Annons

Ett riktigt bra videostativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

nivas

Aktiv medlem
Jag har på senare tid börjat få fler jobb med att filma event och föreställningar och insett att jag alltid blir lite besviken på mina stativ. Jag använder dels ett Manfrotto 055 med MVH500AH-huvud samt ett Benro KH26P.
På kortare brännvidder är både stativen helt ok, men jag vill gärna kunna göra snygga panoreringar och tiltningar även kring 150-250mm.
Benrot har justerbart motstånd för panorering, men av någon anledning så "smyger" den tillbaka nån millimeter när man släpper handtaget efter fullgjord panorering.
Manfrotto-huvudet klarar i stort att göra snygga tiltar, men är knepig att panorera snyggt med.

Jag filmar med ganska små systemkamerariggar, vikter cirka 2-3 kg.

Vad skulle ni rekommendera för stativ/huvud för detta?
Blir jag nöjd med t.ex. Manfrottos MVH502AH, eller är det bara att göra som alla andra och köpa ett beg. Sachtler-stativ på en gång? Och isf, vilket Sachtler?

Ett riktigt bra videostativ för vad? Vilken kamera? Studio? On location? Prisklass?

Jag skulle säga Sachtler Ace (Flowtech 75 med Ace XL) eller Manfrotto 504 + 546GB

Senast ändrad:
Ett riktigt bra videostativ för vad? Vilken kamera? Studio? On location? Prisklass?

Jag skulle säga Sachtler Ace (Flowtech 75 med Ace XL) eller Manfrotto 504 + 546GB
R6mk2, oftast med RF70-200 f/4, men trevligt om det även lirar med RF100-500. On location, vilket i praktiken innebär teatersalong. Mid level spreader.
Vad gäller pris så känns det som att jag hellre betalar mer, än köper något två gånger... :)

MVH 502 är Manfrottos minsta riktiga videohuvud med ställbart motstånd i både tilt och pan. Fungerar väldigt bra med vikter upp till 2,5-3 kg (t.ex. hus + 100-500 + lite tillbehör. Skulle nog vilja säga att det för strax under 2000 (som det säljs för nu) är väldigt prisvärt, speciellt med tanke på jämförelser med märken som Sirui och liknande som inte på långa vägar har samma kvalitet och hållbarhet. Det huvudet och ett bra stativ t.ex. Leofoto med både platta och skåladapter. Köp till lämplig halvboll så att du snabbt kan ställa stativet i våg utan att behöva justera benen, t.ex denna: https://www.dext.se/product/leofoto-yb-75lp-nivelleringskula-75mm-lang-med-krok/
De har andra liknande med och utan krok och med olika längder.

Tänk på att du har 20% på stativprylar på dext om du är medlem på fotosidan.

ANNONS
Götaplatsens Foto