Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D, eller vänta?

Produkter
(logga in för att koppla)

nic_k

Aktiv medlem
ursäkta den förutsägbara rubriken i dessa dagar!

Just nu har jag en EOS 30 (analog, alltså), men har bestämt mig för att bli digital snart. 1d mkII är just nu drömkameran, men jag vill inte betala så mycket som 40 tusen för den. Alternativet, den kommande 20D, verkar lovande på många sätt, men jag har mina tveksamheter och funderingar som sammanfattas här:

1. trots att jag ofta fotograferar fåglar är jag inte helnöjd med tanken på 1,6x crop factor. detta beror framförallt på den mindre sökarbilden och att jag gärna även fotar i vidvinkelområdet.

2. min nuvarande analoga eos 30 upplever jag som seg när det gäller fokusering på rörliga motiv (fåglar) tillsammans med 300mm och 1,4x. Därför har jag sneglat mer åt eos 1D mkII hållet pga av att jag har förstått att den har snabbare, bättre följande autofokus.

Min fråga är: Får jag bättre autofukos (jfrt med eos 30)för rörliga motiv (typ fågel) om jag köper 10D/20D som första DSLR, eller ska jag lyssna på 'maggropskänslan' som säger att det kanske kommer en '3D' i vår som uppfyller alla mina krav och dessutom kostar 'bara' ca 20000 kr?

Jag vet att 20D inte ens är släppt än, men det kanske är nån som förstår specifikationen för den som kan gissa sig till dess autofokusprestanda!

mvh
/nic

Autofokusen är antagligen aningen bättre eftersom Canon hela tiden jobbar på att förbättra den. 20D har ju 5 bilder per sekund vilket gör att det krävs en bra autofokus. Den nya processorn gav snabbare autofokus i mark II jämfört med föregångaren, så bättre autofokus är högst sannolikt.

En 3D har säkert låg prioritet eftersom 1Ds snart ska ut (man kan inte presentera två yrkeskameror samtidigt) men framförallt för att det skulle störa försäljningen av mark II. Men det kommer säkert en 3D förr eller senare.

Jag tycker att du ska köpa 20D. När 3D kommer lär du ändå få bra betalt för din 20D och ha hunnit ta många fina bilder som motiverar mellanskillnaden.

Kan ju tillägga att rejäl vidvinkel inte är något problem att få nu när canon kommit med en 10-22mm...ger ju motsvarande 16-35mm på en 20D.

tack för synpunkterna.

Är nr 9 eller 10 i kön för 20D huset på cyberphoto sen igår. lägger nog till en 10-22mm på beställningen, så har jag hunnit bli lite mer van digital fotograf när det är dags för uppgradering till 3D eller liknande!

Nic

Lånar tråden lite...

20D?
Ersättare till 10D eller?

Nån som har nån länk, eller specar på den?
När väntas den komma?

Vad kommer den kosta?

Mer info?

/Jocce

ANNONS
Götaplatsens Foto