Annons

Vad har hänt? Huset eller objektivet? Canon 70d och Tameron 70-210 objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

High

Medlem
Har använt den i flera år nu för att fota fr a fotboll.
På matchen i veckan på kvällen blev helt plötsligt fotona väldigt underliga med en ljus kil i bilden.
Detta kom när strålkastarna gick på så jag började fundera om det hade med det att göra? Eller om jag kommit åt någon inställning som jag inte är medveten om (körde i M-läge) eller om något helt plötsligt gått sönder....?

Vad tror ni?
 

Bilagor

J O Härnström

Aktiv medlem
Aha tack för svaret!
f-n.... :( Hade hoppats på ngn inställning...
Är man helt körd? Hemförsäkring?
Garantitiden brukar var 1 år. Konsumentköplagen 3 år men då måste köparen bevisa att det var fel på varan från början vilket lär vara svårt när det gäller en slutare.
Hemförsäkringen täcker inte slitage. Om kameran var skadad pga att man t.ex tappar den i betongen så kan hemförsäkringen gå in. Men med en sådan här kamera räknar man ned värdet väldigt snabbt (per år) så förmodligen skulle självrisken bli lika hög som ersättningen för skadan. Men det skadar ju inte att höra med sitt försäkringsbolag.
 

High

Medlem
Är det något man kan göra själv? Har för mig att jag läste om det i någon tråd här (hittar inte den längre...)
Kan man se vad som är trasigt på något sätt? Det finns ju en hel del "billiga" delar att köpa på nätet/Ebay t ex. Just nu fungerar det ju att ta bilder i dagsljus
 

High

Medlem
Slutaren ska kalibreras efter byte. SPT för 2000 kr är ett sådant program som man gör det med.
:((y) Ok, bara börja jaga nytt hus....

Tips på bra ersättningshus för ungefär samma peng?
70D har fr a använts till att fotografera ungdomsfotboll med helt ok resultat. 2000D? 850D?
 
Senast ändrad:

alljoh

Aktiv medlem
:((y) Ok, bara börja jaga nytt hus....

Tips på bra ersättningshus för ungefär samma peng?
70D har fr a använts till att fotografera ungdomsfotboll med helt ok resultat. 2000D? 850D?
Har du testat att ta flera bilder, gärna under liknande förhållanden. Jag tycker att det ser ut som att det verkar vara någon trasig belysning på planen.
 

Bilagor

High

Medlem

befl

Aktiv medlem
Eftersom du fotograferar fotboll behöver du enkamera som är hyfsat snabb så jag förelår att du letar efter en begagnad 80d. Då kan du använda alla objektiv och du kommer att känna igen dig i hanteringen. Vill du ha en riktigt snabb så kolla efter en 7D mk II.
 

martley

Aktiv medlem
Om vi håller oss till APS-C:
En begagnad 80D verkar rimligt för den budgeten, eller om man kan hitta en återförsäljare som fortfarande har kvar en ny 80D som de vill bli av med, i skuggan av 90D och hela R-serien, den kan inte kosta lika mycket som en 90D i alla fall. Ett annat alternativ är en begagnad 7D mk II, också i samma prisklass, den är i alla fall grymt snabb, 10 bilder/sek.

Om det är EF-gluggar och inte EF-S som ska återanvändas så kan ju förstås ett 1D mk IV-hus som nämndes vara intressant, om man vill ha en riktigt stor kamera. Den större sensorn påverkar förstås bildvinkeln så att telena inte förstorar riktigt lika mycket.
 

High

Medlem
Beggad 7D MK2 beställd, ska hämtas imorgon:)
Verkar riktigt skarp för mina behov och förmodligen även en förbättring, inte minst med tanke på det snabbare o bättre autofokuset jag får
 

martley

Aktiv medlem
Beggad 7D MK2 beställd, ska hämtas imorgon:)
Verkar riktigt skarp för mina behov och förmodligen även en förbättring, inte minst med tanke på det snabbare o bättre autofokuset jag får
👍
Många har hoppats på en 7D mk III, det hade varit dags för en sån med tanke på tidsspannet mellan 7D och 7D mk II, men det blir nog ingen sån, det blev 90D som kom i stället, och numera ligger nog fokuset hos Canon mera på den spegellösa sidan.
 
ANNONS