Annons

Ljusmätning Leicaflex SL

Produkter
(logga in för att koppla)

penil

Medlem
Jag har köpt en Leicaflex SL. Får inte ljusmätaren att fungera. Går ju lika bra att använda utan, men nu när funktionen finns, så skulle jag vilja få igång den! Har köpt ett 1,35V batteri. När jag trycker på knappen för batteritest så går ”exponeringshjälps”nålen ner i botten. Men nålen ändrar inte sig annars. Har förstått att jag ska föra tillbaka filmframdragningsspaken något för att aktivera ljusmätningen. Kameran har legat i många är och ser ut som ny, fast kanske oxidation någonstans.
Någon med erfarenhet av Leicaflex som har någon teori?
 
Länge sen mina Leicaflexer var framme... Vanligaste problemet var oxid på batterikontakterna, men får du utslag på batteritesten måste det vara nåt annat.

En tanke är om det objektiv du använder har rätt kammar för mätning? De skall vara vad som kallas "2-kam", med två snedslipade kammar just innanför bajonettfattningen, och som följer med när man vrider bländarringen.

Tyvärr har jag inget fungerande batteri kvar, så kan inte prova; tycker själva mätarnålen borde röra sig efter ljuset även om kammarna är fel; de är kopplade till följevisaren.

Det finns flera ställen som skulle kunna krångla elektriskt, bl a sitter tre trimpotentiometrar under den lilla läderremsan ovanför bajonetten, och sådana brukar vara en plats för oxidation och smuts... Men rör dem inte om du inte tror dig om att kunna trimma om mätaren efteråt (och det är inte det lättaste...).

Själva kameran kan bara öppnas med ett speciellt verktyg som sätts in i stativgängan... Så du behöver en kunnig reparatör, som har det verktyget (och det fick bara Leitz-auktoriserade reparatörer), om något skall göras.

Fungerar allt utom mätaren: köp en bra handhållen mätare. Kameran och gluggarna är superba!
 
Tack för svar!
Använder en M3 i vanliga fall, så tänkte lyxa till det med en inbyggd mätare! Skämt åsido, hade varit kul att få igång den.
 
Jag skulle ju tolka tillbaka som längst in mot kamerahuset, men den ska väl ligga lite ut från det. Nu kanske det var det du menade, men det är inte helt tydligt.

Jag tittade i manualen och man bör kanske notera (för säkerhets skull och ev läsare) att mätarnålen inte är det som rör sig om du ändrar slutartid eller bländare, utan nålen med hål i flyttas så att den lägger sig på ljusmätarens nål (som i sin tur ska röra sig efter hur ljust det är under mätområdet i sökaren). Det skiljer sig ju från kameror som istället visar över- och underexponering som en modern digitalkamera med plus och minus.
 
Jag har läst det som att man ska dra ut framdragningsspaken lite för att starta ljusmätningen. Ljusmätarnålen ligger stilla vid övre lilla cirkeln tills man trycker in batteritestknappen. Då åker den ner till nedre cirkeln.
 
Senast ändrad:
Plockade fram min SL och provade.
Jag utgår från att du hade passande objektiv påsatt.
Frammatningsarmen måste vara helt ute mot läget där frammatningen börjar. Det hörs ett tydligt ljud när brytaren slår till. Fungerar det inte är sannolikt strömbrytaren kopplad till frammatningsarmen gången.
 
Sitter ett Summicron 50 monterat, har nog varit där sedan 60-talet!
Misstänker också frammatningsvredet. Får höra om det kan vara ett jobb för ”min” fd Hasselbladstekniker!
 
ANNONS