Annons

Skärpa på självporträtt med självutlösaren

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats G

Aktiv medlem
Med en fokuspunkt och stor bländare, kan det bli fel. Med flera fokuspunkter och liten bländare blir det rätt, men möjligen trist. Ta många exponeringar, så blir kanske någon i ditt tycke bra.
 

Ventures

Aktiv medlem
I vissa fall kan man se in i objektivet när centrum (fokuspunkten) är mot ögat. Annars hjälper en separat monitor om man inte har och kan se en vikbar display. Annars får man väl ha som gamla tiders porträttfotografer, en ställning bakom huvudet så att man inte kan röra sig och använda manuell fokus.
Med självutlösare antar jag att en trådad eller trådlös med tvåstegsknapp används.
Jag förlängde kabeln till en tredjeparts (phottix) med 10 meter. Funkar bra förutom att man har ytterligare en sladd att snubbla på.
Använder man tidsfördröjning så fungerar det inte så bra med af.
 
Senast ändrad:

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
En möjlighet, om kameran har en HDMI-utgång, är att koppla en TV till kameran och använda TV:n som kamerans skärm. Sedan vrider du TV:n så du ser skärmen när du står framför kameran. Ställ skärpan på ett passande avstånd och ställ dig framför kameran. Sedan tittar du på dig själv i TV:n och flyttar framåt/bakåt tills du har skärpan där du vill ha den. Ta sedan bilden.
 

lonian

Aktiv medlem
Kameran verkar även kunna vika skärmen så att man kan se sig själv om det är samma modell som jag googlat mig till.

Ansiktsigenkänning torde ge bäst resultat.

Men är det så att fokus ställs in efter eller före man trycker på avtryckaren?
 
ANNONS