Annons

CFexpress typ B för stillbild med R5

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Det finns en ganska stor spridning i pris mellan CFexpress-kort av olika fabrikat och prestanda, har jag märkt. Om man plåtar stillbild med EOS R5, aldrig video, finns det då någon teknisk poäng i att ändå köpa de snabbaste (och dyraste) korten av etablerade fabrikat som SanDisk, Lexar eller Sony? Finns det bevis för att de dyrare korten, utöver snabbheten för video, har viktiga kvalitéer för stillbild? Berätta gärna om era erfarenheter!

Denna tråd handlar enbart om CFexpress-kort och eventuella skillnader i pris, kvalité och prestanda mellan olika fabrikat.
(Jag undanber mig alltså förnumstigt tyckande såsom "För en sådan dyr kamera skulle jag personligen aldrig snåla på minneskorten!". :))
 
Senast ändrad:

nikolaj

Aktiv medlem
Jag resonerade lite som du när jag skulle köpa minneskort till min R5:a. Jag kollade runt och det slutade med att jag köpte Agfa CFExpress Jag betalade ca 2400 för ett 256 GB med en Sandisk kortläsare.
När jag långt senare körde ett recovery program för att återställa några filer som jag råkat radera kunde jag se att det är ett Sandisk kort som brandats om.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det som många betalar för med de dyrare korten är garanterad lägsta hastighet. Det är en viktig egenskap för högupplöst video så att man inte riskerar tappade bildrutor eller korrupta filer.

För stillbild borde alla CFExpress-kort vara tillräckligt snabba. Jag tror faktiskt inte kameran utnyttjar potentialen i CFExpress-korten fullt ut. För om så vore fallet skulle vi se större skillnad i prestanda mellan SD-kort och CFExpress-kort.

Jag tror det är större anledning att vara försiktig i valet av SD-kort. Det är inte vanligt att tillverkare mörkar med skrivhastigheten och bara anger den högre läshastigheten.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag resonerade lite som du när jag skulle köpa minneskort till min R5:a. Jag kollade runt och det slutade med att jag köpte Agfa CFExpress Jag betalade ca 2400 för ett 256 GB med en Sandisk kortläsare.
När jag långt senare körde ett recovery program för att återställa några filer som jag råkat radera kunde jag se att det är ett Sandisk kort som brandats om.
Tack för svaret! Har du upplevt några problem med Agfa-korten? De hör ju till de billigare.
 

acke

Avslutat medlemskap
Det som många betalar för med de dyrare korten är garanterad lägsta hastighet. Det är en viktig egenskap för högupplöst video så att man inte riskerar tappade bildrutor eller korrupta filer.

För stillbild borde alla CFExpress-kort vara tillräckligt snabba. Jag tror faktiskt inte kameran utnyttjar potentialen i CFExpress-korten fullt ut. För om så vore fallet skulle vi se större skillnad i prestanda mellan SD-kort och CFExpress-kort.

Jag tror det är större anledning att vara försiktig i valet av SD-kort. Det är inte vanligt att tillverkare mörkar med skrivhastigheten och bara anger den högre läshastigheten.
Tack Magnus! Det är precis så mina tankar går. Bättre att lägga krutet på riktigt vassa SD-kort, tror jag.
 

baa

Aktiv medlem
Har använt SanDisk CFexpress-kort i drygt ett år i samtliga mina kamerahus utan problem, det ingår återställningsprogramvara och en bra garanti.
Betalar kanske lite mer än om jag valt något annat fabrikat.
Kanhända är det ingen skillnad förutom priset mellan fabrikaten men den risken vill inte jag ta.
Omkring 2500 Sek för ett 128 Gb kort är mycket pengar men de håller iof länge. Har resonerat likadan när det gällde CF och Cfast tidigare.

Kanske betalar jag lite extra för en falsk trygghet när jag valt att använda Sandisk-kort.
Handlar mina fotoprylar av kända återförsäljare och betalar kanske lite för deras garantier och kunnande också.

Vad som är rätt eller fel vet jag inte, men mina val känns bra för mig iaf.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
2500 kronor för 128 GB är lite mycket i min värld. Jag har köpt Prograde-kort för en tusing mindre.

Prograde är ett företag som startats av fd Lexar-anställda i USA som inte ville vara med när Lexar blev kinesiskt. Men tanke på att Canon själva köper av Prograde så är jag inte orolig att använda deras kort.

 

gunnargren

Aktiv medlem
2500 kronor för 128 GB är lite mycket i min värld. Jag har köpt Prograde-kort för en tusing mindre.

Prograde är ett företag som startats av fd Lexar-anställda i USA som inte ville vara med när Lexar blev kinesiskt. Men tanke på att Canon själva köper av Prograde så är jag inte orolig att använda deras kort.

Lite märkligt att det är lika billigt att köpa två st på 128 GB, som att köpa ett på 256 GB, brukar väl oftast vara billigare att köpa ett stort. Men tack för tipset, betydligt billigare än mitt nuvarande SanDisk-kort
 

Tims

Aktiv medlem
Jag köpte ett 512 GB Sandisk extreme pro tror jag det heter då den skulle räcka till och bli över i hastighet, även med 8K filmning om det skulle bli aktuellt.
Det hade säkert funkat med någon billigare variant men detta var det enda Scandinavian Photo hade i lager. Tycker det är något litet och hade gärna sett både 1 och 2 TB storlek på dessa.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag köpte ett 512 GB Sandisk extreme pro tror jag det heter då den skulle räcka till och bli över i hastighet, även med 8K filmning om det skulle bli aktuellt.
Det hade säkert funkat med någon billigare variant men detta var det enda Scandinavian Photo hade i lager. Tycker det är något litet och hade gärna sett både 1 och 2 TB storlek på dessa.
Är det något speciellt som gör att du måste köpa minneskort från Scandinavian Photo?
Själv köpte jag från Amazon enligt Magnus rekommendation ovan. Korten kom på ett par dagar och funkar fint än så länge. Man kan ha olika åsikter om Amazon, men det blev tveklöst mycket billigare än att köpa från en svensk butik.
 

Tims

Aktiv medlem
Är det något speciellt som gör att du måste köpa minneskort från Scandinavian Photo?
Själv köpte jag från Amazon enligt Magnus rekommendation ovan. Korten kom på ett par dagar och funkar fint än så länge. Man kan ha olika åsikter om Amazon, men det blev tveklöst mycket billigare än att köpa från en svensk butik.
Nej, det har jag missat helt. Köper helst från butik över disk i händelse av garantiåtagande och liknande.
 

Peter_T

Medlem
Nej, det har jag missat helt. Köper helst från butik över disk i händelse av garantiåtagande och liknande.
Har köpt minneskort till min R5:a både från amazon Sverige och Tyskland. Snabb leverans och samma kort som i svenska butiker. Korten kom på två dagar.
Hade problem med mitt första Lexar 2000x 128 Gb SDXC. Den funkade inte alls med R5. Chatt med tyska supporten, inga problem, alla pengar tillbaks och fri returfrakt och byte till SanDisc extreme pro SDXC.
Funka hur bra som helst.
Har även köpt CFexpress kort via amazon.
Peter
 

Tims

Aktiv medlem
Har köpt minneskort till min R5:a både från amazon Sverige och Tyskland. Snabb leverans och samma kort som på svenska butiker. Korten kom på två dagar.
Hade problem med mitt första Lexar 2000x 128 Gb SDXC. Den funkade inte alls med R5. Chatt med tyska supporten, inga problem, alla pengar tillbaks och fri returfrakt och byte till SanDisc extreme pro SDXC.
Funka hur bra som helst.
Peter
Är 512 GB största storleken? Jag hittar inga som är större än så.
 

Tims

Aktiv medlem
Prograde 1TB finns på Amazon.se och kostar 7500.
Tack för tipset, jag kikade men vad är Amazon för sida egentligen? Finns det någon svensk sida, där en svensk skrivit produktinformationen. Är det originalprodukt eller pirat?
Fruktansvärd sida rent ut sagt. Är det någon prao-elev som skrivit om produkterna? Kollade några andra produkter där och det verkar vara samma usla språkbruk där.
Vad är grejen, ser ut som en fejk-sida. Har de någon fysisk butik man kan gå in och klämma och känna på grejerna?

E: Varför listas inte Amazon på Prisjakt?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack för tipset, jag kikade men vad är Amazon för sida egentligen? Finns det någon svensk sida, där en svensk skrivit produktinformationen. Är det originalprodukt eller pirat?
Fruktansvärd sida rent ut sagt. Är det någon prao-elev som skrivit om produkterna? Kollade några andra produkter där och det verkar vara samma usla språkbruk där.
Vad är grejen, ser ut som en fejk-sida. Har de någon fysisk butik man kan gå in och klämma och känna på grejerna?

E: Varför listas inte Amazon på Prisjakt?
Jag tyckte likadant men la en beställning på några saker och det kom fortlöpande besked om leveransen och det tog bara några dagar så kunde jag hämta ut det. Tror t.o.m att det var fraktfritt eller iaf låg fraktkostnad. Så efter det köpet så ändade jag uppfattning, att sedan översättningen är bedrövlig får man då stå ut med
 

acke

Avslutat medlemskap
Så efter det köpet så ändade jag uppfattning, att sedan översättningen är bedrövlig får man då stå ut med
Precis så är det! Amazon.se är uselt (och ofta komiskt) översatt, men sajten funkar klockrent. Jag har beställt grejer 6-7 ggr under våren 2021, och det har funkat fint. Har aldrig blivit besviken. Allt har levererats på utlovad tid, och fraktfritt varje gång.
Man får tänka på att Amazon är en handelsplats, så grejer kan skeppas från hela världen. En fraktfri leverans från Kina tog några veckor, men kom fram på utlovat datum.

Personligen har jag inga problem att bortse från usla översättningar, om jag kan göra en bra affär.
 
Senast ändrad:

Tims

Aktiv medlem
Precis så är det! Amazon.se är uselt (och ofta komiskt) översatt, men sajten funkar klockrent. Jag har beställt grejer 6-7 ggr under våren 2021, och det har funkat fint. Har aldrig blivit besviken. Allt har levererats på utlovad tid, och fraktfritt varje gång.
Man får tänka på att Amazon är en handelsplats, så grejer kan skeppas från hela världen. En fraktfri leverans från Kina tog några veckor, men kom fram på utlovat datum.

Personligen har jag inga problem att bortse från usla översättningar, om jag kan göra en bra affär.
Okej, tack för era svar. Men varför gör inget svenskt företag en sida som är bra?
Vad är Amazon egentligen, är det en prisjämförelse-site?
Det faller på att mycket av Canon och Apple-prylarna ibland är dyrare än samma i etablerade svenska butiker.

Och min fråga kvarstår, varför listas inte Amazon på Prisjakt?

Halva priset på just detta CF Expresskort jämfört med B&H och jag litar på det gamla talesättet "Verkar det för bra för att vara sant, är det troligtvis inte sant"

Kommer premiumobjektiv och Apple-prylar till halva priset också emellanåt?

Ursäkta alla frågor men jag är genuint nyfiken.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag skulle säga det är ett paraply för många olika leverantörer. Ungefär som Alibaba express som jag handlade av tidigare. Alibaba var också billiga på massa prylar men hade liknade ”högre” priser på märkesprodukter. Jag hade innan denna tråd inte köpte ett minneskort där, men kan man bara vara säker på att det verkligen är ett Prograde och att detta är likvärdigt andra märkeskort? Här blir det ju att satsa allt på ett kort, det kan ju skita sig om det går illa
 

acke

Avslutat medlemskap
Okej, tack för era svar. Men varför gör inget svenskt företag en sida som är bra?
Vad är Amazon egentligen, är det en prisjämförelse-site?
Det faller på att mycket av Canon och Apple-prylarna ibland är dyrare än samma i etablerade svenska butiker.

Och min fråga kvarstår, varför listas inte Amazon på Prisjakt?

Halva priset på just detta CF Expresskort jämfört med B&H och jag litar på det gamla talesättet "Verkar det för bra för att vara sant, är det troligtvis inte sant"

Kommer premiumobjektiv och Apple-prylar till halva priset också emellanåt?

Ursäkta alla frågor men jag är genuint nyfiken.
Som sagt, Amazon.se är en handelsplats som förmedlar produkter från många leverantörer. Allt är inte billigt på Amazon, men om man tar sig tid att leta så kan man göra fynd. Själv har jag köpt bl.a. minneskort (CFexpress och SD), batterier, filter, stativtillbehör och hårddiskar. Allt har varit av prima kvalité, och 20-50% billigare än lägsta svenska pris på Prisjakt.

Jag har aldrig sett några fyndpriser på Amazon på kameror och objektiv av kända märken. Inte heller på Apple-produkter.

Dina övriga frågor har jag inga svar på, och jag vill inte heller spekulera. Bättre att du frågar Prisjakt direkt.
 
ANNONS