Annons

Canon R7 kommer snart?

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Enligt envisa rykten på olika sajter (kanske mest på canonrumors.com) ska Canon presentera den första kameran med aps-c-storlek på sensorn och RF-fattning den 24 maj. En efterföljare till 7D och 7DII som gissningsvis kommer att heta R7.Sensor med 32 Mp och IS, dubbla kortplatser osv. Förutsätter att den får lika avancerat AF-system som R5 och R6. Och en ganska rejäl prislapp. Skulle dock passa mina "behov" ypperligt, med nya RF100-500.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Gissar på pris 24.000:- respektive 11.500:-. Vad tror Ni?
Låter optimistiskt, om nu är en professionell APS-C men kanske möjligt om det är mer åt entusiast hållet. Vet inget om Canons men om Nikon gör en APS-C variant av Z9 såsom D5 och D500 med samma AF modul som Z9 så tror jag mer på runt 35000:-. Det ryktas om en Z70 men det känns mer som det blir en entusiast mer än professionell, man får se.
 

Marteric

Aktiv medlem
Låter optimistiskt, om nu är en professionell APS-C men kanske möjligt om det är mer åt entusiast hållet. Vet inget om Canons men om Nikon gör en APS-C variant av Z9 såsom D5 och D500 med samma AF modul som Z9 så tror jag mer på runt 35000:-. Det ryktas om en Z70 men det känns mer som det blir en entusiast mer än professionell, man får se.
Tänkte spontant på R6 med ett pris runt 27.500:-, men precis som du är inne på kommer R7 ha etn del ”häftigare features”…så kan nog bli en del extra. Hur som helst blir det spännande dagar i slutet av maj…
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tänkte spontant på R6 med ett pris runt 27.500:-, men precis som du är inne på kommer R7 ha etn del ”häftigare features”…så kan nog bli en del extra. Hur som helst blir det spännande dagar i slutet av maj…
Jag räknar nog med att priset snarare kommer att ligga lite över R6 än under. Kameror och optik i det här entusiastsegmentet har ju blivit rejält dyrare de senaste 10-15 åren.
 

bach7617

Aktiv medlem
Ursäkta en amatörfråga men vilka objektiv tror ni kommer att fungera? Jag antar vanliga RF men blir det en ny ” RF-S” standard? Och hur kommer EF och EF-S att fungera? Med egen nyintroducerad adapter eller vanliga EF till RF adaptern? Den senare klarar ju även EF-S objektiv till fullformat men hur blir det tvärtom? Svårt det där med sensorsnyta och utsnitt….
 

Brix

Aktiv medlem
Ursäkta en amatörfråga men vilka objektiv tror ni kommer att fungera? Jag antar vanliga RF men blir det en ny ” RF-S” standard? Och hur kommer EF och EF-S att fungera? Med egen nyintroducerad adapter eller vanliga EF till RF adaptern? Den senare klarar ju även EF-S objektiv till fullformat men hur blir det tvärtom? Svårt det där med sensorsnyta och utsnitt….
Alla objektiv lär ju fungera precis som på vilken RF-kamera som helst. Sen kommer de ju såklart släppa några APS-C specifika objektiv också.
RF-S 18-45mm IS och RF-S 18-150mm IS ser det ut som de kommer släppa samtidigt som R7 och R10 nu iaf.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Alla objektiv lär ju fungera precis som på vilken RF-kamera som helst. Sen kommer de ju såklart släppa några APS-C specifika objektiv också.
RF-S 18-45mm IS och RF-S 18-150mm IS ser det ut som de kommer släppa samtidigt som R7 och R10 nu iaf.
Ja den stora frågan blir om Canon ämnar släppa några mer professionella cropzoomar till APS-C RF. Annars blir ju R7 en niche kamera för att ha som teleförlängare till telen. Då kanske det blir mer mångsidigt att köpa en FF R-serie kamera med TC eller beskära istället?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vilka professionella zoomar gjorde Canon för APS-C specifikt för EF?
Inga AOS-C L objektiv men jag anser att 17-55/2,8 ändå tillfredsställde dessa behov hos APS-C användare. EOS-M systemet saknar motsvarigheter. Vad jag skulle sagt var huruvida Canon kommer erbjuda ambitiösa f/2,8 zoomar för ett RF AOS-C system eller blir det rena amatörobjektiv för APS-C som kommer släppas?
 

apersson850

Aktiv medlem
Ambitiösa objektiv finns ju redan för fullformat. Ska man göra ett med samma ambitioner för ett mindre format är risken förstås att det ändå blir så dyrt att skillnaden blir för liten.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ambitiösa objektiv finns ju redan för fullformat. Ska man göra ett med samma ambitioner för ett mindre format är risken förstås att det ändå blir så dyrt att skillnaden blir för liten.
Kanske, men då som jag skrev i mitt första inlägg blir denna R7 inget annat än en teleförlängare varför man kanske istället skall skaffa FF med TC för att ha något mer mångsidigt. Kommer man ha en R7 som enda kamera om enda normalzoomen för formatet är en f/3,5-5,6 kitzoom?
 

VargenW

Aktiv medlem
Jag trodde och hoppades att det skulle komma en uppföljare till EOS RP, alltså liten nätt hyfsat billig fullformat. Men det verkar inte vara så?
 

nivas

Aktiv medlem
Ursäkta en amatörfråga men vilka objektiv tror ni kommer att fungera? Jag antar vanliga RF men blir det en ny ” RF-S” standard? Och hur kommer EF och EF-S att fungera? Med egen nyintroducerad adapter eller vanliga EF till RF adaptern? Den senare klarar ju även EF-S objektiv till fullformat men hur blir det tvärtom? Svårt det där med sensorsnyta och utsnitt….
Ryktena har väl tidigare sagt att det inte verkar vara några RF-S på gång.
Däremot så funkar ju EF-S bra redan idag på t.ex. R6 och R5.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ryktena har väl tidigare sagt att det inte verkar vara några RF-S på gång.
Däremot så funkar ju EF-S bra redan idag på t.ex. R6 och R5.
Nja, det aktuella ryktet om R7 och R10 inkluderar några RF-S-objektiv. Skulle vara förvånad om det inte skulle komma en motsvarighet till klassiska 17-55/2,8 så småningom.
 

apersson850

Aktiv medlem
Kommer man ha en R7 som enda kamera om enda normalzoomen för formatet är en f/3,5-5,6 kitzoom?
Nej, det kanske man inte har. Jag vet inte. Själv har jag övergivit APS-C för fullformat, så om jag ska se till mig själv är jag en indikation på att det inte hjälper med alla EF-S objektiv till spegelreflexerna ens. Jag sålde de som gick att sälja, bytte bort ett mot en påse bullar. Resten är på permanent utlåning till ena dottern, med några resterande EF-S objektiv, som jag inte sålt.
 
ANNONS