och F2.2 bara knappt överlappar varandra. F2.2 ligger så långt bakom F1.2 i bästa-fokus avstånd att det ser ut som om man helt missat fokus.

Det är lätt att kolla, det är bara att ta en bländarserie med AF avstängt.... Stega 1/3-steg upp från vidöppet och se hur fokusplanet flyttar sig - helt utan att man rör fokuseringen, bara genom att blända ner.

Detta är medvetet inbyggt i objektivet, då extrem SA ger en mjuk och trevlig bakgrundsoskärpa.
Jo, det "problemet" känner jag till. Men det var att sätta skärpan rätt. Dvs få skärpan där man vill ha den. Tyckte många klagade över problem att sätta skärpan utanför centrum.
Men menar du sätter jag skärpan på ögonen med f2.2 så ser det ut som jag missat sätta den?
 

afe

Aktiv medlem
Skärpan sätts väl av kameran med full öppning på objektivet, och har du då ställt in den på f/2,2 förskjuts den ju när bilden tas? Jag kanske tolkar det fel, men med det här objektivet kan det kanske vara poäng att fokusera med objektivet nedbländat.
 
ANNONS