Annons

16 bitar visas enbart vid 100% inzoomat

Produkter
(logga in för att koppla)

davidbicho

Aktiv medlem
Jag har en teori som går ut på att Photoshop enbart visar rendreringen av en 16-bitarsbild när man är 100% inzoomad. I andra lägen är det 8 bitar (eller ännu mindre?).

So what. Detta låter väl rimligt av prestandaskäl?

Jovisst, men det är intressant eftersom jag och många med mig nog har letat efter tonalitetsskillnader mellan 8- och 16-bitarsbilder och min teori är att man alltså måste vara inzoomad 100% för att ge Photoshop chansen att rendrera det korrekt.

Här är min teori i form av en gigantisk jpeg:

16bit.jpg

Hej du.

Det skall rätt mycket till av ditt bildskärmskort om PhotoShop skall kunna visa något annat än 8-bitar per kanal.

Det existerar antagligen kort som kan det, men de är definitivt ovanliga.

/Mikael

Jodu, det råder det ingen tvivel om. Men detta var inte en jakt på att få se "äkta 16 bitar" på skärmen, även om jag förstår att man kan tolka inlägget så. Min poäng var att Photoshop rendrerar 8-bitars och 16-bitarsbilder likadant förutom på 100% zoom.

Det var ju lite intressant...

För mig (PS CS2) går dock gränsen vid 50% zoom. Vid 50,1% får jag en bild utan bandning.

Jag har som tur är, såvitt jag minns, aldrig varit med om en situation där detta varit ett problem för en specifik bild, men det kan vara bra att ha i åtanke om man nån gång upplever bandning i samband med många justeringslager.

Nu när jag testade att platta ihop bilden så rendrerade den ut en fin bild.

Det har förståss med Cache-leveln att göra. Vid vissa operationer beroende på minnestillstånd så rendreras cache-nivåerna om.

Cache-levels är inställningen för hur många zoom-nivåer photoshop skall lagra snabba preview-versioner av orginalbilden.

Ställer man den t.ex på 8 cache-levels så får man preview-bilder på 66.67, 50, 33.33, 25, 16.67, 12.5, 8.33, och 6.25 procent.

Case closed.

ANNONS
Götaplatsens Foto