Annons

Tips på ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)

Le_sabre

Medlem
Hej

Jag behöver köpa en ny dator för bildbehandling. Använder både lightroom och Photoshop.
Har kikat lite och kommit fram till att det bör vara en ips skärm för att få bäst färgåtergivning å bra ram minne, men vad mer bör man tänka på?
Har ni några tips på en vettig laptop hade tänkt mig en runt 6000 kr?
 

pdahlen

Aktiv medlem
För 6000:- kanske du kan få Intel i5 generation 10 eller AMD R5 generation 4 samt 8 GB RAM, 512GB SSD. Det är ju ingen nackdel om det går att utöka RAM till 16, så att det finns lediga RAM platser. Du kan ju titta på prisjakt och ställa in sökvillkor där
 

pdahlen

Aktiv medlem
Håller på att leta ny dator själv. Jag har förstått att man får mer för pengarna med AMD 5 jämfört med i5, men någon annan får gärna bekräfta detta. Datorn du hittat har väl ung. den spec jag nämnde, förutom att det är generation 3 vad det betyder i prestanda vet jag inte.
 

Le_sabre

Medlem
Läste lite om dessa och vad jag förstår så verkar i5 va bra när det kommer till spel och AMD om man ska göra många saker samtidigt, vilket ju borde vara bra i detta sammanhang.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag skulle lägga på 2000 kr och få IPS, full HD, 500 GB SSD med 16 RAM. Så slipper du uppgradera i efterhand. Har sett att en del tillverkare har fasta ramminnen som inte går att uppgradera.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Du får nog svårt att hitta en ny laptop för 6000kr som är något att ha, jag skulle leta efter en begagnad premium dator för dom pengarna.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag skulle lägga på 2000 kr och få IPS, full HD, 500 GB SSD med 16 RAM. Så slipper du uppgradera i efterhand. Har sett att en del tillverkare har fasta ramminnen som inte går att uppgradera.
Tror att det är svårt att hitta en sådan för bara 2000:- mer. Jag håller själv på att leta efter en sådan och de jag har hittat har legat mellan 10000 och 12500:-, då har jag lagt mig på 16GB installerat och ledig RAM plats för ytterligare minst 8GB

I den lista jag skickade till TS så är det de datorer som har 8 GB installerat men har möjlighet till minst 12GB. Det var t.o.m några som hade utrymme för 64GB.

Jag kommer leta vidare, men även om jag nu vill ha minst 16GB, så är det inte säkert jag köper en med 16, det är troligen billigare att köpa en på 8 och själv uppgradera till 16 eller 32.

Något jag undrar, det finns gambling PC ofta med dedikerat grafikminne på 2 eller 4GB, ska man struntar i speldatorer eller är det till något värde? Kör LR och kommer troligen börja med Capture One
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Tror att det är svårt att hitta en sådan för bara 2000:- mer. Jag håller själv på att leta efter en sådan och de jag har hittat har legat mellan 10000 och 12500:-, då har jag lagt mig på 16GB installerat och ledig RAM plats för ytterligare minst 8GB

I den lista jag skickade till TS så är det de datorer som har 8 GB installerat men har möjlighet till minst 12GB. Det var t.o.m några som hade utrymme för 64GB.

Jag kommer leta vidare, men även om jag nu vill ha minst 16GB, så är det inte säkert jag köper en med 16, det är troligen billigare att köpa en på 8 och själv uppgradera till 16 eller 32.

Något jag undrar, det finns gambling PC ofta med dedikerat grafikminne på 2 eller 4GB, ska man struntar i speldatorer eller är det till något värde? Kör LR och kommer troligen börja med Capture One
Jag följde en länk i tråden. En Lenovo med dom specarna för 8300 kr. i5-processor, IPS, full HD, 500 GB SSD och 16 GB. Jag har aldrig lagt fokus på grafikkortet när det gäller laptop. Ofta brukar grafiken hänga med i prestandan i övrigt. Vill man ha en speldator är däremot grafikkortet viktigt, men för PS/LR funkar det mesta.
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Du får nog svårt att hitta en ny laptop för 6000kr som är något att ha, jag skulle leta efter en begagnad premium dator för dom pengarna.
Jag hade Iaf inte köpt någon begagnad, de nya processorerna brukar vara så mycket bättre än de äldre. Jag har redigerat bilder i LR i snart 10 år, i ”sämre datorer”.

Min förra dator var en i5 av generation 3-4 med 8GB RAM och en mekanisk disk. Jag gick från den till en i3 generation 6 och SSD disk och 8 GB RAM, enligt bild

Jag går igenom minst 50000 bilder per år som jag har fotograferat och redigerar mellan 5000-10000 bilder per år, så visst så går det med en i3 och 8GB. Det är 24Mpix bilder i raw jag redigerar.

Men även om det går så vill jag ha en snabbare hantering i nästa dator.

Denna har ändå gjort ett bra jobb och troligen redigerat en 20000 bilder och granskat några hundra tusen
 

Bilagor

pdahlen

Aktiv medlem
Jag följde en länk i tråden. En Lenovo med dom specarna för 8300 kr. i5-processor, IPS, full HD, 500 GB SSD och 16 GB. Jag har aldrig lagt fokus på grafikkortet när det gäller laptop. Ofta brukar grafiken hänga med i prestandan i övrigt. Vill man ha en speldator är däremot grafikkortet viktigt, men för PS/LR funkar det mesta.
Ok, bra att veta. Har du möjlighet att hitta den igen? Kanske är det något äldre generation av i5, jag gallrade bort de äldsta. Nu vet jag inget om den du hittade, men kanske är det ändå bättre att köpa en med 8GB med möjlighet till 24 eller jag såg en för runt 8 som hade möjlighet till 64GB än en på 16GB och där det är stopp
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Ok, bra att veta. Har du möjlighet att hitta den igen? Kanske är det något äldre generation av i5, jag gallrade bort de äldsta. Nu vet jag inget om den du hittade, men kanske är det ändå bättre att köpa en med 8GB med möjlighet till 24 eller jag såg en för runt 8 som hade möjlighet till 64GB än en på 16GB och där det är stopp
Kan inget om processorn, men den funkar säkert. Viktigt att skärmen är hyggligt bra om man vill redigera bilder. Jag skulle inte heller satsa på begagnad laptop. Desktop är enklare, pajar en bärbar kan det bli svårt att laga 👊


 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Jag följde en länk i tråden. En Lenovo med dom specarna för 8300 kr. i5-processor, IPS, full HD, 500 GB SSD och 16 GB. Jag har aldrig lagt fokus på grafikkortet när det gäller laptop. Ofta brukar grafiken hänga med i prestandan i övrigt. Vill man ha en speldator är däremot grafikkortet viktigt, men för PS/LR funkar det mesta.
Tack för länken. Passar på att ställa någon fråga till, processor hur viktigt är det, och är det någon större skillnad mellan AMD R5 och Core i5 och hur stor skillnad är det att gå till R7 eller i7? Är det tex bättre att ha i5 32GB jämfört med i7 med 16GB
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Tack för länken. Passar på att ställa någon fråga till, processor hur viktigt är det, och är det någon större skillnad mellan AMD R5 och Core i5 och hur stor skillnad är det att gå till R7 eller i7? Är det tex bättre att ha i5 32GB jämfört med i7 med 16GB
Jag kan bara svara för mig, brukar alltid fokusera på processorn, ramminne och lagringsdisk går alltid att uppgradera i efterhand. Hellre en kanonprocessor och mindre minne. Men viktigt då att RAM går att uppgradera. Tycker man ska fokusera på att det blir rätt från början, några tusenlappar upp eller ner spelar ingen roll tycker jag. Slår man ut det över datorns livslängd, kanske det blir nån krona om dagen. Viktig att man blir nöjd 👍

Dagens i5-processorer ser bra ut, tidigare hade jag valt i7 före i5. Helheten är viktigt, som en fungerande skärm. Tycker mitt exempel ovan se bra ut, eller om man kan hitta motsvarande specar till bättre pris?

Svårt o svara på i7 eller i5 med olika storlek på ramminne. Där spelar också in vilken generation det är. Senaste generationen i5 är bra och är de övriga specarna bra så låter det givet.

Kan dock inget om AMD på laptop, en del menar att AMD är på gång. Köpte själv AMD 12-core i julas och är nöjd, passar mig perfekt med supersnabba M2-minnen 👍
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Frågan är bara om den har en Ips skärm står bara full HD på specifikationen.
Enligt prisjakt så är det IPS, det är ändå konstigt varför den inte kostar en 3-4 tusen mer. En med R5 och halva hårddisk kostar runt 9000:-


Här listas de andra av samma grundstomme


CDON tar typ 12000:-
 
ANNONS