Annons

Bra böcker som hjälper oss att bli bättre?

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Nu 2022, vilka böcker med tips på hur man förbättrar sin teknik rekommenderas?
Att förbättra sin teknik inom fotografi, det är ett väldigt vitt begrepp. Du får nog vägleda forumet genom att specificera vilken slags fotografi det handlar om, vilken nivå du ligger på och vilka tekniska brister som du vill förbättra.
 

acke

Avslutat medlemskap
Håller med ovanstående talare. Dessutom böcker 2022? Jovisst, det kan ha sin charm. Men YouTube är ju knökfullt med gratis lärdom så det räcker och blir över.
Det är ytterst individuellt hur olika människor tar till sig information. Själv lär jag mig saker mycket bättre och snabbare genom att läsa skriven text, i böcker, i tidningar och på nätet. Jag vet att somliga gillar att titta och lyssna på Youtube-videos, men för mig är sådant rena sömnpillret. Kan sällan hålla mig vaken och koncentrerad i mer än 30 sekunder. :sleep:

Så visst fyller skrivna texter om fotografi en funktion, för somliga av oss. :)

Åter till huvudspåret: Böcker för den som vill förbättra sin teknik.
 

gunte

Aktiv medlem
Det är ytterst individuellt hur olika människor tar till sig information. Själv lär jag mig saker mycket bättre och snabbare genom att läsa skriven text, i böcker, i tidningar och på nätet. Jag vet att somliga gillar att titta och lyssna på Youtube-videos, men för mig är sådant rena sömnpillret. Kan sällan hålla mig vaken och koncentrerad i mer än 30 sekunder. :sleep:

Så visst fyller skrivna texter om fotografi en funktion, för somliga av oss. :)

Åter till huvudspåret: Böcker för den som vill förbättra sin teknik.
Det finns faktiskt en svensk där jag lyckats klara av 40 sekunder :)

Annars i bokväg är "Naturen som Fotomotiv" av Terje Hellesö ett säkert kort men kan vara knepig att få tag på, bibblan kanske?
 

Phunkey

Aktiv medlem
Det finns faktiskt en svensk där jag lyckats klara av 40 sekunder :)

Annars i bokväg är "Naturen som Fotomotiv" av Terje Hellesö ett säkert kort men kan vara knepig att få tag på, bibblan kanske?
Handlar den om Photoshop? ;)

Föredrar också youtube.

Förutom böcker så är det extremt viktigt att kunna få bra feedback. Kanske ska du leta upp den lokala fotoklubben och engagera?
Vad gäller böcker, beroende på vad du gillar och har för fotoutrustning. Kan vara lärorikt att lära sig något nytt, genom att fota annat som man annars inte brukar göra.
 

Cubadust

Aktiv medlem
Som redan sagts, utan att veta vad du menar med teknik så är det svårt att svara på. Aperture har en serie med böcker skriva av fotografer men det handlar väl mest om hur dom tänker när det gäller kompositioner och hur man läser färg och hur foton kan berätta en historia. Det är väl teknik i sig men inte teknik som i att kunna läsa ett histogram.
Tex "Richard Misrach on Landscape and Meaning" och Todd Hidos bok. Nu gillar jag ju dom väldigt mycket som fotografer så för mig är det mer som att se en behind the scenes från en bra film.
 

Light Head

Aktiv medlem
Var skall man börja?

När man är hyfsat mycket glad amatör så känns det som att allt är intressant och spännande.

Men, havet, himmel, solnedgång, dimma, skymning Är en väg. En annan är porträtt,, eller varför inte arkitektur?

Om man har hyfsad kläm på exponering, och mest använder M-läget, säger det något om min nivå?
 

ducedo

Aktiv medlem
Som Jonas nämner så hänger det lite på din definition av "teknik" men jag tolkar det som att du mer generellt är ute efter att ta bättre bilder.

Jag skrev ihop en boklista för några år sedan som fortfarande håller.


Tror det är positivt att lära sig vokabulär för att kunna dissekera och tala om bilder men sedan lär man sig mest av att själv göra och att studera bilder. Jämför bilder med liknande motiv och försök sätta ord på varför du föredrar ett foto framför ett annat. T.ex. Arnold Newmans miljöporträtt, William Egglestons färger, Fan Hos komposition, Michael Kennas minimalism, osv.

Nu faller jag utanför ämnet men jag rekommenderar även den här klassiska övningen. Den kan se väldigt simpel ut men det är väldigt givande.

 

acke

Avslutat medlemskap
Var skall man börja?

När man är hyfsat mycket glad amatör så känns det som att allt är intressant och spännande.

Men, havet, himmel, solnedgång, dimma, skymning Är en väg. En annan är porträtt,, eller varför inte arkitektur?

Om man har hyfsad kläm på exponering, och mest använder M-läget, säger det något om min nivå?
Är det i fototekniken du känner att du har brister? Fotografi handlar ju om så oändligt mycket mer än bara tekniskt kunnande, t.ex. bildseende, komposition, kreativitet, fantasi, experimentlusta, gritt, planering, hårt arbete, tidiga morgnar, social förmåga, … sådant man kallar ”mjuka” färdigheter.

Jag känner flera fotografer som är tämligen ointresserade av fototeknik, men som ändå tar fantastiska bilder. De har mycket av de mjuka faktorerna. En gemensam nämnare är att de fotograferar ofta och mycket.

Därmed inte sagt att det är dumt att läsa böcker om fototeknik. Jag försöker bara nyansera bilden lite.
 

atotowi

Aktiv medlem
Jag som starkt ogillar receptböcker dvs gör så här så blir allt bra typ Scott Kellby.
Så jag tipsar om Light, Sience and Magic av Fil Hunter, Steven Biver och Paul Fuqua. Som börjar med att gå igenom hur ljus beter sig för att sen gå in på olika situationer och hur man hanterar dom.
 

Ventures

Aktiv medlem
Finns det böcker om hur man tar sig upp tidigt på morgonen och om hur man får tid att söka upp och vänta in motiven?
Jag saknar tiden eftersom det finns så mycket annat som ska göras. De bilder man tar är de som dyker upp framför näsan då man har kameran beredd.
Då ska man ha "tekniken" i ryggmärgen. Både att kameran har rätt inställningar och kompositionen.
Jag tycker Youtube är en bra källa. Är man nyfiken på något så ligger det en sökning bort. Man får förstås vara kritisk för allt är inte guld.
Böcker om teknik känns ofta väldigt daterade då utvecklingen snabbt går framåt. Jag spontanköpte en relativt ny bok av Scott Kelby på fotografiska och läsupplevelsen var "jaha".
Att bläddra i fotoböcker kan vara inspirerande, men samtidigt riskerar man att kopiera. Det kan förstås vara intressant att visa för sig själv att man "kan".
För övrigt tycker jag att många bilder av de gamla "mästarna" kan vara tråkiga i dagens ögon. Inte minst Ansel Adams svartvita landskapsbilder från Yosemite. 😉
 

Light Head

Aktiv medlem
Youtube, tycker det är för mycket som att kolla på en kock i ett morgonprogram ”jag har förberett lite” och vips är allt klart och ser fantastiskt ut.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Kan ju tipsa om 1X:s bokserie "Fotografens bästa bilder och hur de kom till". Finns en hel del fina bilder där och som sagt så berättar fotografen bakom varje bild hur de gick tillväga för att ta just den bilden.

F ö tycker jag (som många andra), att Nigel Dawson på YT university är en bra och beskrivande fotograf, samt Photography life. Sedan vet jag inte om man blir en så mycket bättre fotograf av att ta del av det föreslagna, snarare blir man uppmärksammad på att bakom en riktigt bra bild, ligger det mycket arbete.

Att lyckas knäppa en bra bild på ren chans är ungefär som att vinna på lotteri, man måste ha mycket tur. Jag är angelägen att tro att riktigt bra bilder ( vilket f ö är ett subjektivt begrepp), sällan kommer till av en slump, utan det krävs mycket planering och kunskap för att lyckas.

Åtminstone är det den slutsatsen jag landat i, efter att ha tagit del av fotografiska publikationer i olika utföranden (tidningar, böcker och internet), genom åren. Sedan räcker inte kunskap, vill man bli framgångsrik bör man också skaffa sig ett personligt bildspråk som tilltalar en större publik, och det är något som man näppeligen kan läsa eller köpa till sig, utan det måste man utveckla genom att helt enkelt fotografera.

Som redan påpekats är det lätt att man kopierar andra om man bara tar del av andras publikationer. En fotograf som har ett säreget uttryck i sitt bildskapande (tycker jag), är Terje Hellesö här på Fs.
 
Senast ändrad:

bach7617

Aktiv medlem
För att gjuta olja på vågorna vill jag tipsa om Lars Darebergs utmärkta videoblogg som väldigt ofta handlar om... fotoböcker!
Nu kanske det inte är så mycket "gör så här och sen så" men böckerna som presenteras är otroligt spännande och ger nåt helt annat än youtube ( som naturligtvis har sina stora fördelar). Det spelar väl ingen roll om det är böcker eller youtube – det enda som utvecklar på riktigt är den egna övningen.
 
Senast ändrad:
ANNONS