Annons

Uppdatera Windows 10, ver 1909 till 20H2

Produkter
(logga in för att koppla)

Haraldus

Aktiv medlem
Hej,
jag har en ca 5 år gammal WINDOWS dator som har WIN 10 MED VERSION 1909. Jag har ända från början fått automatiska besked om att nya uppdateringar finns men dessa har aldrig kunnat genomföras. Har frågat Microsoft hur man ska kunna utföra denna uppdatering från 1909 men de svarar aldrig. Jag har även läst en massa artiklar om hur man ska göra för att uppdatera men det har aldrig fungerat. Har köpt en ny Win 10 pro och försökt att ersätta 1909 med denna men det enda som hänt är att den nya nyckeln accepterats men versionen är fortfarande 1909. Vet om att Microsoft slutat att uppdatera 1909 sedan mitten på maj i år. Finns alltså inget sätt att ens ersätta 1909 med en nyinköpt Windows 10 Pro?
/Harald
 

mikoto

Aktiv medlem
När du löste in windows 10 Pro licensen låste du nog bara upp fler funktioner i din nuvarande installation, det påverka den nog inte i övrigt. Använder du windows update när du försöker uppdatera?

Det första du kan testa om den automatiska uppdateringen inte fungerar är att använda den nedladdningsbara uppdateringsassistenten på den här länken: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Om det inte går med den heller så behöver du nog testa installera om windows helt, då media creation tool på samma länk ovan så kan du skapa ett installationsmedia av ett usb minne och installera om datorn. Detta är ju ett lite smärtsammare alternativ dock såklart.
 

martley

Aktiv medlem
En ren spekulation, men du skriver att datorn ör 5 år gammal. JAg har för mig att installern gär nån slags hårdvaruskanning för att fastställa att manskinen uppfyller hårdvarukraven för den nya windows-versionen. Möjligen ka ndet vara något sådant.
JAg hade en gång en dator som levererades med windows 98 och som jag lyckadest tvinga på Windows 7 på, vilket gjorde att den faktiskt blev lite snabbare. Men sen när Windows 10 kom så fanns det ett kompatibilitetstest från Microsoft man kunde köra för att avgöra ifall det gick att installera Windows 10 på datorn. När jag körde det testet blev jag efter en stund omdirigerad till en e-handessida som sålde nya datorer.
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag kör Win 10 20H2 och OS-version 19042.1052 på en 10 år gammal Hp och det går alldeles utmärkt så enbart ålder är inget hinder.
 

Johan_G

Aktiv medlem
Om Windows update inte vill fungera kan du ladda hem installationsprogrammet för senaste Windows10-versionen från Microsoft. https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Sätt i ett FAT32-formaterat USB-minne och välj det för att skapa installationsmedia.
Starta om datorn med USB-minnet i. Här kan du behöva gå in i datorn BIOS/UEFI och välja USB-enheten som startenhet.
När datorn startar från USB-minnet kommer du få alternativen att uppdatera eller fullständig installation.
Välj uppdatera.

Du kan också starta installationen/uppgraderingen direkt inifrån Windows med hjälp av verktyget, dock finns en (mycket liten) risk att det inte fungerar som det ska.
 
ANNONS