Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som har erfarenhet av att använda Plaude?

Produkter
(logga in för att koppla)

gdip

Aktiv medlem
Rent tekniskt verkar Plaude fungera bra och man får enligt uppgift upp till 300 min transkriberingstid per månad utan kostnad. PC för Alla har en milt sagt positiv recension av Plaude men man missar helt säkerhetsaspekterna (www.pcforalla.se/article/2793695/test-plaud-note-en-fenomenal-ai-driven-rostinspelare.html).

Roger Åbergs recension, feber.se/pryl/plaud-ar-en-smart-liten-mikrofon/480071/, är lite mer nyanserad men saknar även den säkerhetsaspekterna. Däremot finns det gott om synpunkter på dem i kommentarsfältet nedanför artikeln.

Jag kommer ofta på mig själv med att tänka "Det där skall jag komma ihåg" i olika sammanhang, inte minst när jag fotograferar men det gör jag inte! Tyvärr har jag hittills inte hittat något smidigt system för att ta röstanteckningar rimligt enkelt. Att hålla på med mobilen funkar inte när systemkamera och olika objektiv är med.

Så jag skulle gärna vilja höra om dina praktiska erfarenheter av att använda Plaude i första hand vid fotografering men även i andra sammanhang.

Är det långa stycken du ska tala in eller bara lite data om bilderna du tar? Plaude blir ju också en extra pryl, liksom mobilen.

Jag, som bara vill tala in bilddata, kanske namnet på en plats eller person, sånt, använder kamerans inbyggda ljudinspelningsfunktion. Vet inte om alla kameror har det, men med Oympus/OM kan jag spara en ljudfil till varje bild. Men bläddrar alltså upp bilden man tagit och klickar på mikrofonikonen och sen snackar man in det man ska. Det räcker för mig.

Är det långa stycken du ska tala in eller bara lite data om bilderna du tar? Plaude blir ju också en extra pryl, liksom mobilen.

Jag, som bara vill tala in bilddata, kanske namnet på en plats eller person, sånt, använder kamerans inbyggda ljudinspelningsfunktion. Vet inte om alla kameror har det, men med Oympus/OM kan jag spara en ljudfil till varje bild. Men bläddrar alltså upp bilden man tagit och klickar på mikrofonikonen och sen snackar man in det man ska. Det räcker för mig.
Bra fråga och synpunkt!
Jag har haft några systemkameror med inspelningsfunktion men av någon anledning aldrig använt den funktionen (enbart testat). Jag är i början av ett projekt relaterat till foto som kommer att kräver lite längre meddelanden och därmed faller troligen kamerans (ev) inspelningsfunktion.
Innan jag spenderar ca 2000 kr lär det därför vara värt att se om jag kan göra mobilen till en enkel inspelare ungefär som det är att fotografera med den idag.

Ja, är det längre epistlar så är nog inte kameran det bästa valet. Det finns ju appar. Sen finns det väl diktafoner som är billigare än Plaude, men Plaude verkar ju ha ytterligare funktionalitet också.

Hoppas det är nån som använt den och kan svara på dina frågor!

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto