Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Eos 1D X Frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

MatsFald

Aktiv medlem
Varför är C2 och C3 gråmarkerade ?
Jag hittade svaret själv !
Under C.Fn 2 finns inställningen Begränsa fotometoder. Där kan du programmera bort inställningar som du ändå inte använder

När ändå tråden finns så kan jag ju fråga er som har en Eos 1D X och fotar sport, vilka inställningar ni kör med ? Jag har bara ändrat till Case 4. Jag skall iväg nu och testa kameran, så jag kommer säkert med flera frågor i kväll eller i morgon.

Testade att ta några bilder, det smattrade till rejält i kameran,det lät som kameran tog typ 4-5 bilder men det var bara 2. Men det är väl så det skall låta !
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Vilka inställningar man ska ha till ditten och datten kan man förstås diskutera länge. Olika personer har dessutom olika preferenser.

I det här och det här och det här albumet finns en del bilder som är tagna med 1DX. Om du ser nåt som du tror liknar situationer som du tänker fotografera så återkom. Det går ju enkelt att dela inställningar, eftersom man kan spara alltihop i en fil på minneskortet. Jag har en inställningsfil som innehåller lite diverse inställningar som jag tycker är bra att ha till sport. Men det är ju som sagt som jag gör. Det är inte alls säkert att du gillar samma inställningar. Men den ska i alla fall gå att läsa in i din kamera också, under förutsättning att du uppgraderat firmware till 2.0.3, om den inte hade det från början.

Kolla vilken kamera bilderna är tagna med, bara för det kan finnas annat än sånt taget med 1DX också.
 

MatsFald

Aktiv medlem
Eos 1D x Kamerainställningar

Finns det någon här som har koll på alla inställningar i kameran ?
Jag har inte hittat någon svensk sajt som beskriver alla inställningar i kameran, hittar bara Peter Read Millers sida, som någon skrev i en annan tråd "har man inte hittat Q knappen på 6 månader så kanske man inte skall följa vad han skriver",Typ !
Lite märkligt är det att det bara finns en sportfotograf som skriver om Eos 1D x kamerainställningar.

Funderar på att slänga upp en svensk sida, men då måste jag ha hjälp av er här på FS (efter som jag själv inte fattar vad alla inställningar är till för) Hör av er om ni kan tänka er att hjälpa till.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Finns det någon här som har koll på alla inställningar i kameran ?
Ja, hos Canon i Japan :)

Jag har inte hittat någon svensk sajt som beskriver alla inställningar i kameran, hittar bara Peter Read Millers sida, som någon skrev i en annan tråd "har man inte hittat Q knappen på 6 månader så kanske man inte skall följa vad han skriver",Typ !
Lite märkligt är det att det bara finns en sportfotograf som skriver om Eos 1D x kamerainställningar.

Funderar på att slänga upp en svensk sida, men då måste jag ha hjälp av er här på FS (efter som jag själv inte fattar vad alla inställningar är till för) Hör av er om ni kan tänka er att hjälpa till.
Tänk på att Eos 1Dx i första hand är ett yrkesverktyg, och bland fotografer i den världen lär man sig nog det mesta man behöver känan till genom kollegor och genom egna experiment.

Bland fotoentusiaster är 1Dx ganska sällsynt, och majoriteten som äger sådana är nog trots allt fotografer med många år av ackumulerade erfarenheter och kunskaper.

Så det finns nog helt enkelt ingen större målgrupp för en specifikt svensk webbsida om 1Dx och dess inställningar. Särskilt som det redan finns sidor om saken på engelska.
 

MatsFald

Aktiv medlem
Ja, hos Canon i Japan :)



Tänk på att Eos 1Dx i första hand är ett yrkesverktyg, och bland fotografer i den världen lär man sig nog det mesta man behöver känan till genom kollegor och genom egna experiment.

Bland fotoentusiaster är 1Dx ganska sällsynt, och majoriteten som äger sådana är nog trots allt fotografer med många år av ackumulerade erfarenheter och kunskaper.

Så det finns nog helt enkelt ingen större målgrupp för en specifikt svensk webbsida om 1Dx och dess inställningar. Särskilt som det redan finns sidor om saken på engelska.
Om några år så finns den på begagnat marknaden så vanligt folk kan köpa den, många inställningar är samma i 5D MK III om jag inte är helt fel ute.
Tror du att alla som har en 1D x kan alla inställningar ? Jag tror inte det, jag tror man ställt in kameran så att det fungerar okej att fota med den. Jag tror många skulle vilja veta mer om inställningarna.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har kört Canon EOS-1D X sedan den kom för två år sedan. Jag har kollat på Peter Read Millers inställningar tidigare och har för mig att jag kör i stort sett samma inställningar. Kan kolla igen.

Sen ska man tänka på att möjligheten att ställa in kameran olika beror på att man kan ha olika behov. Därför att det bättre att sätta sig in i hur varje funktion fungerar istället och själv förstå vad som är rätt än att kopiera någon annans.
 

MatsFald

Aktiv medlem
Jag har kört Canon EOS-1D X sedan den kom för två år sedan. Jag har kollat på Peter Read Millers inställningar tidigare och har för mig att jag kör i stort sett samma inställningar. Kan kolla igen.

Sen ska man tänka på att möjligheten att ställa in kameran olika beror på att man kan ha olika behov. Därför att det bättre att sätta sig in i hur varje funktion fungerar istället och själv förstå vad som är rätt än att kopiera någon annans.
Det är det jag är ute efter, att veta vad varje inställning gör. Jag tror många nöjer sig med Peter Read Millers inställningar och så kör dom på det, det tog honom 6 månader att hitta Q knappen !
 
ANNONS