Annons

7D Mark II video och fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

magn

Aktiv medlem
Hej, jag har idag en Canon eos 50D som fungerar bra när man fotar i bra ljus, men nu har jag börjat fota sport inomhus där jag behöver bra ISO och där är inte denna kameran bra alls.. (alltför mycket brus) Så jag har kikat på 7D Mark II eller 80D, 7D Mark II är ju en betydligt bättre kamera för detta ändamål, samtidigt gillar jag att man på 80D kan fokusera i videoläge genom Live View där man kan peka på det man vill fokusera på.

Vad säger ni som har en Mark II, hur fungerar autofukus i video läget? Nån som testat filma sport med den..?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Samma

Dual pixel AF (fasdetekterande AF på sensorn med hjälp av delade pixlar) kom redan på 70D. 7DII har denna finess också . Dessutom är AF för stillbild snabbare och har fler inställningar vad gäller allt från fokuspunktskonfigurationer och annat med AF som ligger på processorn. Dock är ju inte skärmen vrid- och tiltbar på 7DII. Ska du filma mer än du tar stillbilder så kan därför 80D vara ett bättre val.
 

magn

Aktiv medlem
Dual pixel AF (fasdetekterande AF på sensorn med hjälp av delade pixlar) kom redan på 70D. 7DII har denna finess också . Dessutom är AF för stillbild snabbare och har fler inställningar vad gäller allt från fokuspunktskonfigurationer och annat med AF som ligger på processorn. Dock är ju inte skärmen vrid- och tiltbar på 7DII. Ska du filma mer än du tar stillbilder så kan därför 80D vara ett bättre val.

Hej, jag kommer att fota mest. Men det är ju klart trevligt att kunna filma också, är bara osäker på hur pass bra det kommer funka när man filmar sport med snabba rörelser..
 

apersson850

Aktiv medlem
Om jag inte minns fel har 7D Mark II inte touchskärm, utan du får välja var du vill fokusera med joysticken.
Oavsett vilket är det inte speciellt lätt att fixa det samtidigt som man ska försöka få till något som liknar komposition när man filmar något som rör på sig.
Åtminstone inte om sporten är något typ ishockey eller handboll, som rör sig över rätt stora ytor.
 

magn

Aktiv medlem
Om jag inte minns fel har 7D Mark II inte touchskärm, utan du får välja var du vill fokusera med joysticken.
Oavsett vilket är det inte speciellt lätt att fixa det samtidigt som man ska försöka få till något som liknar komposition när man filmar något som rör på sig.
Åtminstone inte om sporten är något typ ishockey eller handboll, som rör sig över rätt stora ytor.
Det kanske är ett icke problem så länge jag följer det jag vill fokusera på??
 

apersson850

Aktiv medlem
När det gäller video i den här stilen behöver man inte hålla på med korta skärpedjup in absurdum heller. Inte är det så lätt heller, med de slutartider som oftast gäller.
Det är en annan sak när man tar stillbilder. Då vill man ofta ha en lite suddigare bakgrund, för att betona vad det är som man tycker är viktigt i bilden. Men på en rörlig bild fungerar hjärnan annorlunda. Den påminner ju mer om hur vi är vana att se omvärlden, och hjärnan är bra på att sortera ut vad som är viktigt bland det som rör sig omkring oss. Vi blir förvirrade när det är en frusen ögonblicksbild, bara.

Men i och med att man kan ha större skärpedjup är fokus inte lika kritiskt heller. Då kan man ägna sig mer åt att se till att rätt del av motivet är i sökaren, än att flytta AF-punkten.
 

magn

Aktiv medlem
När det gäller video i den här stilen behöver man inte hålla på med korta skärpedjup in absurdum heller. Inte är det så lätt heller, med de slutartider som oftast gäller.
Det är en annan sak när man tar stillbilder. Då vill man ofta ha en lite suddigare bakgrund, för att betona vad det är som man tycker är viktigt i bilden. Men på en rörlig bild fungerar hjärnan annorlunda. Den påminner ju mer om hur vi är vana att se omvärlden, och hjärnan är bra på att sortera ut vad som är viktigt bland det som rör sig omkring oss. Vi blir förvirrade när det är en frusen ögonblicksbild, bara.

Men i och med att man kan ha större skärpedjup är fokus inte lika kritiskt heller. Då kan man ägna sig mer åt att se till att rätt del av motivet är i sökaren, än att flytta AF-punkten.
Tolkar jag dig rätt om man säger att det kommer bli lika bra video vilken man än tar pga stor bländare och just att det är sport video?
 

PMD

Aktiv medlem
Om jag inte minns fel har 7D Mark II inte touchskärm, utan du får välja var du vill fokusera med joysticken.
Det, och avsaknaden av vridbar skärm, är faktiskt stora nackdelar om man ska videofilma mycket. Att kunna peka direkt på skärmen där man vill ha fokus är oerhört praktiskt och det går också att göra mjuka fokusåkningar genom att dra fingret längs skärmen. Klara pluspoäng för EOS 80D där alltså.

Men om man huvudsakligen ska ta stillbilder, och företrädesvis bilder av sånt som rör sig snabbt och oberäkneligt så tror jag nog att EOS 7D II är ett bättre val.
 
ANNONS