Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Solcellsladdning

Produkter
(logga in för att koppla)

D Gulliksson

Aktiv medlem
Vad har ni för erfarenhet när det gäller laddning av kamerabatterier med hjälp av solceller? vad är exempelvis en rimlig storlek på solcell om man ska ladda ett par kamerabatteri, mobil eller en powerbank?

Tanken är att jag å en kompis ska dra iväg framåt våren och tälta ett antal nätter och då kommer vi inte ha tillgång till ström.

Jag har kikat lite på nedan.

Ös på med era erfarenheter och tankar :)
 

hornavan

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att solceller är bökiga och långsamma, om du inte köper en större utrustning.
nu finns det powerbank som ger upp till 50k amp, mycket behändigt.
 

BTLulle

Medlem
Power banks är nog det mest pålitliga, ska ni vandra så är de ju bara möjligt ladda från solen korta stunder, om de nu är sol. jag använder en Goal zero yeti 200x, men den vill man ju inte släpa så långt, mera portabelt är ju då min Döör SC-10000 som jag har en Rav power solpanel på 21w till, sitter ju solpanel på döör powerbanken men det tar 72 timmar ladda den med den :(. Så mitt tipps är powerbanks och solcellladdning som en bonus. Kolla Morten Hilmers utrustningslista, ca 1 timme och 12 minuter in i filmen pratar han om solcellsladdning och powerbanks, 2 MONTH PHOTOGRAPHY EXPEDITION - the equipment I bring | camera gear, solar power, camping gear etc. - YouTube
 

Ventures

Aktiv medlem
Hur många mA är laddströmmen i en vanlig laddare? Hur stor solpanel behövs för samma strömstyrka? Det brukar ta ett par timmar att ladda ett batteri så solen behöver ju lysa också.
 

D Gulliksson

Aktiv medlem
Power banks är nog det mest pålitliga, ska ni vandra så är de ju bara möjligt ladda från solen korta stunder, om de nu är sol. jag använder en Goal zero yeti 200x, men den vill man ju inte släpa så långt, mera portabelt är ju då min Döör SC-10000 som jag har en Rav power solpanel på 21w till, sitter ju solpanel på döör powerbanken men det tar 72 timmar ladda den med den :(. Så mitt tipps är powerbanks och solcellladdning som en bonus. Kolla Morten Hilmers utrustningslista, ca 1 timme och 12 minuter in i filmen pratar han om solcellsladdning och powerbanks, 2 MONTH PHOTOGRAPHY EXPEDITION - the equipment I bring | camera gear, solar power, camping gear etc. - YouTube
Tack för input :)
Vi kommer förmodligen ha tältet som basecamp och sedan utgå därifrån. Min tanke är att man skulle kunna ha solpanelen upphängd över tältet och låta en eller ett par powerbank vara inkopplad för laddning under tiden man inte är där. Sedan på kvällen/natten så laddar man batterier via dessa powerbanks som då förhoppningsvis är full-laddade.
Jag har dock ingen aning om hur lång tid det tar att ladda upp en större powerbank via solcell. vet bara att när man laddar upp en sådan hemma i eluttaget så tar det ju säkert 4-5h om ens det räcker...
Kamerabatteriet tar ca 2-3 timmar att ladda i eluttaget. Hur lång tid kan detta ta om man laddar den via en powerbank?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Tack för input :)
Vi kommer förmodligen ha tältet som basecamp och sedan utgå därifrån. Min tanke är att man skulle kunna ha solpanelen upphängd över tältet och låta en eller ett par powerbank vara inkopplad för laddning under tiden man inte är där. Sedan på kvällen/natten så laddar man batterier via dessa powerbanks som då förhoppningsvis är full-laddade.
Jag har dock ingen aning om hur lång tid det tar att ladda upp en större powerbank via solcell. vet bara att när man laddar upp en sådan hemma i eluttaget så tar det ju säkert 4-5h om ens det räcker...
Kamerabatteriet tar ca 2-3 timmar att ladda i eluttaget. Hur lång tid kan detta ta om man laddar den via en powerbank?
Mina LP-E6 gick att ladda med en USB-laddare samt med Linocell Solcellsladdare 20 W. Fick dock inte upp full styrka på batterierna då laddaren stängde av runt 70%.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Leta upp danska naturfotografen Morten Hilmer på Youtube, han har någon film där han visar vilken utrustning han hade på sin 50-dagars fototripp till norra Kanada. Bland annat hade han några stora, vikbara solpaneler.
 

D Gulliksson

Aktiv medlem
Leta upp danska naturfotografen Morten Hilmer på Youtube, han har någon film där han visar vilken utrustning han hade på sin 50-dagars fototripp till norra Kanada. Bland annat hade han några stora, vikbara solpaneler.
Såg att peter tipsade om den med. Jag har nog banemig sett den för längesedan (innan detta var intressant för mig). Jag får kolla på den igen :)
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag köpte den där med 20 watt på Kjell. Den laddade en sportklocka galant men när jag laddade mobilen i ett norrfönster utan direkt sol gnällde telefonen att det var för svag laddning. Jag får testa i ett soligt fönster. Ska man tolka strömstyrkan som I=P/U så ska den alltså leverera upp till 4A. Det låter mycket tycker jag och risk för att det blir varmt någonstans.
 
ANNONS