stefano
Aktiv medlem
I helgen fotade jag en fest och körde 158 JPEG L bilder (kval. 10) på ett 1Gb SanDisk UII innan kameran sa "Card full". Jag gjorde en snabbkoll i kameran och tog bort ett par bilder 2 gånger, för att få plats med mera.
Tänkte inte mer på saken förrän jag skulle packa ner alla filerna till en rar fil. Alla 158 bilderna tog bara 680Mb och om jag satte in kortet i min SanDisk läsare fanns det 315Mb ledigt!
Trots detta hade kameran upprepade gånger apporterat att kortet var fullt.
När jag nu sedan satte i kortet i kameran igen visade den 57 lediga bilder kvar.
1. Jag formatterade kortet i kameran innan festen.
2. Jag vet att antalet bilder är en uppskattning, men kameran kan väl känna av när kortet är fullt eller inte?
3. Jag ändrade inte iso någon gång.
4. Löpnumret på bilderna har inte nått max.
Vad försiggår?
Måste man ta ut kortet/starta om för att vara säker? Stötte aldrig på detta med D100.
Tack.
Tänkte inte mer på saken förrän jag skulle packa ner alla filerna till en rar fil. Alla 158 bilderna tog bara 680Mb och om jag satte in kortet i min SanDisk läsare fanns det 315Mb ledigt!
Trots detta hade kameran upprepade gånger apporterat att kortet var fullt.
När jag nu sedan satte i kortet i kameran igen visade den 57 lediga bilder kvar.
1. Jag formatterade kortet i kameran innan festen.
2. Jag vet att antalet bilder är en uppskattning, men kameran kan väl känna av när kortet är fullt eller inte?
3. Jag ändrade inte iso någon gång.
4. Löpnumret på bilderna har inte nått max.
Vad försiggår?
Måste man ta ut kortet/starta om för att vara säker? Stötte aldrig på detta med D100.
Tack.