Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

18-70 - reflexer/ghosts/flare

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Hej!

Mitt ex. av 18-70 ger både med och utan UV ganska otrevliga "flares" (eller om det är ghosts jag menar). Alltså: Jag fotar natt och har starka ljus in i gluggen (ex en måne). Då blir det några småmånar av svagare karaktär nedanför, som kopior. Minns inte att mitt förra ex. av gluggen hade detta lilla dilemma. Är det vanligt för 18-70?

Mvh
Fredrik

Kolla i produktrecensionerna vetja. Kanske står om flera har det. På mitt 18-70 tycker jag inte det är så mycket flare. Desto mer distortion och vinjettering.

Mmm...den varan finns nog med. Hade för mig att det var lite mindre av det med.

/Fredrik

Jag upplever att 18-70:n är mycket bra på att stå emot flare och liknande för att vara en zoom.
Dessa bilderna tog jag egentligen för att visa skillnaden mellan billiga filter utan antireflexbehandling och dyrare filter, samt utan filter, men det visar ju att 18-70:n är ganska motståndskraftig iaf:
http://motljus.no-ip.org/bilder/filter_comparison/

ANNONS