Annons

Rengöring av plastspiral t framkallningsdosa Paterson…

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Aktiv medlem
Eftersom jag har egen tvättmaskin i badrummet (i hyreslägenhet) , och har mina framkallningsprylar där,
kan jag väl lägga med Paterson-spiralerna i tvättmaskinen när jag nästa gång tvättar kulört i 40 grader (utan förtvätt)? Jag menar, hellre än att köra spiralerna i diskmaskinen i köket…eftersom vissa fotokemikalier ju är giftiga!

Eftersom jag har egen tvättmaskin i badrummet (i hyreslägenhet) , och har mina framkallningsprylar där,
kan jag väl lägga med Paterson-spiralerna i tvättmaskinen när jag nästa gång tvättar kulört i 40 grader (utan förtvätt)? Jag menar, hellre än att köra spiralerna i diskmaskinen i köket…eftersom vissa fotokemikalier ju är giftiga!
Andra har nog bättre svar, men är det svartvitt du jobbar med? I så fall är det väl bara en infinitessimal mängd silver som ingått förening med kalk som förfular dina grejor. En svag syra borde räcka, killgissar jag. Den lilla silvergiftigheten som passerar ut i systemet hamnar där oavsett om den tar vägen via köket eller badrummet. Tror du inte behöver oroa dig alls.

Andra har nog bättre svar, men är det svartvitt du jobbar med? I så fall är det väl bara en infinitessimal mängd silver som ingått förening med kalk som förfular dina grejor. En svag syra borde räcka, killgissar jag. Den lilla silvergiftigheten som passerar ut i systemet hamnar där oavsett om den tar vägen via köket eller badrummet. Tror du inte behöver oroa dig alls.
Tack för bra svar...Men vad är den effektivaste maskinen? diskmaskinen?? Jag har ett par spiraler sedan 1970 som är rätt tröga att ladda småbildsfilm 36 exp i...

Men varför behöver du en maskin? En maskin agiterar och det löser du själv i ett kärl, kanske med hjälp ev en liten borste i den mån det behövs. Pröva med vit vinäger eller ättika i vatten, det skulle jag göra.

Jag framkallade själv med dosa i 25 år, kände aldrig något behov av tvätta spiralen. Man sköljer ju filmen i spiralen ganska länge, har glömt nu hur länge det var, men som jag minns det så räckte det gott och väl, upplevde inte spiralen som kontaminerad.
Aldrig hört om någon som diskar/ tvättmaskintvättar spiralen.

Jag framkallade själv med dosa i 25 år, kände aldrig något behov av tvätta spiralen. Man sköljer ju filmen i spiralen ganska länge, har glömt nu hur länge det var, men som jag minns det så räckte det gott och väl, upplevde inte spiralen som kontaminerad.
Aldrig hört om någon som diskar/ tvättmaskintvättar spiralen.
Känner väl igen mig i saken, att spiralen blev bruntonad men inget annat. Nu gällde frågan inte kontamination men att spiralen kärvar och frågeställaren tänker att den behöver rengöras för att lösa detta. En sak, som man kan tänka på, är att om spiralen är fuktig så kommer den att kärva ohjälpligt.

jag tyckte att dom där spiralerna var svårjobbade och hittade då på 1950/60 talet mellanlägg av plast med knottror på kanterna som löste problemet. Problemet var att minsta lilla spår av fukt gjorde att spiralerna kärvade. I ditt fall skulle jag testa att blötlägga dom länge i ättika (typ 6 %) sen diska dom jättenoga och så torka över natten.
Som jag minns det var det stört omöjligt att framkalla mer än 1 film å på raken men andra klarar ju det.

Absolut inte tvättmaskinen.
Ibland kör man en diskmaskinsrengöringslösning, finns i alla mataffärer, och då går diskmaskinen tom.

Prova o köra med en spiral när du gör det.

Det kan lika gärna vara själva filmen som buktar och spänner mot spiralen som gör att det går trögt. Du kan prova med att mata in slutändan av filmen först i stället för startbiten.
Om det sitter kvar lite gelatinliknande fläckar i spiralen så diskar man bort det med en en borste, varmt vatten och diskmedel. Gärna med en pensionerad tandborste.
Det är ju jätteroligt när det börjar att kärva när man bara har ett par decimeter kvar att mata in. 🥵

Gemini ger följande råd:
Det finns få saker som är så frustrerande som när filmen bestämmer sig för att "hugga" mitt i laddningen när man står där i totalt mörker. Att det tar stopp beror nästan alltid på antingen fukt eller fysiskt motstånd i spiralens spår.

Här är den definitiva guiden för att få ett smidigt flöde varje gång.

1. Förberedelser: Den gyllene regeln​

Den absolut vanligaste orsaken till att film fastnar är fukt. Paterson-spiraler är extremt känsliga för detta. Om det finns minsta lilla fukt kvar i spåren sväller filmens emulsionsskikt och fungerar som ett klister.

• Hårtorken är din bästa vän: Även om spiralen känns torr, kör den med en hårtork i någon minut före laddning. Fokusera på spåren och kulmekanismen.
  • Torra händer: Se till att dina händer är helt torra. Svettiga fingertoppar kan räcka för att skapa friktion vid kanten av filmen.

2. Tricket med filmen (Klipp hörnen!)​

Innan du börjar mata in filmen i spiralen finns det ett mekaniskt knep som gör stor skillnad:

1. Dra ut en liten bit av filmen (i dagsljus om du inte har klippt av ledaren än).
  2. Runda av hörnen: Klipp av de två främre hörnen på filmen i ca 45 graders vinkel.
  3. Varför? Skarpa 90-graders hörn hakar lätt i de små ojämnheterna i plasten eller vid ingången till spiralen. Genom att runda dem "glider" filmen förbi hinder.

3. Tekniken i mörkret​

När du väl börjat mata in filmen och använder "vick-vack"-rörelsen (vridandet):

• Slappna av i greppet: Om du håller spiralen för hårt kan du råka pressa ihop sidorna så att spåren blir smalare. Håll den lätt.
  • Lyssna på kulorna: De två små stålkulorna vid ingången ska röras fritt. Om de fastnat i gammalt torkat vätmedel (Photo-Flo) kommer de inte greppa filmen ordentligt.
  • Om det tar stopp: Forcera aldrig! Dra ut filmen ca 10 cm, skaka spiralen lätt (för att lossa kulorna) och försök igen med korta, distinkta vridrörelser.

4. Rengöring av spiralen​

Om din spiral ofta krånglar beror det sannolikt på en beläggning av kalk eller torkat vätmedel.

1. Varmt vatten och diskmedel: Låt spiralen ligga i blöt i varmt vatten med lite diskmedel.
  2. Tandborst-metoden: Använd en gammal tandborste och skrubba noggrant inuti alla spår och runt kulmekanismen. Detta tar bort rester som ögat inte ser men som filmen känner av.
  3. Ättiksbad mot kalk: Om du har hårt vatten kan kalkavlagringar göra plasten sträv. Låt spiralen ligga i en blandning av vatten och ättika (24%) i en timme, skölj sedan noga.
  4. Skippa vätmedlet i tanken: Ett proffstips är att aldrig hälla vätmedel (som Rodinal eller Photo-Flo) direkt i tanken med spiralerna i. Ta ut filmen från spiralen och doppa den i vätmedel separat. Det håller dina spiraler "rena" och glatta mycket längre.

En sista koll: Kontrollera att de små stålkulorna i ingången faktiskt rör sig när du skakar på spiralen. Om de sitter fast, peta loss dem försiktigt med en nål efter rengöring.

ANNONS
Götaplatsens Foto