Annons

17-55 2.8 vs 24-70L till 40D (ännu en tråd om dessa :) )

Produkter
(logga in för att koppla)

D_A

Aktiv medlem
Jag har svår beslutsångest över vilket av dessa objektiv jag ska införskaffa till min 40D så jag gör en ny tråd även fast jag hittat en massa gamla frågeställningar om dessa. Saken är den att en vän som är i USA ska handla och då skiljer inte priset mer än typ 1000 kr.

Jag har nu ett Canon 17-85 4-5.6 som jag inte är nöjd med på grund av att jag vill ha mer ljusstyrka och få ut skarpare/kontrastrikare bilder. Brännvidden är ju bra på 17-85 men jag använder mest den långa delen så det gör inget att 24-70 saknar den kortaste vidvinkeln. När jag kollat runt i tester på diverse sajter så får jag lite olika intryck av vilket som är det bästa objektivet om man ser till just skärpa/kontrast. Är det någon som har eller har haft båda dessa och kan tipsa om vilket jag bör köpa och gärna varför?

Mvh
David

Jag har bägge, men har inte riktigt haft mitt 17-55 så länge att jag kan råda dig.
Hur som helst använder jag mitt 24-70 så fort jag inte behöver vidvinkel eller IS.
För mig är 24-70 mera allround som jag faktiskt kan använda till ett helt bröllop, från detaljbilder och allt det andra. 17-55 körde jag i går i kyrkan och där är det guld med IS särskilt eftersom de flesta håller sig väldigt stilla och jag vill plåta på fri hand.
Ute igen så väljer jag 24-70.

Make sense?

Absolut. IS är ju gött på 17-55an men kvaliteten på bilderna är ungefär samma i din mening? Får se hur jag gör men 24-70 lockar ändå mer på grund av byggkvaliteten samt den lite längre räckvidden.

Jag har ingen 24-70 men däremot EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM och EF 24-105 mm f/4L IS USM. De två kompletterar varandra väldigt väl, tycker jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto