Annons

Fujifilm X-PRO 1 vs X100t vs annan modell/märke

Produkter
(logga in för att koppla)

jjosiff

Ny medlem
Hej!

Mitt första inlägg här, hoppas inte jag gör några fel. Jag jobbar mycket internationellt med olika forskningsprojekt som ofta mynnar ut i publikationer/hemsidor/storytelling/böcker etc.

Exempel: ett reportage om situationen för oppositionsgrupper i ett mindre demokratiskt land nånstans. Alltså: ofta känslig arbetsmiljö där man ej vill väcka för mycket uppmärksamhet. Till detta tar jag mycket bilder, men har sällan möjlighet att bära runt på systemkameror eller annan stor utrustning. I dagsläget fotar jag analogt, oftast med en Contax T2 eller ibland G2.

Detta funkar bra, som ni vet så blir det superfina bilder av dessa kameror. MEN, jag vill ha möjligheten att ta lika bra (!) bilder med en digital kamera, då det ibland blir tjafs med framkallning på plats alternativt behöver få fram bilderna snabbare.

Vad har ni för råd? Jag har fastnat för Fujifilm X-PRO 1 (Som nu går att få med ett 18 mm f/2 Fujinon för 6.990 kr. Gissar att en X-PRO 2 säkert kommer snart, är väl därför de reas ut), alternativt X100T.

Min budget är ca 10k, får gärna vara under men om det är STRAX över så gör det inte SÅ mycket. Fujifilm fastnar jag för pga utseende, väcker inte så mycket uppmärksamhet ute på fält och tas ofta för en äldre "turistkamera" snarare än arbetsredskap.

Sammanfattning på krav:

- Måste gå att använda som professionellt arbetsredskap, men det kommer ju aldrig köras upp som reklamtavlor eller sättas på väggar som tapet precis.
- Budget runt 10.000 kr
- Ej en fullstor systemkamera

Tacksam för hjälp!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
X-PRO1 med 18/2 0ch 35/1,4 har gått att få för runt 10 000 kr.
Köpte själv det paketet för några år sedan. Fast då kostade den mer.
Du behöver också några extra batterier. Fst det kper du billigast på nätet.
Objektiven motsvarar 27 mm och 50 mm. Så en ganska bra reportage kombo.
X-PRO2 lär presenteras den 15 Januari. Fast där kommer bara kamerahuset ligga runt 20 000 kr när den släpps.

Att jag själv ofta använder X-PRO1 istället för min 5Ds R säger väl en del om kvalitén.
 

jjosiff

Ny medlem
X-PRO1 med 18/2 0ch 35/1,4 har gått att få för runt 10 000 kr.
Köpte själv det paketet för några år sedan. Fast då kostade den mer.
Du behöver också några extra batterier. Fst det kper du billigast på nätet.
Objektiven motsvarar 27 mm och 50 mm. Så en ganska bra reportage kombo.
X-PRO2 lär presenteras den 15 Januari. Fast där kommer bara kamerahuset ligga runt 20 000 kr när den släpps.

Att jag själv ofta använder X-PRO1 istället för min 5Ds R säger väl en del om kvalitén.
Och att den är några år gammal nu spelar ingen roll för dig? Det är väl det som känns konstigast för mig, att köpa en "gammal" kamera. Annars är det den jag tilltalas mest av.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Och att den är några år gammal nu spelar ingen roll för dig? Det är väl det som känns konstigast för mig, att köpa en "gammal" kamera. Annars är det den jag tilltalas mest av.
Nej det spelar faktiskt ingen roll. Jag har fotat länge nog för att inse att en ny kamera inte ger mig mycket bättre bilder.
Kanske kommer jag under näsgta år uppgradera till Fuji X-PRO2 eller XT-2.
Vi får först se om de har fixat de svagheter som Fuji har idag.
Det ena är avancerad fotografering med blixt. Det andra är snabb följande fokus.
En X-PRO1 räcker väldigt långt.
När jag ibland fotar professionellt. Tror du då att jag tänker att den här bilden måste jag ta med min 5Ds R för den är ny för det kommer inte fungera om jag använder den gamla X-PRO1?

Att alltid tro att en nyare kamera är bättre är lite naivt.
Jag vill snarare påstå att behovet av att alltid behöva det senaste är det som gör att vår värld håller på att gå under.
Det är den största anledningen till miljöförstöringen. Om vi inte ändrar den inställningen och köper prylar med bättre kvalitet mer sällan kommer våra barnbarn få enorma problem.
Så tänk om.
 

jjosiff

Ny medlem
Nej det spelar faktiskt ingen roll. Jag har fotat länge nog för att inse att en ny kamera inte ger mig mycket bättre bilder.
Kanske kommer jag under näsgta år uppgradera till Fuji X-PRO2 eller XT-2.
Vi får först se om de har fixat de svagheter som Fuji har idag.
Det ena är avancerad fotografering med blixt. Det andra är snabb följande fokus.
En X-PRO1 räcker väldigt långt.
När jag ibland fotar professionellt. Tror du då att jag tänker att den här bilden måste jag ta med min 5Ds R för den är ny för det kommer inte fungera om jag använder den gamla X-PRO1?

Att alltid tro att en nyare kamera är bättre är lite naivt.
Jag vill snarare påstå att behovet av att alltid behöva det senaste är det som gör att vår värld håller på att gå under.
Det är den största anledningen till miljöförstöringen. Om vi inte ändrar den inställningen och köper prylar med bättre kvalitet mer sällan kommer våra barnbarn få enorma problem.
Så tänk om.
Ok tack för utläggningen och sidospåret…
 

easyrider

Aktiv medlem
Jag är inte så bekant med x100t eller pro 1 men den har samma sensor och processor som XT-! som jag är
fantastiskt nöjd med.
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilm-x-t10
Jag instämmer. Har också skaffat en xt-10. Den är fantastisk. Med Fujis 27mm objektiv blir den smidig, inte lika smidig som en nikon A eller ricoh gr men ändå. Detta är en mycket mångsidig kamera eftersom du kan byta objektiv samt att den blir så kompakt men en 27mm eller 18mm på.
 

Benganbus

Aktiv medlem
Hej!

Mitt första inlägg här, hoppas inte jag gör några fel. Jag jobbar mycket internationellt med olika forskningsprojekt som ofta mynnar ut i publikationer/hemsidor/storytelling/böcker etc.

Exempel: ett reportage om situationen för oppositionsgrupper i ett mindre demokratiskt land nånstans. Alltså: ofta känslig arbetsmiljö där man ej vill väcka för mycket uppmärksamhet. Till detta tar jag mycket bilder, men har sällan möjlighet att bära runt på systemkameror eller annan stor utrustning. I dagsläget fotar jag analogt, oftast med en Contax T2 eller ibland G2.

Detta funkar bra, som ni vet så blir det superfina bilder av dessa kameror. MEN, jag vill ha möjligheten att ta lika bra (!) bilder med en digital kamera, då det ibland blir tjafs med framkallning på plats alternativt behöver få fram bilderna snabbare.

Vad har ni för råd? Jag har fastnat för Fujifilm X-PRO 1 (Som nu går att få med ett 18 mm f/2 Fujinon för 6.990 kr. Gissar att en X-PRO 2 säkert kommer snart, är väl därför de reas ut), alternativt X100T.

Min budget är ca 10k, får gärna vara under men om det är STRAX över så gör det inte SÅ mycket. Fujifilm fastnar jag för pga utseende, väcker inte så mycket uppmärksamhet ute på fält och tas ofta för en äldre "turistkamera" snarare än arbetsredskap.

Sammanfattning på krav:

- Måste gå att använda som professionellt arbetsredskap, men det kommer ju aldrig köras upp som reklamtavlor eller sättas på väggar som tapet precis.
- Budget runt 10.000 kr
- Ej en fullstor systemkamera

Tacksam för hjälp!
Fuji X-E1 har samma fina sensor och objektivfattning som X- Pro1 vad jag förstår,
men huset e billigare.
/B
 

SallyIV

Aktiv medlem
Hej,

Kan du leva med fast optik är X100S (ca 5 000:- beg, + finns ännu nya på ebay/amazon tror jag) eller X100T. Optik motsvarande 35/ca 2,5 med omräkning pga crop-faktor från23/2,0.
Går in i en kavajficka, snabb och totalt tyst. Bildkvalitet (samma sensor mm) som andra Fuji X. Funkar i åtminstone upp till A4 (jag har inte en A3) med ISO 12 800.

X-T1, jag har svart, har jag märkt uppmärksammas mer i gatufoto, kan hända X-T1 silver är mer anonym. X100s ser ingen. X-T1 är mycket bra, funkar med adapter bra med gamla (manuellt) objektiv, men går lika bra med autoläge..

Skall du fota i grupper, närmotiv och "översikt" med ungefär samma vinkelbredd som ögonen är nog X100S mest praktisk. Du slipper då bära med dig objektiv, bestämma "vad tar jag nu för objektiv" mm mm.
Vad har du för brännvidder nu?

Än mindre, om man tar hus och objektiv för sig, är X-M1. Utan sökare, inte ett stort problem, i princip samma möjligheter som de andra X men med ett annat arbetssätt.. Något sämre autofokus (tror jag) med Fuji 27/2,8 än på X-T1 eller X100S. Slamrig slutare, relativt X-T1 och X100S. Beg ligger runt 2 000:-
Med Samyang 12/2,0 är det en bra kombo, men inte porträtt på nära håll..


X-PRO1 är säkert toppen, jag har inte den - men du har nog googlat?

-J!
 
ANNONS